4 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

4 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

SOSYAL Kongreler Başarılı bir dernek (Gzlükü zarif kadın, dinleyicileri- ni selâmladı, sonra ikna edici bir sesle konuşmağa başladı: "— Derneğin dört yıldır İkinci Başkanlığını ve iki yıldır da Birinci Başkanlığını yapıyorum. Bir derne- ğin başarı derecesi, yeni yeni lider- ler çıkarması, aynı kimselere de- vamlı surette bağlı kalmaması ile ölçülür. Bu bakımdan, bu defa baş kanlığa adaylığımı koymıyacağım ve bir süre çekileceğim. Bu, ileri- de, gerektiği zaman, tekrar görev yapmayacağım anlamına gelmeme- lidir. Çağrıldığım zaman, daima gö- reve hazır olduğumu bildirerek, tek rar adaylığımı koymam için göster- diğiniz isteğe teşekkür ederim." Olay, geride bıraktığımız hafta- nın sonunda, Kızılay konferans sa- lonunda geçti. Üniversiteli oKadınlar Derneği Ankara (oŞubesinin yıllık kongresi, her zamankinden o büyük bir ilgi gördü. Bir gün önce Avusturya Bü- yük Elçiliğinde oçaya davet edilen üyeler, muhakkak surette kongreye yp görevlerini yapmağa çağrıl- ve yönetim kurulu raporu çoğalttırılarak hepsine ( dağıtılmış, dernek çalışmaları hakkında bilgi verilmişti. Bunun için de kongre, a- lışılagelenin tersine, oldukça kala- balıktı. Başkanlık adaylığım redde- den Prof. Dr. Nerroin Abadan, der- neği gerçekten başarılı şekilde yö- netmişti ama, bütün ısrarlara rağ- men, bu defa kenarda durmayı ter- cih ettiğini bildirdi. Zaten Üniversi- teli Kadınlar Derneği Ankara Şube- 28 HAYAT si kuvvetli bir ekip elinde idi ve sis- temli çalışmalarını devam ettirece- gine, Abadan gibi, bütün üyeler ina- nıyorlardı. Programlı bir çalışına Dernek, aylık konferanslar ve top- lantılarla seminerler dışında fa- aliyet grupları ve komiteler halin- de çalışmakta, her grup ve komite ayrı bir faaliyet izlemekte ve kong- rede alman kararları uygulamakta- dır. İnsan Hakları ve özellikle Tür- kiyede Kadın Hakları Etüd Grupu, İkinci Başkan Kıymet Tesalın yöne- timinde, daha çok, kanun konusu o- lan sorunlar üzerinde durmuş, Me- deni Kanunda görülen ve, örneğin kadının, kocasının iznini almadan çalışmasını o engelleyen o maddenin kaldırılması için gereken mücadele- yi vermeğe hazırlanmıştır. Dernek, yukarıda sözü geçen kanun madde- si ile benzerlerinin, uygar bir top- lumda, kişiliğine sahip özgür kadı- nın elde etmesi gereken hakları ta- nıyacak şekilde değiştirilmesi için 1967 yılında kampanya açacak, il- gililerle temasa geçecektir. Nüfus Sorunları Etüd Komitesi, çalışmalarım iki grup halinde yürüt- müştür. Lemis Akurgalın o yöneti- mindeki Aile Plânlaması Grupu, Münevver Aktekinin yardımıyla, ge cekondu bölgelerindeki kahvehane- lerde, fabrika ve iş yerlerinde halkı eğitici toplantılar düzenlerken, Se- rim Yurtörenin başkanlığındaki Nü- fus Sorunları Genel İnceleme Gru- pu da, Sağlık ve Sosyal Yardım Ba- kanlığı ile sürekli irtibat kurarak, halen yapılmakta ve ilerde yapıla- cak olan nüfus ve aile plânlaması hakkında veriler toplamakta ve bunları, derneğe ışık tutacak şekil- de değerlendirmektedir. Hacettepe Tıp ve Sağlık Bilimleri (Fakültesi Nüfus Etüdleri kürsüsünün teklifi- ni kabul eden dernek, Haziran 1967 de bir aile plânlaması semineri dü- zenleyecek ve bu seminere aile plân- laması ile ilgili bütün dernekler ka- tılacaklardır. e Dernek, aile plânla- ması ile ilgili olarak (düzenlediği sohbet toplantılarında, bir yandan kadını kendi sağlığı konusunda ay- dınlatmakta, bir yandan da onu, ço- cuk sahibi olmanın da kendi isteği- ne bağlı bir hak olduğu bilincine u- laştırmak üzere eğitmeye çalışmak- tadır. Bilindiği gibi, aile plânlaması, İnsan Hakları Beyannamesinde ye- rini almış bulunan bir haktır ve ö- zellikle bir kadın hakkıdır. Öteki komitelerin çalışmaları Eğitim Komitesi, Bilon Gürayma- nın başkanlığında seminerler, a- çık oturumlar düzenlemekte, kurs ve benzeri eğitsel faaliyetleri plan- lamaktadır. Gençliğe Eğitim Yönün- den Zararlı Faaliyetlerle Mücadele Komitesi, Melâbat Kayaların baş- kanlığı altında, geçen yıl basına "Langırt Faciası" başlığı altında ge- çen oyun Salonları ile mücadele et- miş, bunun için gerekli müracaat- ları yapmış, okul - aile birlikleri ile işbirliğine gitmiştir. Dernek, adı ge çen salonlar kapatılıncaya kadar bu mücadelede sebat gösterecek ve bunların yerine gençlik için spor sa- lonlarının (o açılmasına, okullarda spora daha çok önem verilmesine, gençlerin tiyatrolara daha ucuz git- melerini sağlayıcı tedbirlerin alın- masına, gençlerin boş zamanlarının değerlendirilmesine gayret edecek- tir. Sosyal Faaliyetler Komitesi, Tür- kiyeye gelen yabancıların, ülkemi- zi sistemli bir şekilde tanımalarını sağlamak amacıyla, değişik prog- ramlar hazırlamaktadır. Bilon Gü- raymanın yönetimindeki bu komite, Dışişleri Bakanlığı ile işbirliği yapa- rak, muhtelif tarihlerde ülkemize gelen nijeryalı eğitimci Bayan Omo- loloyu, Hindistan Üniversiteli Ka- dınlar Derneği üyelerinden Dr. Bun- diyi, yine nijeryalı Lady Ademolayı ve tunuslu kadınlar heyeti ile Tu nus Maarif Vekilinin eşini gezdir- miş ve ağırlamıştır. Yayın Komitesi, Doç. Dr. Berrin Yurdadağın yönetiminde çalışmak- ta ve derneğin bütün faaliyetlerini 4 Şubat 1967