4 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

4 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

bu mühlet 13 Şubatta bitiyordu. Hazırlıklara ilk başlayanlar, eski Hür. P.'den olup da C.H.P. ye geçmemiş bulunanlardır. Fakat bunlar po- litika sanatkârı olmaktan ziyade laklakiyatta mahir kimselerden teşekkül ettiği için onların çalışması uzadı, uzadı, uzadı ve doğrusu isteni- lirse, Gürselin bütün desteğine rağmen partile- ri ölü doğdu. Bunlar, Menderesçi değillerdi. Öy- le görünmeyi kabul etmeyecek kadar da haysi- yetliydiler. Ama, istedikleri oylar D.P.'nin oy- larıydı. Diğer taraftan, İhtilâle de sahiden bağ- lıydılar. Yani, iki cami arasında binamazdılar ve zaten öyle de kaldılar. Buna mukabil bir başka hareket, Ocak ayında gelişti. Eski Ge- nel Kurmay Başkanı Ragıp Gümüşpala, üzerin- de eski Demokratların gözü bulunan bir adam- dı. Partilerini ona kurdurabilirlerse, bunlar, güvenlik içinde gelişebilecekleri oinanandaydı- lar. Aralarında Eminsulardan "asker" de ala- caklar ve bunları, Gümüşpalayla birlikte para- toner gibi kullanacaklardı. Günü geldiğinde bunlardan kurtulmanın zor olmayacağı, o gün- ler eski Demokratların inancıydı. , Gümüşpalayı o çevrenin eline düşüren, Ce- mal Gürselin bir hatası, daha doğrusu hissi davranışı oldu. İsmet Paşa bir vasıtayla Gür- sele, eski Genel Kurmay Başkanının kontenjan- dan Kurucu Meclise sokulması tavsiyesini ulaş- tırdı. Bu tavsiyeyi yaparken İsmet Paşa Gü- müşpalanın bir Adalet Partisi kuracağını, onun gelişeceğini, iktidarı alacağını tabii dü- şünmüyordu bile. İsmet Paşanın düşüncesi, İh- tilâlin bir Genel Kurmay Başkanının bu şekil- de "onore edilmesinin iyi ve doğru olacağıydı. Fakat Gürsel, sanırım hissi bir sebepten, bel- ki de Komite arkadaşlarının tesiriyle bunu yap- madı. 11 Şubat günü, Ankarada altı parti valili- ğe başvurarak kurulduklarını resmen bildirdi- ler. Bunların beş tanesi bir takım fasa-fiso par- tilerdi. Fakat altıncısı Adalet Partisi adını ta- şıyordu ve baş kurucusu Ragıp Gümüşpalaydı. Mühletin son günü ise beş partinin kurucuları daha, dilekçelerini valiye veriyorlardı. Bu beş partinin biri Yeni Türkiye Partisiydi ve onur baş kurucusu Ekrem Alicandı. Gelecek Yazı Sakin bir devre 140