30 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

30 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

rup oturuluyor. Japonlar tam bağdaş kurmu- yorlar. Daha ziyade, iki bacaklarını büküp diz- lerinin ve topuklarının üstüne oturuyorlar. Bi- zim namaz vaziyetimiz gibi bir vaziyet. Hepimiz öyle oturduk. Geyşa Evlerine artık erkekler ka- nlarıyla birlikte de gidebiliyorlar. Bunlara "japon lokantaları" demek, belki de daha doğ- ru. Masada, her bir erkeğin biraz gerisine bir geyşa gelip oturuyor. Geyşanın görevi misafi- riyle tatlı tatlı konuşmak, onun boşalan kade- hini doldurmak, serviste bir şeyin aksamama- sına çalışmak, onu eğlendirmek, ona tatlı ve rahat bir vakit geçirtmek. O kadar. Zaten Kozuodaki geyşaların ortalama ya- şı, kırkın ferah ferah üstündeydi. Bazıları bi- raz ingilizce biliyorlar. Onlar, gelip bizim yanı- mıza oturdular. apon masasına yemekler herkes için tek tek, ayrı çanaklar içinde geliyor. Bunlar da, çin yemekleri gibi değneklerle yeniliyor. An- cak, japon mutfağının çin mutfağı kadar leziz ve zengin olduğunu söylemek zor. Japon mut- fağı, dünyanın büyük mutfaklarından biri de- gil. Ama, bu tarz yemekleri sevenler Geyşa Ev- lerinde önlerine gelenleri severek yiyorlar. Başka japon yemekleri, mizutakiler, sukiyaki- ler buralarda değil de Geyşa Evi özelliği ol- mayan, daha lokanta tipi yerlerde veriliyor. Geyşa Evlerinde, klâsik usulü tercih eden- ler tabii saki içiyorlar. Saki, pirinç rakısı. Ha- fif bir şey. Biraz ılık olarak küçük, renkli, ca- zip porselen sürahiler içinde getiriliyor. Kadeh, ufak bir hokka. O da, porselen. Kadehi geyşa dolduruyor ve size veriyor. Siz, kampai diye ka- dehinizi kaldırıp içiyorsunuz. Kampai, şerefi- nize demek. Kadeh, sağ elin işaret ve orta par- mağıyla, altından tutuluyor. Kadeh boşaldıkça geyşa onu tazeliyor. Biten yemeklerinizi o kal- dırıyor, yenilerini o koyuyor ve mütemadiyen gülümsüyor. Geyşalar, kendilerine ikram edildiği tak- Hayallerdeki geyşalar, gerçek geyşalar görülünce bir felsefeyi doğruluyor: e gerçekten dai- ma daha güzel olur. Zaten geyşalık müessesesi hiç de, sanılan müessese değil. yşa ak şartıyla, İngilteredeki klüplerle | kıyaslanabilir; Er kaçıp başını dinlediği yer. Yı nın hayallerine propaganda fotoğrafı adı verilmek lâzımdır. lansa kıyaslansa, bütün ölçüler keğin, ev finin geyşalarıdır ve herkes bilir ki 1966'nın 50 vleri kıyas- geyşalar, bir japon propaganda fotoğra-