30 Temmuz 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

30 Temmuz 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS derdini anlatmak için gittiği kapı- lardan yüz geri itilmiştir... Ümit verici bir tablo! Termedeki sel felâketzedeleri oHü- kümetin ilgisini bekleyedursun- lar, o ilgiye, geçen Perşembe günü önemli bir mali kanunu görüşen Cumhuriyet Senatosu dahi mazhar olamamıştır. AP'li senatör İsken- der Cenap Ege tarafından 1966 yılı bütçe cetvellerinde (o değişiklik ya- pılması için verilen ve önemli ak- tarmalarla 36 milyon liralık ek ,ö- denek tahsisini Öngören tasarının görüşülmesi Oo sırasında (o Senatoda Hükümet temsilcisi (o bulunmamış- tır! Muhalefet o senatörlerinin ko- nuyla ilgili (oOsoru ve tenkitlerine Bütçe Komisyonu Başkanı ' bu konuları bilmem" diye parlak bir karşılık vermiş, o yapılan oyla- mada AP'liler, oçoğunluklarıyla ta- sarıyı kabul etmişler, sandıktan çık- ma kudretleriyle ohükümetsiz, iza- hatsız, meseleyi halledivermişlerdir. Ama Ferit Melenin şu sözleri de Se- nato zabıtlarına geçmiştir: "— Önemli bir aktarma ve Öde- nek Kanunu üzerinde konuşuyoruz. Komisyonda bugünkü mali duru- mumuzu belirttik ve Hükümetten cevap istedik. Ancak komisyonda cevap verileceğini tahmin ettik, o- rada da cevap verilmedi. Şu anda Senatoda Hükümet temsilcisi bu- lunmamaktadır. Bu tasarı ile Hükü- met bazı aktarmalar yapmakta ve 36 milyon lira ek ödenek istemekte dir. 1965 yılı bütçesi, Cumhuriyet ta- rihimizde görülmemiş şekilde, | milyar 300 milyonluk bir açıkla ka- panmıştır. 1965-66 yılında 1 milya- rın üzerinde ödenmemiş bir bütçe açığı yüklenmiştir. Bu açık, bu se- nenin gelirleri (otarafından ödene- cektir. Bu yıl bir miktar gelir artışı olmuştur. Ama Af Kanunu ile vergi cezalarının affedilmesi bu artışı gö- türmüştür. Nakit noksanımız had safhaya gelmişitir. Birçok ödemele- rin yapılamadığı duyulmaktadır. İş- le, mali durumumuzun tablosu bu- dur!.." Sırıtan taktik Çok Önemli bir mali tartışma ya- pılırken Hükümetin ilgi göster- memesinden yakınan Ferit Melen üzülmemeli. alınmamalıdır. Hükü- metin ilgisizliği sadece mali konu- lara münhasır değildir. Bu bir ça- lışma üslübudur. Tunçkanat tara- fından yapılan açıklamalar karşı- sında Demirel Hükümetinin hâlâ devam ettirilen, akıl ve havsalaya sığmaz tutumu, bu çalışma üslübu- nun en son ve en belirgin örneğidir. YURTTA OLUP BİTENLER Kamuoyu, bu son derecede vahim iddialar karşısında Hükümetten do- yurucu bir açıklama (beklemekte, fakat ortada, Tunçkanada ve tabii senatörlere İktidar saflarından yö- neltilen dolaylı ve dolaysız hücum- lardan başka bir hareket görülme- mektedir. Demirel, verdiği müphem demeçlerle (o meseleyi daha da ka- ranlığa itmekten başka bir şey yap- mamaktadır. Hattâ, elinde kesin bir "doküman" olmadığı o anlaşıldığı halde, muğlâk ifadelerle, Amerikan Büyük Elçisinin, bir süre önce