30 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

30 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER. A. P. Büyük lokma, büyük söz "Bu haftanın başında Ankarada Başbakan Demireli gören gazete- ciler, karşılarında sinirli bir Süley- man Bey buldular.Süleyman Bey çabuk kızıyor, çabuk (o parlıyordu. Gerçi şimdilik hiddetleri de çabuk geçiyordu ama, bütün pişkinliğine rağmen AP Genel Başkanının AP içinde gelişen cereyanlardan mem- nun bulunmadığı anlaşılıyordu. Gru- pun çeşitli m kendisi aley- hinde açıkt cephe almışlardı. Gerçi bu kanar arasında ortak noktalar fazla değildi. Hâttâ her bi- li, ötekinin düşmanı durumunday- dı ama, Hükümete Muhalefette bun- lar birleşiyorlardı. Nitekim, haftanın başında yapı- lan AP ortak Grup toplantısında söz alanlardan Kayseri senatörü Hüsnü Dikeçligil:. "— Hükümet yapacağını söyle- meli, yapamıyacağını asla vaadet- memelidir" dedi. Gruptaki Bakanlar yerlerinde şöyle bir kımıldadılar ve kravatla- rım gevşeterek ferahlamaya çalış- tılar. Aynı konuda söz alan Saba- hattin Savacı ise şöyle diyordu: var. Bunu yerine getirmeye çalış- malıdır. Bu zam tasarısından vaz- geçelim ve Personel Kanununu uy- gulamaya çalışalım. "Zam kanunu Hükümetimiz ve partimiz için fay- dalı olamaz. Bunu tatbik etmeyip, Personel Kanunu etüd edilmeli- dir..." Personel Kanununu 1 Mart 1966 dan itibaren uygulayacağını ve en kısa zamanda kadro kanununu Mec- lise getireceğini defalarca ilân eden Demirel Hükümetinin, âdeta kendi kendisiyle alay eder gibi, Meclise getirdiği bu saçma zam tasarısı AP Grupunu bile isyan ettirmişti.Gerçi mesele af tartışmaları arasında i- kinci plânda kaldı ama, gazetelerde konunun büyük yer almaması Sİ- yasi bir skandal olma niteliğini or- tadan kaldırmadığı gibi, yüzbinler- ce memur ve memur ailesinin u- mutsuzluğa düşmesini ve "Yârabbi, bize ciddi bir hükümet ver" diye dua etmesini engelliyemedi. Bölükbaşı kendine omahsus üs- lubuyla durumu şöyle tasvir etti: — Sözüm senettir övünmesine rağmen, bugün protesto 'edilmiş mevkiine düşenler, yüzbinlerce me- mura herşeyden evvel bir de alda- tılmanın acısını ve ıstırabını tattı- ranlar, milletin kaderinde söz sahi- AKİS çe Türkiye için huzur bir türlü gel- meyen bızırdan başka bir şey olmı- yacaktır. Özarda ise bir önerge vererek, söz verdiği halde Personel Kanunu- nu çıkaramayan Hükümetin derhal istifa etmesini istedi. Koskoca bir Personel Reformu, birçok memur zümresini dışarıda bırakan basit bir zam kanunu ile rafa kaldırılırken, İçişleri Bakanı Faruk Sükan, Sam- sunda düzenlediği Valiler toplantı- sında, "idarede reform yapılacağını, daha rasyonel bir halk idaresinin kurulacağını" müjdeliyordu! Kötü bir tesadüf, Sükanın Sam- sunda bulunduğu günlerde Terme- nin 25 köyü korkunç bir sel felâke- tine