4 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

4 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER çok, bir telâş ve korkunun eseriydi. Çünkü, bu defa vermiş olduğu açık büyüktü ve güvendiği destekler bile kendisine yardım edemiyecek gibi görünüyordu. Nitekim, durumdan haberdar edilen Milli Eğitim Bakanı Orhan Dengiz, göstermelik de olsa, bir "tahkikat" emri vermişti. Eğer du- rum ciddiyetle ele alınırsa, bu yol, her zaman olduğu gibi, Romaya çıkmayabilirdi. Elçabukluğu marifet vr-i Süleymanın bu ünlü "kül- tür düşmanı" Kültür Müsteşarı- nı Talim Terbiye Kurulu yetkilile- rine gözdağı vermeğe iten olayın başlangıcı, 1966 Mayıs ayına kadar uzanmaktadır. O günlerde Ötüken, 1966-67 ders yılında okutulacak ba- zı ders kitapları için, yetkileri dışı- na çıkarak -ve tabii, kanunu hiçe sayarak- Bakanlık Talim Terbiye Kurulundan geçirmeden, yayın iz- ni vermiştir. Büyük kısmı "yârân"- dan kişiler tarafından yazılan ve sayıları 35'i bulan bu ders kitapla- rı, 16 Mayıs 1966 tarih ve 1404 sayılı Tebliğler Dergisinde de yayınlana- rak Talim Terbiyeden geçmiş gibi işlem görmüştür. Dönen dolaplar- dan habersiz öğretmenler de Tebliğ- ler Dergisinde yayınlanan bu kitap- lardan bir kısmını öğrencilerine ders kitabı olarak aldırtmışlardır. Yani, bu kitaplardan binlercesi, şu anda, ilk ve orta dereceli okullarda, öğrencilerin ellerinde ders kitabı o- larak bulunmaktadır. Öğrenciler, bu kitaplardan öğrendikleri bilgilerle bir üst okulların sınavlarına gire- cekler ve Talim Terbiye Kurulunun "yetersiz" bulduğu bu kitaplar yü- zünden, muhtemelen başarı kaza- namıyacaklardır. Bunun günahı da, elbette ki, hiç birşeyden haberi bu- lunmayan öğretmenlerle öğrencile- re ait olacaktır. Meselenin daha da ilginç tarafı, Talim Terbiye Kurulunun, bu kitap- lardan 6'sı hakkında, "yetersizlik" kararının da ötesinde, bir de, "oku- tulması sakıncalıdır" kararı vermiş olmasıdır. Bu kitaplar ve yazarları şunlardır: Tarih (Lise 1, 2, 3), Bed- riye Atsız ilmi Oran; Astronomi (Lise 3 Fen), Perihan Saymen; Te- mel Coğrafya (İlkokul 4 ve 5), Nu- rettin Seçkin; Fizik (Lise 1, 2, 3.), Münevver Dosdoğru; Sanat “Tarihi, Mesut Erdem; Yeni Matematik (Or. taokul 1,2, 3), Yahya Omay. 14 Adnan Ötüken Sorumluluğun o sorumsuzluğu Ötüken, "yârân" kayırma kaygı- sının ötesinde bir işbilirlikle, Talim Terbiye Kurulunun kararını hiçe saymış ve bu kitapların basılmasını emretmiştir. Bu kitaplar da, Kurul- dan geçmiş gibi, 1404 sayılı Tebliğ- Orhan Dengiz Dostlar alışverişte görsün AKİS ler Dergisinin 159, 163, 166 ve 169. sayfalarında ders kitabı olarak öğ- retmenlere tavsiye edilmiştir. Gerçi 5429 sayılı Milli Eğitim Ka- nunu, ders kitaplarının tesbiti işin- de Bakanlığı yetkili kılmıştır ama, 2287 sayılı Teşkilât Kanunu da bu işi özellikle Talim Terbiye Kurulu- nun yapacağını belirtmiştir. Bunun hesabı sorulmalıdır! Ortada açık bir "görevin kötüye kullanılması" meselesi vardır ve bir noktada da Talim Terbiye Ku- rulu yönetici ve üyelerinin onuruy- la oynanmıştır. Bunu hazmedeme- yen bazı Talim Terbiye yetkilileri, bir toplantıda, durumu Bakan an Dengize duyurdular ve bundan kendisinin haberinin olup olmadı- ğım sordular. Göreve geldiği gün- denberi şansına sadece "davulu ta- şımak" düşen Dengiz, bu dorum karşısında şaşırdı ve bu konuda bil- gisi olmadığım (kesinlikle söyledi. Hattâ derhal, Teftiş Kurulu yetki- lilerine emir vererek, meselenin a- raştırılmasını ve sonucun kendisine bildirilmesini istedi Fakat, aradan aylar geçmiş olmasına rağmen bu soruşturmanın yapılıp yapılmadığı . hâlâ meçhuldür. Belki de gerekli soruşturma yapılmış ve dosya "uyu- sun da büyüsün" havasında, biryer- lere kaldırılmıştır. Ama bu, hiçbir zaman, meselenin "mahkeme-i küb- dir. Nitekim, Talim Terbiye Kuru- lundan bazı kişiler meselenin peşi- ni bırakmamışlardır. Bunlardan bi- risi, durumu, yüksek yargı organla- rında görevli bir yetkiliye açmış ve bu yetkili, Talim Terbiye üyesine, bu işlemi yapan kişinin, yani Adnan Ötükenin, görevini kötüye kullan- dığını ve bu yüzden de suçlu oldu- gunu söylemiştir. Bu arada, durumu öğrenen bazı velilerin de Kültür Müsteşarının bu tutumunu önce Başbakan nezdinde protesto ede- cekleri, sonra da mahkemeye baş- vuracaktan söylenmektedir. o Ka- nunlara aykırı olarak (öğrencilere okutulduğu yargı organlarınca tes- pit edildiği takdirde bu kitapların okullardan toplattırılması gereke- cektir. O zaman ortaya, öğrencile- rin, velilerin ve vatandaşların, Milli Eğitim Bakanlığına güvensizliği gi- bi bir dunun çıkacaktır ki en kötü- sü de budur. Ayrıca, bu kitaplar için vatandaşların dar bütçelerin- den ödedikleri paraların hesabı da 4 Şubat 1967