2 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

2 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

AKİS arz-ı endam etmesiyle beliren geri- lim, Demirelin hiç de ummadığı bir başka muhalif cephenin ortaya çık- masına sebep oldu. Demirelin, Bay- ram Gazetesine vaiz edalı makale yazmasını, üniversite Öğretim üye- lerinin Hükümetin icraatını tenkit eden bildirilerini önemsememesini ve dikensiz gül bahçesi sahibi ol- mak istemesini demokratik rejimin selâmetle yürümesi bakımından tehlikeli gören bir kısım AP'liler, ükümete açıktan açığa cephe al- mağa başladılar. Özel bir ziyarette gidişin hem partiye, hem de mem lekete zarar verici yönde olduğum belirttiler ve en kısa zamanda Kabi- nede yapılacak bir revizyonla yeter- siz Bakanların değiştirilmesini iste- diler. Demirel, arkadaşlarına, en kı- sa zamanda Hükümette revizyona gidileceğini ve bu defa gerçekten uvvetli bir Hükümet o kuracağını bildirdi. Bu sırada Gürselin yerine yeni bir Cumhurbaşkanı seçmek zarure- ti doğduğunda, Hükümette yapı- lacak revizyon için benimsenen yol, Demirelin istifasını yeni Cum- hurbaşkanına vermesi, yeniden Baş- bakan tâyin edilmesi ve böylece ku- rulacak yeni kabineye kuvvetli isimlerin alınması şeklinde belirdi. Anayasada bu konuda bir açıklık bulunmadığından, daha önceki ör- nek gözönünde tutularak hem bir gelenek kurulmuş, hem de revizyon için arzulanan fırsat ele geçmiş ola- caktı. Hükümetin istifa etmesi ge- rektiği görüşünü savunanların ba- şında -şaşırmayınız!- AP'li bazı mil- letvekilleri gelmekteydi, Meselâ, bu görüşün en hararetli osavunucula- rından biri, Hükümet kurulurken kendisine I numaralı Devlet Bakan- lığı teklif edilmediği (oiçin Bakan olmayı reddeden Aydın Yalçındır. Anc AP'li omilletvekillerinin Grupun ileri gelenleri ve Bakanlar- la yaptıkları görüşmelerden sonra yayılan haber şu oldu: Hükümet is- tifa etmeyecektir! Gayriresmi bu haberden sonra ilk resmi açıklama Saadettin Bilgiç tarafından yapıldı! Posbıyıklı o politikacı, gazetecilere şöyle dedi: "— Hükümet istifa etmeyi dü- şünmemektedir. Revizyon bilâhare yapılacaktır!" Kabinede yapılacak revizyon için Demirelin önce benimser göründü- ğü bu yoldan niçin vazgeçtiği açık- tır. Bir defa, istifa ettiği takdirde. 2 Nisan 1966 kabineyi kurma görevinin yeniden kendisine verilmemesi -milyonda bir de olsa- ihtimal dahilindedir. Bu yüzden, cesur politikacı Demi- rel, korkulu rüya görmektense uya- nık yatmayı, luğun artması pahasına, tercih et- mektedir. İkincisi, istifa edip ka- bineyi kurma görevi ne verilse, bu defa yeni Hükümet Ne var ki Demirel, silik ve her is- Programı üzerinde görüşmeler ce- YURTTA OLUP BİTENLER reyan edecek, tabii bu, Muhalefetin sesini duyurmasına vesile verecek, arkadan da güven oylaması gelecek- tir. Bu defaki güven oylamasında Demirel bütün Muhalefeti karşısın- Bunlar Adam Olmaz! Biliyor musunuz, A.P.'lilerin kendi kendilerini tenkit sebeplerini? 23 Mart 1966 günlü Son Havadiste Kasideci Şair şöyle dert yanı- yor: "Çekingenliğimizden, o beceriksizliğimizden, terbiye ve nezaketi- mizden İllallah!" Beceriksizlikleri hususunda illallah çeken sadece kendileri değil, dört ayda bütün huzurunu bozdukları memleket. Ama terbiye ve ne- zaketleri? Geliniz, onun da ne olduğunu görünüz. Aynı günkü Adaletin başya- zısında İnönüden bahsediliyor: "Tanrı bir insanı geç de olsa cezalandırmak isterse her halde onun basiretini bağlayıp sonuna kadar yürümesine izin vermiş ola- caktır. Tâ ki her türlü itibarı, saygıyı kaybederek horlanan, lanetle- nen, nefret edilen bir varlık haline gelsin. Ve her şeyini kaybeden üşmüş bir insan olarak geçmişteki e hatırlayıp titreye tit- reye son durağı olan üç adımlık bir çukura doğru sürüklensin. Iman- lı vatandaşlar, bir fâninin böyle bir âkibetini gördükleri zaman ilâhi hikmete bir defa daha hayran olacaklardır. Biraz sabırsız olmasalar." Terbiyeyi, e bir yana bırakınız. Biraz akıl bu yazının ya- zılmamasını gerektir Neden mi? Bunu yazan bir Yassıada mahkümu. Tahkikat Komisyonunun müebbet hapse mahkum edilmiş bir şeriri. Bugün eli kolu serbest dolaşıyorsa bunu bir tek şeye medyun: İnönünün üç adımlık bir çu- kura sürüklenmemiş olmasına. Yoksa, hayatı boyunca gün ışığın- dan mahrum kalması işten değildi. Bu onun, İnönüye teşekkürü! Ya, aynı çukur edebiyatının on yıllık başka şampiyonları? İnö- nünün bir ayağının çukurda olduğunu, iktidarda bulunmalarına gü- venerek müjdeleyen başka şerirler? Çukurda kimler var bir baksa- lar, bu kelimeyi ağıza almanın, başkalarının ölümünü beklemenin hayır getirmediğini, ancak iğrenç bir tıynetin delilini teşkil ettiğini anlarlardı. Terbiye değil, insanlık işi bu! da bulacağından emindir. Bütün bunlar, Hükümetin istifasını gerek- siz kılmaktadır! "Silik"lerin yerine "Sönük"ler Gruptaki hoşnutsuz- gene kendisi- tediğini yaptırtabilecek okimse- 15