2 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

2 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

wer CENTO toplantısına gelen devlet adamla- rını ve tabii bu arada Adnan Menderesi kabul etti. Kendilerine bir de imzalı fotoğrafını ver- di. Kabul, 30 dakika sürmüştü. Fakat Associa- ted Press'in bülteninde, bir baskı hatası olarak müddet 3 dakika olarak çıktı. Radyoların Eisen- hower'in Menderesi kabulünü bir harikulade hadise şeklinde vermelerinin sabahı, gazeteler kabulün topu topu üç dakika sürmüş olduğunu bildiriyorlardı. Tabii bu, müthiş bir alay konu- su oldu. Herkes İktidarla eğleniyor, İktidar ise "Vallahi üç dakika değil, otuz dakika.." diye mıştı. Bu yere Türkiye, Polonyayla birlikte adaylığını koydu. Hariciyemiz bizim kazanma- mızın muhakkak olduğunu İktidarın kulağına fısıldayınca İktidar derhal, bunda, Menderes- cilik propagandası için mükemmel malzeme bu- lunduğu zehabına kapıldı. Memlekete şu hikâ- ye edildi: Menderesin Amerikayı ziyareti dün- yadaki itibarımızı öyle arttırmış ve yapılan te- maslarda Başbakan o kadar meharet göster- mişti ki bunun sonucu, Güvenlik Konseyine se- çilmemiz kesinleşmişti! Halbuki tam aksi oldu. Bütün turlarda Sıtkı Yırcalı D.P. içinde kendini nisbeten en iyi muhafaza etmiş olan siyaset adamıdır. Fakat büyük handikapını, bir e ibinin bulunmaması teşkil etmiştir. Zaten DP. içinde, sadece Bayar-Menderes bir devamlı ekip olmuştur ve onlar, geçici rakiplere karşı silâhşörler kullanmışlardır. Yırcalı, aslın- -a kiminle ekip kurabilirdi? Kalafatlar, Ağaoğlular insan sırtını dönünce karşı tarafa katılıyorlardı. tepinip duruyordu. Fakat, "Yalancı Çoban" hi- kâyesinde olduğu gibi, İktidara inanan kim? Bunun üzerine, Altemur Kılıç kollarını sı- vadı ve harekete geçti. Associated Press'e yal- var-yakar olundu, ondan bir tavzih yapması is- tendi. Ajansın idarecileri bir koca hükümetin ve başbakanının bu çocukca ısrarına mana vere- mediler. Fakat ricayı yerine getirdiler. Kılıç, Menderesten bir büyük aferin aldı. Buna rağmen, bu "Amerikanın Fethi" hi- kâyeleri bir başka hadiseyle daha zedelendi. O tarihte, yani Menderesin Amerikayı ziyareti günlerinde Güvenlik Konseyinde bir yer açıl- 188 Türkiye, Polonyadan daha az oy aldı. Hem de, Polonyaya kimler oy veriyordu? Kanada, Hol- landa, Danimarka, Norveç gibi NATO mütte- fiklerimiz... Amerikanın, hele o tarihlerde sö- zünden dışarı çıkmayan çok Güney Amerika memleketi de komünist Polonyayı tercih edin- ce Menderesci propaganda tam tersine işledi ve Hariciyenin Başbakandan bir yaman zılgıt ye- mesine vesile verdi. Aslına bakılırsa Menderesin Amerikada, dünyada esen yeni havayı hiç bilmeksizin bir yanlış taktik kullanması Türkiyenin itibarını bilhassa Batı Avrupa memleketleri nezdinde fe-