ola- yı yalanlamak için usulen o verdiği demeci haklı çıkarma gayreti için- de görünmektedir. İktidar, iddiala- rı, resmi ve kesin bir açıklama yap- madan çürütmek için ,ilgi çekici bir metod kullanmaktadır: Demirele yakın AP'liler kulislerde konuyu aç- makta ve esrarlı bir ifade takına- rak şöyle demektedirler: "— Hükümet boş mu duruyor sanıyorsunuz?.. oVesikaların sahte olduğu tesbit edildi bile! Polis Ens- titüsü, Dickson'un imzasının bulun- duğu fotokopiyi normal bir kâğıdın büyüklüğüne getirdiği zaman imza normal bir imzanın birkaç misli bü- yüklüğe erişiyormuş... (Yani imza, fotokopi ılınırken monte edilmiş... Demirel iki gün sonra basın toplan- cevap verilmedi. Millet Meclisinde sevsinler! Baban, Necdet Yüce TIP'li sanıklar: Mehmet Ali Aybar, Çetin Altan, AH Karcı, Adil Kurtel, Rıza Kuas, Yahya Kanbolat. YTP'li sanıklar: Recai İskenderoğlu, Cengiz Ekin- ci, Nihat Doğan, Ali Karahan. CKMP'li sanıklar: Reşat Özarda, Abdülbaki Ak- doğan. MP'li sanık: Osman Bölükbaşı. Bağımsız sanık: Muzaffer Karan. Bu listelerde yer alan milletvekillerinden bazıları kanunları ihlâlde maşallah oldukça hızlı gitmişlerdir. Şampiyon, hakkında 12 dosya bulunan Turhan Dilli- gildir. Onu, 10'ar dosya ile Kadri Erogan ve Tekin Erer, 9 dosya ile Çetin Altan, 8 dosya ile Ethem Kı- lıçoğlu, 3 dosya ile İhsan Ataöv ve 4'er dosya ile Ha- cı Şevki Güler, Osman Zeki Efeoğlu, Hasan Fehmi Boztepe ve Süleyman Ünlü izlemektedirler. Meclise gelen 179 dosyanın 70 tanesi bu zevat hakkındadır. AP'lilerin en çok ihlâl ettikleri kanun, 38 sayılı Tedbirler Kanunudur. Daha sonra ise lâikliğe aykırı hareket ve dini siyasete âlet ederek devlet nizamını yıkıcı faaliyette bulunmak gelmektedir. Bu arada ilgi 30 Temmuz 1966 tısı yapacak ve durumu o açıklıya- çekici bir gerçek ortaya çıkmıştır. AP'liler, Grupların- da, TCK'nun 103/1. maddesini Af dışı bırakmakla gü- ya atatürkçü olduklarım ispat etmek istemişlerdi. A- ma sonra, bu maddeden mahküm olan kimsenin bu- lunmadığı, dini siyasete âlet ve lâikliğe aykırı hare- ketlerin 163/4'e girdiği, bunun ise Affa dahil olduğu tesbit edilmiştir. Nitekim, sanık AP'liler içinde Af dışına çıkardan 163/1'i ihlâl eden kimse bulunmadığı halde, 163/4'ü ihlâlden hakkında dosya düzenlenmiş üç AP'li vardır. Bunlar Hacı Şevki Güler, Cemal Kü- lahlı ve Sadi Pehlivanlıoğludur. Milletvekilleri hakkındaki bazı ilgi çekici suç is- natları ise şöyle sıralanabilir: Cevat Avcı (AP): Dev- letin silahlı kuvvetlerini alenen tahkir ve tezyif. Ali Bozdoğanoğlu (AP): Hükümetin ve Ordunun şahsi- yet-i maneviyesini tahkir. Mithat Dülge (AP): Yolsuz kredi açtırtmak. Settar İlksel (AP): Sahtekârlık. Ali Karahan (YTP): Devletin birliğini bozmağa a mak ve ölümle tehdit. Metin Cizrelioğlu (CHP): rakta sahtekârlık. İşte "memleket gerçeklerine göre" âtifette bulu- nan zat-ı muhteremlerden 80 tanesinin görünüşü!.