30 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

30 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

Japon, işte bu | çocukların oturduğu şekilde ofanenioi Yani, iki dizini kırıp bileğinin, yahut topuğu- nun üzerine.. Tabii, böyle oturuş da ancak kimonoyla kabil oluyor ve bunu pantalonla yapmaya kalkıştınız mı, pantalonunuz soba borusuna dönüveriyor Bunlara mayko-san deniliyordu ve bunlar Kyo- tonun bir özelliğini teşkil ediyorlardı. Akşam yağmurluydu. Bir otomobille dar sokaklardan geçerek adına Gion denilen mahalleye vardık. Geyşa Evi Tokyodakinin eşiydi. Ancak ondan daha az büyük ve daha az şıktı. Fakat Japonya- nın bütün evleri gibi aynı derecede temizdi. Ta- bii ayakkabılarımızı kapıda çıkardık ve tata- milere basarak üst katta bir odaya girdik. Oda- da, bütün hazırlıklar yapılmıştı. Geyşalar da oradaydı. Bunlara baktım. A- man Allah.. Tokyoda gördüğümüz o kırklık, kırkbeşlik geyşalar bunların yanında taze kız- lardı. Hele bir tanesi, en aşağı altmışbeşlikti. Gerçi en tecrübelileri oydu ve sevimliydi. Ama insan bir geyşaya kolay kolay anne gözüyle bakmadığı ve onda başka taraflar da aradığı için altmışbeşlik bir tecrübeli geyşanın elinden içilen saki adamın boğazına takılıp kalıyor. Sı- kıntıdan suratımı astım, hattâ bir ara not def- terimi çıkardım, hatırıma gelen bazı notları o- raya kaydettim. Bunların bir kısmı Geyşa Ev- lerine aitti. Şimdi, bu satırları yazarken o not- 52 ları okuyorum: "Bunlara gitmekte hiç iş yok. hep eski mamalar..' Kadınlar Tam bu sıradadır ki Fumino-san içeri gir- di ve gelip benim yanıma oturdu. Tatlı bir ses- le "Hello" dedi. Ben de "Hello" dedim ve defte- rimi hemen cebime koydum. Gecenin ondan sonraki kısmından şikâyet edersem, doğrusu nankörlük etmiş olurum. Fumino, yeni gelen kızın adıydı. Geyşa de- gil de, henüz maykoymuş. Yani, tedris safha- sındaymış. Özel bir okulda musiki ve dans der- si alıyormuş. Yaşı yirmiye geldiğinde geyşa o- lacakmış. Fumino onaltı yaşındaydı. Davet sa- hibi japon ahbap Fumino için: "— İşte, tipik bir Kyoto maykosu" dedi. Maykolar sadece Kyotoda bulunuyorlar. Kyoto, geyşaların bir yetişme yuvası. Fumino öteki geyşalara nazaran daha iyi