uğradı. Binalar yıkıldı. mahsul harab oldu, hayvanlar öldü. Halk idaresi kuracağını vaadeden Süka- nın meseleye gösterdiği derin ilgiyi, CHP Samsun milletvekilleri - Rl ran Evliyaoğlu ile Yaşar Akal - bakan Demirele çektikleri meleri şöyle ifade ettiler: "Esefle kaydedelim ki, beş gün- denberi Samsunda bulunan ve gün- de iki öğün muhteşem ziyafet sofra- larında kadeh kaldıran İçişleri Ba- kanı Faruk Sükan, bırakınız köylü- nün derdine derman olmayı, sel mıntıkalarını dahi gezmek lüzumu- "— İktidarın ortada bir vaadi A P'nin "memleket gerçeklerine göre" hazırladığı ve kanunlaştırmak için halen uğraştığı Af Tasarısı ile kendi kendini affeden var mıdır? Varsa kimler- dir? Millet Meclisi üyelerinin durumlarına göre dü- zenlenmiş olan aşağıdaki bilgiler, bu sorunun cevabı- nı merak edenlere sunulur: Millet Meclisinde dokunulmazlığının kaldırılma- sı istenen milletvekili sayısı 80'dir. Milletvekillerinin dokunulmazlıklarının kaldırılması için Millet Mecli- si Başkanlığına gelen dosya sayısı ise 175'dir. Sanık sayısı ile dosya sayısı arasındaki bu fark, bazı sanık milletvekilleri hakkında birden fazla suçtan dosya düzenlenmiş olmasından doğmaktadır. 80 sanıktan 57'si AP'lidir. Meclise, dokunulmazlı- ğın kaldırılması için gelen 175 dosyadan da 137'si ik- tidar milletvekilleri baklanda düzenlenmiştir. o Yani Meclisteki sanıklardan & 71'i, Meclise gelen dosyala- rın ise 90 79'u iktidar partisine aittir. Diğer partilerin durumu ise şöyledir: MP: | sanık, 1 dosya. YIP 4 sa- nık, 6 dosya. TİP: 6 sanık, 15 dosya. CHP: 9 sanık, 11 dosya. CKMP: 2 sanık, 3 dosya. Bağımsızlar: | sanık, 2 dosya. bi olmaya devam ettikleri müddet- nu hissetmemiştir. Köylü vatandaş Afledenleri AP'li sanıklar şunlardır: Kemal Yılmaz, Cevat Av- cı, Mehmet Yardımcı, Tekin Erer, Nihat Kürşat, Sü- leyman Ünlü, Ethem Kılıçoğlu, Esat Kemal Aybar, Turan Bilgin, Salt Sina Yücesoy, Kadri Erogan, Ve- dat Ali Özkan, Ekrem Dikmen, İhsan Ataöv, Cihat Bilgehan, Süreyya Sofuoğlu, Şevki Güler, Ali Bozdo- ganoğlu, Hami Tezkan, Ali Köymen, Saadettin Bilgiç, Abdurrahman Güler, Halini Aras, Nuri Bayar, Şinasi Osma, Ertuğrul Akça, Hasan Fehmi Boztepe, Ertuğ- rul Gazi Sakarya, Burhan Bozdoğan, Ahmet Canbil- gin, Ahmet Dallı, Mithat Dülge, Settar İlksel, Ahmet Uysal, Osman Zeki Efeoğlu, Mehmet Ali Aytaç, Ce- vat Önder, Turhan Dilligil, Şevket Asbuzoğlu, Aydın Yalçın, Mehmet Ateşoğlu, Fuat Avcı, Sabahattin Sa- vacı, Muammer Dirik, Sadi Pehlivanloğlu, Cemal Külahlı, Nihat Bayramoğlu, Osman Yüksel Serden- geçti, Mustafa Kaptan, Süleyman Çağlar, Ahmet ğ Bohça, Mustafaoğlu, Ali Rıza Çetiner, Ahmet Şevki Ahmet CHP'li sanıklar: Kemal Demir, Fakih Özfakih, Kâmuran Evliyaoğlu, Niyazi Özgöç, Metin Cizrelioğ- lu, İhsan Kabadayı, Selahattin Hakkı Esatoğlu, Cihat 30 Temmuz 1966