6 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

6 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS Aydan Yalçın, Mesut Erez, İlhami Ertem, Turgut Toker, Kemal Yıl- maz, Neşet Tanrıdağ, Sabahattin Orhon, Turgut Cebe, Şeref Kaya- lar... Komisyonun "avanstan yana" olanlardan teşkil oedilmesine özel- likle dikkat gösterilmişti. Şimdi bu komisyon, bir haftaya kadar çalışmasını tamamlıyacak ve Grupa bir teklif getirecektir. Ama işin tatilden sonraya atılması ihti- mali de mevcuttur. Eğer avans şek- li kesinlik kazanırsa, memurlara, maaşlarına göre bir oran dahilinde -bu oranın yüzde 10 ile yüzde 25 ara- sında olacağı, düşük maaşlarda ora- nın yüksek tutulacağı söylenmekte- dir- avans verilecektir. Eğer Perso- nel Kanunu rafa kaldırılırsa, bu a- vans otomatikman hibeleşecek ve kaynayıp gidecektir. Politikacılar Şerefli bir laçkalık Adalet Komisyonu Başkanı İsmail Hakkı Tekinel, bir gün önce haftanın başında, Pazartesi günü- İstanbuldan Oouçakla (o apartopar Başkente döndü. Güya birkaç gün denize girecek ve affin yorgun- luğunu çıkaracaktı. Fakat kendisi hakkında Parlâmentoda ileri sürü- len ithamları gazetelerde okuyunca, ümidi suya düşmüştü. İthamlar kar- şılıksız bırakılacak cinsten değildi. Aynı zamanda avukat olan bir mil- letvekili, İlyas Şorisi 1 milyon lira karşılığında idamdan kurtarmış, ay- rıca Af Tasarısına, Komisyonda Ru- hen Asanın affını sağlıyacak bir de- gişikliği, Ruben Asanın gizli avuka- tı olarak koydurtmuştu. Rivayetle- re göre bu, İsmail Hakkı Tekineldi. Tekinel bu durum karşısında, Salı sabahı, Komisyon odasında bir basın toplantısı yaptı. Bu basın top- lantısından çıkan bir gazeteci şöyle ni — Son yılların en ei çekici ba- sın dap efilarmdan -biri Tekinel basın toplantısına, Af Tasarısının Komisyondaki müzake- relerine katılan Hükümet temsilcile- rini de davet etmiş, dosyaları ve teypleri hazırlatmıştı. Önce ilk iddi- ayı cevaplandırdı. Şorisin idamdan m işi, bütün idamlıkların üebbede çevrilmesi için Turhan Dilligil, Yiğit Köker ve Turgut Ce- enin imzalarıyla verilen bir öner- 6 Ağustos 1966 Kulağa Küpe Hain kurttan kim korkar ? Komünist Romanyanın Baş- bakanı geldi, A.P. İktidarı tarafından ağırlandı, arada kül- tür anlaşmaları imzalandı. Bugünlerde Komünist Bul- garistanın Dışişleri Bakanı ge- liyor. A.P. İktidarı onu ağır- layacak, onunla görüşmeler yapacak. A.P. İktidarı Komünist Ar- navutlukla dostluk ve kültür anlaşmaları imzaladı. A.P.li Meclis Başkanı Fer- ruh Bozbeylinin başkanlığın- daki bir Parlâmento Heyeti halen Rusyada gezmekte. A.P.'- li Başkan Sibiryada "soğuk bildiği paye gördüğü sı- cak kabulü" övüyor. Sonra, met Paşa Madam Gromikonun elini öptü diye C.H.P. komünist, A.P. antiko- ünist! genin AP Grupunda kabulü ile ol- muştu. Yani bununla Tekinelin ilgi- si yoktu. Tekinel, sıra ikinci iddiaya, yani İsmail Hakkı Tekinel "Ben susarım, teyp konuşur" YURTTA OLUP BİTENLER Ruben Asayı kendisinin kurtardığı yolundaki iddiaya geldiğinde, önce muğlâk konuştu, açık bir şey söy- lemedi. Ama, burunları derhal koku alan gazeteciler üsteleyince, "— Size teypi dinleteyim" dedi. Gazeteciler, saatlerce teyp başın- da beklemek istemediklerini söyle- yerek itiraz ettiler. Bunun üzerine, AP taraftarı ve Tekinelin ahbabı bir gazeteci, meslekdaşlarının kulakla- rına şunu fısıldadı: "— Açıklayacak ama, bunu biz- zat yapmayı politik bulmuyor. Tey- pin gerekli kısmında gerekli açıkla- ma var!" Biraz sonra teyp sonuna kadar a- çılmış ve masanın üzerine konul- muştu. Gazeteciler nefeslerini tuta- rak dinliyorlardı: Ruben Asayı ki- min önerge vererek himaye etmeye yeltendiğini öğreneceklerdi. Nite- kim çok sürmedi, görüşmelerin en ilgi çekici kısmı teypten odaya ya- yıldı ve öğrenildi ki, döviz kaçakçı- larının affı için önerge veren mil- letvekillerinden biri Abdurrahman Şeref Laçtır! Diğer önergeyi ise AP' den Cevad Odyakmaz, Mazhar Arı- kan ve Atıf ,Hacıpaşaoğlu müştere- ken vermişlerdir. Teypten dinlenen müzakereler- den bir gerçek daha çıktı: Komis- yon Başkanı Tekinel, vergi kaçakçı- larının affı için değil, tam tersine, bu affin çıkmaması için çaba gös- termiş, Komisyonun kararı affa doğru ağırlık kazanınca, bu defa affı kısıtlamak için ouğraşmıştı. Bu il- ginç basın toplantısıyla bir AP'li te- mize çıkmış, dört AP'li ise nöbeti ondan devralmış oluyordu. Muhtemel olmayan "istifa" "Basın toplantısından çıkan bir ga- zeteci: "— Yahu, Abdurrahman Şeref Laç, AP'ye gireceği günlerde, MP'li- lerin ithamı üzerine kürsüye çıkmış, böyle bir önerge vermediğini söyle- mişti..." dedi. Derhal o resmi zabıt temin edil- di. Zabta göre Laç, kendisini itham eden MP milletvekiline kürsüden şu cevabı vermişti: — Ben döviz kaçakçılarının ne affını mutazammın bir takrir ver- dim ve ne de bunun üzerinde dur- dum. Hükümet tasarısında yer al- 7