30 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

30 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER lerde ise, 1966 Bütçesine konulan 470 milyon lira ve reform uygula- ması başlayınca ortadan kalkacak olan tazminat, ek görev gibi masraf kapılarından sağlanacak 300 milyo- na yakın nisbi gelirle ne miktar bir maaş düzeltmesi yapılabileceği Maliye Bakanlığında hesaplanmaya başlanmıştır. - Hesapların ilk elde ortaya koyduğu gerçek, tam anla- mıyla bir skandal olmuş ve Maliye yetkilileri bu yoldan tersyüz etmiş- lerdir. Çünkü, bu imkânlarla me- murlara zam yapılırken uygulana- bilecek kat sayı, taş çatlasa, 2.3'ü a- şamamaktadır. Uyusun da büyüsün, ninni! 5 Haziran kısmi senato seçimleri öncesinde ise, AP'nin, tezgünde milyoner olma yollarını çok iyi bilen başının eseri olan bir yola gidil- miştir. Bu yol şudur: "Mesele cid- diyetle ele alınmıştır. İlerde, sınıf tüzükleri ve göstergeler konusunda ilgili kuruluşlar arasında anlaşmaz- lıklar çıkmaması için, ilgili Bakan- lıkların müsteşarları durumu bir kere daha gözden geçirecekler ve uygulamaya başlanacaktır." Müsteşarlar Kurulu da bir görüş birliğine varamamıştır. Varılan tek görüş şudur: Maaşlarda bir düzen- leme yapılsa bile, 1966 yılında me- murların çocuk zammı ve sosyal hakları uygulanmayacağı ve bu ko- nularda ertelemeye gidileceği için, uygulanacak kat sayının ne olursa olsun 5'ten aşağıya düşmemesi ge- rekmektedir. Devlet Personel Dairesi yetkilileri tarafından basına açık- lanmıştır. Konuyu izleyenler, bu du- rum karşısında kaleme kâğıda sa- rılmadan işi hesaplayınca, bu işin de "sandıktan çıkma'"nın ekibi ta- rafından yatırıldığını o anlamışlar- dır. Fakat Alâaddinin lâmbasını e- linde tutan Demirel gene, "sözüm senettir* teminatına sarılmıştır. Halkoyu meseleyi izlemektedir. Esnaf, tüccar, piyasa hazırlığını çoktan yapmıştır." Yeni yapılan a- partmanlarda daire satışları dur- muştur. Herkes Personel Kanunu- nun akıbetini merakla beklemekte- dir. Çeşitli dairelerin özlük işlerin- de çalışan yetkililer, (kendilerine yakın buldukları gazetecileri çağır- makta ve hep birağızdan şöyle de- mektedirler: "— Aman kardeşim, siz gazeteci- siniz. Bizim memurlara biz söylüyo- ruz, hoşlarına gitmediği için bize 12 inanmıyorlar. Siz yazarsanız, belki inanırlar. Zam geliyor diye ban- kalardan, sandıklardan borç pa- ra çekip, ev eşyasına, çoluk - ço- cuklarının ihtiyaçlarına harcıyorlar. Yazık.." Memurların çoğu bu durumda- dır. Personel Reformu konusunda a- çıklama yapacağım diye basını üç gün arka arkaya oyalayan Başba- kan, nihayet, Cebeci Sağlık Kolejin- de, yeni hemşire çıkan gençkızlara şunları EE yetindi "— Vatanın her yanına gidin. Millete, Mehmede hizmet edin. Meh- medin anasının, ihtiyar babasının hayır duasını alın." u aldığı zengin çevrelerin vergi kaçırmalarını kolaylaştırmak için servet beyanı usülünü kaldıran, 60 milyar liralık milli gelir içinde 24 milyarlık bir kısım tutan tarım sek- töründe, tarıma elverişli en iyi top- KulağakKüpe... İşte ! Tercümanda Ahmet Kabaklı yazıyor: "Türkiyede 27 Ma- yıs hareketine karşı teşkilâtlı