6 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

6 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

kurdelâlar sallanıyor, rüzgârda uçuşuyordu. Saat 16'ya geldiğinde, hoparlörlerle ja- ponca bazı emirler verildi. İşçiler bir takım ha- zırlıklar yaptılar. Geminin altından kütükler kaldırıldı. Ondan sonra, tribünde bir adam, sal- lanan şampanya şişesini gemiye vurdurdu. Ay- nı anda, geminin adını örten bant kaldırıldı ve Australian Maru ismi ortaya çıktı. Kocaman tanker yavaş yavaş ve bir oyuncak gemi gibi, kızağının üstünde kayarak salına salına denize yaklaştı, suları yarıp içine girdi, biraz ileri gi- dip orada durdu. Gemi henüz tamamlanmış ol- madığı için, o haliyle bir oyuncağa daha da faz- la benziyordu. Tribündeki kalantor japonlar a- cele adımlarla indiler. Kendilerini getiren oto- mobiller tekrar göründü. Onlara bindiler ve o- radan süratle uzaklaştılar. Her halde, kendile- rini bekleyen dünya kadar işleri vardı. Ne nutuk, ne kokteyl parti.. Kimse, uzun uzun konuşmak lüzumunu duymadı. Hiç bir si- yaset adamı, bunu kendisi için övünme vesilesi etmedi. Zaten, geminin indiriliğinde bir siyaset adamı filân da yoktu. Şirket bir şirkete tanker imal etmişti, 70 bin tonluk o tanker denize in- dirilmişti. Hepsi, o kadar.. Sadece, sanırım işçi- lere kendi kantinlerinde limonata ve pasta ik- ram edildi. Bütün tören yarım saat ya sürdü, ya sürmedi. Haliçi işte o zaman hatırladım. Abidin Da- ver şilebi diye bir şilep denize indirilmişti. Ne nutuklar atılmış, ne kurdelâlar kesilmiş, ne t6- renler yapılmış, ne mükellef masalarda misafir- ler ağırlanmıştı. Tören saatlerle sürmüş, parlak kalkınma edebiyatı yapılmıştı. Ama zavallı Abi- din Davercik, denize iner inmez yan yatıver- Vi Tokyo Körfezinde, bunların hiç biri ol- madı. Japonyayı Japonya yapan bu endüstrinin bir çok dallarını gezmek, görmek, öğrenmek fırsatını buldum. Bu arada, japon endüstrisinin imparatorlarından birini de tanıdım. Tokyoda Canon fotoğraf ve film makineleri şirketinin bir fabrikasına gittik. Nagoyada Toyota oto- mobil fabrikasına götürdüler. Aynı yerde bir de uçak fabrikasını ziyaret ettik. Osakada ise hem Matsuşita Elektrik fabrikasında transis- törlü radyoların yapımını seyrettik, hem de o imparatorluğa adını veren Matsuşita-san ile tanıştık. Her yerde göze ilk çarpan husus, ja- ponların mükemmel bir çalışma sistemi kur- Bu da, Tokyo Marudan da büyük olacak İdemutsu Marunun Onun siparişini a de özel teşebbüs. hayati a e iç Büyük tankerler Böylece maliyet düşüyor. Maliyet düşmesi ise japon sanayiinin can rolün” Tanker .v a halinde. pe U aponya için ie 59