6 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

6 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Smokinsizler Çetin Altan Romanya Başbakanı Ankaraya geldi ya... Romanya Büyük gun olmadığının anlaşılmasıyla bo- şa çıkıyordu Kararlı karnavalcılar artık Demirelin sabrı tüken- Bu, "milli irade" ile alay silik sindeki başka bir şey değildi. Sandıktan çıkmış bir partinin kos- koca Genel Başkanı olarak, daha fazlasına tahammülü yoktu. AP Se- nato Grupunda kararını şöyle açık- ladı: "— İktidara ortak tanımıyorum! Her ne pahasına olursa olsun, bu Af Kanununu aynen çıkaracağız. Muhalefetle hiç bir pazarlığa girmi- yeceğim. Tasarı yalnız AP'li sena- törlerin oylarıyla kanunlaşacaktır.." AP'liler, Genel Başkanlarım ya- lancı çıkarmamak için derhal faa- liyete geçtiler. Ne yapıp yapıp, Se- natoda çoğunluğu sâğlıyacaklar ve affı o gün kanunlaştırıp işi bitire- ceklerdi. İzmire telgraf çekip Nev- zat Özerdemliyi ilk uçakla Ankaraya çağırdılar. Fakat Özerdemlinin gel- mesi yetmiyordu. Daha birkaç se- natöre ihtiyaç vardı. Rusyadaki iki AP'li senatörün gelemiyeceği ise 6 Ağustos 1966 Elçisi, bu münasebetle Ankara Palasın bahçesinde bir davet yaptı. Bir resepsiyon. Davetiyelerin altı- na, özellikle yazılmıştı: "Kıyafet: mokin”. Nitekim herkes smokinliydi. Mevtim yaz ve hava sıcak olduğu için çok kimse beyaz smokin giy- mişti. Komünist Romanyanın Baş- bakanı, Dışişleri Bakanı, Büyük Elçisi bunların arasındaydı. Başka komünist ülkelerin temsilcileri de, tabii, hep smokinliydiler. Smokinsiz sadece iki kişi var- dı: Bizim, T.İ.P.'in Genel Başka- nı Mehmet Ali Aybar ile onun yâr-i vefakârı Çetin Altan. Onlar bu burjuva âdetine uymamışlar ve sokak kıyafetiyle gelmişlerdi. Krip- toların yeni sevgilisi Serdengeçti davetli bulunsaydı, o kravat da © takmaz ve T.İ.P.'lileri de geride bı- rakırdı. Komünist Romanyanın Başba- kanı beyaz smokinli, bizimkiler smokini boykot ediyorlar.. Ama, 000!. Tabi, canım. Bu belliydi. Demirelin yalancı çıkma- ması için tek çare, diğer partilerden senatör transfer etmekti. İşe, daha önce AP'ye transfer müracaati ka- bul edilmeyen, AP'den CHP'ye trans- fer, şimdi de yine AP'ye yamanmak için fırsat kollayan Emin Açara "Buyur!" demekle başladılar. Emin Açar, sevincinden zıplayarak dâveti kabul etti. Sonra Enis Kansuya çen- gel atıldı. İktidar nimetlerini elle- rinde tutan AP'liler için Kansuyu ikna etmek zor olmadı. Enis Kansu, Muhalefetin obstrüksiyonuna katıl- maktan vazgeçtiğini bir demeçle a- çıkladı, "ekonomik sebepler"den de bahsetti ve "AP'ye girdiniz mi?" so- rusuna: — Önce vatan," önce memleket içinde sulh-u sükün, önce demokra- sinin yaşaması... Bunları sağlıyacak tarafla beraberim" diye cevap ver- di ve yoklamada AP sıralarında o- turdu. Yapılan transferler yine de mak- sadı karşılamıyordu. Bu sefer Ordu CHP senatörü Eşref Ayhan hedef seçildi. Onun zaafı biliniyordu. Eski bir kaymakam olan Ayhanın hayat- Mehmet Ali Aybar Romanya, deviasyonist.. izimkiler, su katılmamış. ta en büyük amacı, "vali olmaktı. Daha önce CHP'den bunu istemiş, fakat elde edememişti. Bunu öğre- nen AP'liler, gittiler, Ayhana, olmak isteyip istemediğini" sordu- lar. Pazartesi sabahı 10'da yapılan yoklamaya girenler arasında Eşref Ayhan da vardı! Fakat çoğunluk yine de sağlana- madı. İzmirden çağrılan Nevzat Ö- zerdemli gelmemişti. Yoklama so- nucu 92'de kalmıştı. Bunun üzerine, Emin Açarın tavsiyesiyle, (CHP'ye AP'den gelmiş olan İzmir senatörü İzzet Birand transfer edilmek isten- di, ama AP'liler bu defa. başarı ka- zanamadılar. Biranda iki defa kori- dorda rampa ettiler, fakat ondan red cevabı aldılar. Bu sefer, takviye çağırdılar. Takviye (Saadettin Bil- giçti. Bilgiç geldi, Birand ile uzun uzun dolaştı, fakat yine sonuç alına- madı. Emin Açarın AP'li osenatörlere anlattığına göre, Birandın diren- mesine "dolmuştaki hadise" sebep olmuştu. Hadise şuydu: Emin A- çar, AP'ye transfer için ikna etme