bir düşmanlık, bir intikamcı- lık yoktur." Allah Allah, Türkiyede A- dalet Partisi' adında ir par- 'tinin mevcudiyetini * bilmeyen bir vatandaş.. Hem de, gazete- ci.. Hayret, vallahi! rakların çok büyük bir kısmını el- lerinde tutan 250 aileden yok dene- cek kadar az vergi alan -1965'de bu vergiler 38 milyon lirayı güç bul- maktadır AP Hükümetinin aldığı bu karar, bazı gazetelerde "gerçek- ci"diye nitelendi. İşin başında- ki sorumlu kişilerin kanaati ise, ka- rarın hiç de gerçekçi olmadığıdır. Nitekim Personel Dairesi ilgilileri, ertesi gün. hayret içinde kaldıkları- nı belirttiler ve meselenin nereye gittiğini soran gazetecilere, "Valla- hi kardeşim, biz de ilk defa gazete- lerden duyduk zam haberini. Böyle şev olmaz. Çok üzgünüz" şeklinde cevap ea Dağ fare doğu Hükümetin EE etİrdiği 7244 sayılı zam kanunu tasarısının |. ve 5. maddeleriyle memurlara şunlar ve- rilmektedir: 1) Geçici zamlar, 950 lira ücret AKİS alanlara kadar yüzde 15 oranında, daha yukarı derecedeki maaşlarda i- se yüzde 10 oranında uygulanacaktır. Bu zamlar, memurların 1961 yılı sı- ralarında aldıkları yüzde 15 ve yüz- de 20 oranındaki iki partili yüzde 35'lik zamların dışındaki brüt maaş- larının üzerinden hesaplanmakta- ır. 2) Sosyal haklar, çocuk zamla- rının 10 liradan 30 liraya çıkması, eş ve kanunen bakmakla mükellef oldukları yakınlarının sağlık imkân- larından yararlanmaları bu kanun- da söz konusu olmamaktadır. Gerçekten de, zam yoluna gidil- mesi yüzünden, hizmetli sınıfındaki en küçük maaşlılardan başlamak üzere, devlet personelinin önemli kayıpları olmaktadır. Yüzde 35 zam- sız brüt maaşı 200 lira olan küçük bir hizmetli, Reform Kanunu için hazırlanan sınıf tüzüklerinde, gös- tergelerde 70 olarak yer almakta- dır. Hükümetin söylediği ve Müste- şarlar Kurulunun gerekliliğinde fi- kir birliğine vardığı şekilde, 5 kat sayının uygulanması halinde, bu- gün alabilecekleri zamdan 50 lira daha fazla maaş artışı elde etmiş olacaklardı. Devlet hizmetine girecek bir ilk- okul mezunu, son zamlarla ancak 450 lira brüt maaş alabilecektir. Oy- sa Personel Reformu şeklindeki uy- gulamada bu kişinin brüt maaşı 600 lira olacaktır. Ortaokul mezunlarının kaybı 200, üniversite mezunlarının ise 250 lira- dır. Yüzde 35 zamsız 950 brüt ma- aşlı memurlara gelince, bu para kay- bı 800 lira 50 kuruş olmaktadır. Du- rumdan tek kârlı çıkanlar, ek gö- rev, tazminat gibi nimetlerden ya- rarlanan 15 bin 274 memurdan en" yukarı kademelerde yer alan 2000 yüksek memurdur. Bunlar düşük bir oranda zam almaktaysalar da, ek görev ve tazminatları kaybetme- dikleri için, imtiyazlı durumlarını muhafaza etmektedirler. Kurnazlığın son perdesi Devlet Personel Dairesinden haber- siz olarak Maliye Bakanlığında hazırlanan zam kanunu tasarısında bir de şaheser kurnazlık yer almış- tır. Konu ile ilgili bir rapor hazır- layan Maliye Bakanlığı -yukardan gelen "taktik emir"e uygun olarak- şu görüşe varmıştır: "Mületvekilleri ve senatörler bu zamdan yararlanacaklardır: Bir ka- nunla memur maaşlarında bir indi- rim yapılsaydı, milletvekili aylıkla- 30 Temmuz 1966