2 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

2 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Menderesin Amerikada Başkan Eisenhower tarafından kabul edilmesi ve Başkanın kendisine bir imzalı resmini vermesi hadisesinin fotoğrafi budur. Bu fotoğrafı İktidar basınının, Menderesin Amerikadaki zaferi diye büyük büyük yayınlamasının akabinde A.P. - sadece üç dakika sürdüğünü bildirince herkes buz kesildi. -Associated Press- mülakatın dakika! Uç dakikada ingilizce merha- t ba demenin kabil olmadığı şartlarda, zaferden nasıl balisedilebilirdi ki?. Halbuki yandan, A.P. idi. bildirmiş, eğer kendisine refakat ederse bun- dan pek sevineceğini söylemiş. Nadir Nadi, da- vetin altında yatan sebebi anlamış. Fakat, ke- sinlikle hayır diyememiş, ingilizce bilmediğin- den dem vurmuş, Amerikayı hiç merak etmedi- gini bildirmiş, külfeti göze alamadığını belirt- miş. Menderes bunların her birine cevap bul- muş. Nadir Nadinin hiç bir şeyle meşgul olma- sına lüzum yokmuş. Hariciyeye mensup ilgili- ler bütün formaliteleri halledeceklermiş. Cep harçlığı olarak kendisine bin dolar verilecek- miş. Yanına da tercümanlar katılacakmış. Nadir Nadinin bu daveti kabulünde, o sı- ralar eniştesinin bir iyi başkentte -Kopenhag- da- Büyük Elçi olmasının rolü bulunduğunu bi- lirim. Nadir Nadiye, eğer bir aksilik çıkarırsa eniştesinin bir kötü başkente hemen nakledile- bileceği ihsas edilmiş. Nadir Nadi de, ailenin huzuru adına, Menderes lehine Amerikada ma- nen şahitlik yapmayı göze almış. Dereden te- peden konuşulmuş, Menderes davetin kabulün- den dolayı memnuniyetini söyledikten sonra Ziyaret sona ermiş. Başbakan arkadan Milliyet ve Hürriyete aynı hava içinde gitmiş ve onların da sahiple- 186 rini Amerika seyahatine davet etmiş. Ercü- ment ve Haldun da, Menderese hayır diyeme- mişler. Başbakan Milliyette "Ah, rahmetli Ka- racanı ne kadar severdim", Hürriyette ise "Be- nim Sedat Beyciğim" edebiyatı yapmış ve oğul- ları, babalarından bahsederek silahsız kılmış. Gerçek şudur ki, bir sonbahar günü Men- deres, yanında Nadir Nadi, Ercüment Karacan ve Haldun Simavi olduğu halde Türkiyeden A- merikaya uçtu. D.P. İktidarının başının, üç büyük gazete- nin sahibini beraberinde Amerikaya niçin gö- türdüğü hemen belli oldu. Amerika Menderesi şöyle tutuyordu, böyle tutuyordu ama ameri- kan basınında Menderes Rejimi ve bilhassa onun basın alanındaki tutumu şiddetle tenkit olunmuyor değildi. Menderes ve Zorlu Amerika- nın gözüne girmek için ellerinden geleni yapı- yorlardı. Ankarada Fletcher Warren de kendi- lerine bir büyük yardımcıydı. Buna rağmen te- sirli amerikan gazeteleri, dergileri Menderesin, basını rahat bıraksa daha iyi edeceğini belirt- mekten geri kalmıyorlardı. Nitekim D.P. İkti- darının başı, ayağını amerikan toprağına bastı- ğında karşısında New York Times'ın bir muha-