6 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

6 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS zat Özerdemlinin yola çıkıp çıkma- dığını soruyordu. Bu çabalar niha- yet sonuç verdi ve akşam üzerine doğru İzmirden Ankaraya gelen yabancı bir uçak, Esenboğaya çıp- lak kafalı ve bıyıklı bir yolcu bırak- t. Bu, zerdemli idi. OÖzerdemli Parlâmentoya geldiğinde, o AP'liler neredeyse sevinçlerinden takla ata- caklardı Isıramadığın eli öp Bu sırada AP Genel İdare Kurulu, Meclis binasında olağanüstü bir toplantıya başlamıştı. Toplantıdan, çok AP'linin haberi yoktu. Herhalde bu yüzden olacak, saat 18.35'te yapı- lan son toplantı denemesinde ço- gunluk sağlandığında çok sevindi- ÇAP lilerin Meclis metni üzerinde yaptığı deği- şiklikleri ortadan kaldırıp, yeniden Meclis metnini yaratmaktan ibaret- ti. Bu iş, son derece süratle yürü- yordu. Amaç belliydi: Bir-iki saat içinde Meclis metni yeniden mey- dana getirilecek ve Muhalefetin yokluğundan yararlanılarak, kanun- laştırılacaktı. Bu yüzden APY'liler söz bile almıyorlardı. Senato belki de, o güne kadarki en tuhaf toplan- tısını yapmaktaydı. Bu safhada se- natörlerin Meclis metnine sâdık tu- tumları, sadece iki defa; biraz aksa- dı. Birincisinde, aşırı muhafazakar- lardan Ömer Lütfi Bozcan, af dışı bırakılan, o lâikliğin ihlâli ile ilgili 163/1'in affa dahil edilmesi için bir önerge verdi. Bu önergenin kulisini bir haftadır yürüten Bekir Berk Mübarek, bu sırada, Bozcalının ar- kasına düşen kordiplomatik locasın- da kasılıyordu. Fakat önerge redde- dildi. İkinci aksama, o Öztürkçinenin söz istemesiydi. Onu da arkadaşla rı azarlıyarak susturdular. Fakat saat 19.30'a doğru hava değişiver- di. AP Genel İdare Kurulundan Se- nato salonuna Çağlayangil ve Tevet- oğlu tarafından getirilen bir haber her şeyi tersine çevirdi. Az sonra tasan, plânların tam tersine, Muha- lefetin istediği yönde değiştiriliyor- du. Hem de AP'lilerin ooylarıyla!. Önce, Ruben Asanın cezalarını affın dışına çıkaran Komisyon metni o- naylandı. Böylece, Meclisin kabul ettiği metinde değişiklik,yapılmış o- İtiyordu. Bursa AP senatörü Cahit Ortacın Ruben Asama cezalarını af- 6 Ağustos 1966 fa dahil etmek için yaptığı kurnaz- ca ve üstü kapalı bir teklif de bu arada reddedildi. Sonra, 21 Mayıs- çıların cezalarını daha da indiren bir teklifi bizzat AP Senato Grup Başkanı Tevetoğlu yaptı. Bu, tam bir sürprizdi. Hattâ AP Adana sena- törü Mehmet Unaldı ayağa kalka- rak bağırdı: "— Bu önerge Grup adına verile- mez, Grupun bu yolda bir kararı yok!" Neticede, AP'liler hiç konuşma- dan -konuşsalar ne söyliyeceklerdi ki?- cezaları Mecliste 20 yıla indi- rilmiş olan 21 (oMayısçı müebbet rnalıkümların cezalarını 15 yıla indi- ren bir önergeyi kabul ettiler. Bu- na göre, meşruten tahliyeden de ya- rarlanacak olan.21 (o Mayısçılar 6-7 yıl sonra hapisten çıkacaklardı. CHP'li Selâhattin Hakkı Esatoğlu, bir arkadaşına, bu durumu şöyle çi- ziyordu: "— İnönü bu Demirele söylemiş- ti; Seçim Kanunu ile Affi bizimle anlaşmadan getirme, diye. Demirel dinlemedi. Seçim Kanununu getir- di, hezimete uğradı. Af Kanununu YURTTA OLUP BİTENLER Bir AP'li ise, Senatodaki görüş- melerden sonra AKİS muhabirine: "— Bu değişiklik yapıldı ya, Mecliste 21 Mayısçılar da tamamen affedilir" dedi. "— Peki, niçin şimdi tamamen affetmediniz?" sorusuna ise şu il- ginç cevabı verdi: "— Elimizde Muhalefetle pazar- lık edecek bir şey bulunsun. Muha- lefeti Yassıada mahkümlarının affı- na razı edersek, 21 Mayısçıların ta- mamının affına da biz razı oluruz, olur biter. Biz de politika yapıyo- TUZ..." Aynı milletvekili, kendisine De- mirelin 21 Mayısçılar konusundaki inatçı tutumu ve memleket gerçek- lerinin buna elvermediğini ifade et- tiği hatırlatılınca: "— Memleket gerçekleri değişti" dedi. şimdi Meteoroloji Bugün hava güzel olacak (Kapaktaki durum) Binanın üst katındaki radyotele- teyp cihazlarından biri şu ra- Meteoroloji Genel Müdürlüğü Sessiz ve derinden