6 Ağustos 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

6 Ağustos 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER lanmış bir adamın resmini göstere- rek: — Bu resim Washington'da çe- kildi. Bu adam, amerikanların me- teoroloji (oteşkilâtının o başkanıdır. Milletlerarası bir komisyon toplan- tısı münasebetiyle amerikalılar, ev- sahibi olarak, bir piknik yapmak istemişler ve bunun için meteorolo- ji teşkilâtlarım seferber etmişlerdi. Teşkilâtları günlerce çalıştı ve gü- zel havanın ne güne rastlıyacağını bildirdi O gün piknikte, meteorolo- ji uzmanları, bu resimde görüldüğü gibi yağmura 7 ie ve sırıl- in oldular Genel Müdür Yardımcısı, Türki- yenin, son yıllarda, meteorolojik tahminlerde yüzde 78-80'e yakın isa- bet sağladığım, bunun gelişmiş memleketler seviyesinde bir sonuç olduğunu söyledi. Meteoroloji için en büyük yatırımları yapan, bu ko- nuda en ileri sayılan ülke, Ameri- kaydı. Bu ülkenin hava tahminle- indiki isabet oranı ise yüzde 88-90- ani mevcut teknik ve bilimsel mii bugün için yüzde 'e ulaşmak mümkün değildi. Daima yanılma ihtimali va Yapılacak iş, en modern çalışma usullerini benim- siyerek, gelişmeleri izleyerek, yanıl- ma payını azaltmaktı. Türk uzman- lar, son senelerde yapılan hamleler- le memleketimizin Yunanistanı geç- tiğini, milletlerarası (meteoroloji birliğine üye olarak, çalışmalarını modern ve milletlerarası standartla- ra göre düzenlediğini açıkladılar. Eskiden son derece ilkel şekilde ya- pılan hava tahminleri artık, ileri ül- kelerdeki metodlarla (o yapılıyordu. Bu iş, yatırımla ve personel yetiş- tirmekle mümkündü. Türkiyede bu personel yetişmişti. Ama, bir süper- sonik yolcu uçağının menziline var- masında pilot kadar rolü olan bu teknisyenler ayda 4 lira gi- bi bir parayla geçinmek zorunday- dılar. Yaptıkları mesâinin ise en u- fak bir ihmale, küçük bir dikkatsiz- liğe dahi tahammülü yoktu Plânlı devreye geçildikteri sonra, yatırını alanında önemli ilerlemeler sağlanmıştı. 1960'da Meteorolojinin yıllık bütçesi 11 milyon lira civarın- dayken, 1965 bütçesi 30 milyonu geç- mişti. 1937-60 arasında, 23 yılda 37 sabit tesis yapılmışken, | ara- sında bunun iki misli sayıda sabit tesis meydana getirilmişti. Tahmin- lerdeki isabet yüzdesi bu gelişmeye paralel olarak yükselmişti; Yine de yüzde 78'den artakalan yüzde 22'lik bir yanılma payı vardı ki, meteoro- loji ile ilgili şaka veya tenkit yap- mak isteyenler için bu alana giren hatalar yeter malzemeyi teşkil edi- yordu. Meteorolojide çalışanlar, hatanın insana Özgü olduğu prensibi ile bundan üzüntü duymamaktadırlar. Bir uzman, geçenlerde İstanbul hakkında yapılan bir tahminde vu- kubulan yanılmayı rahatça açıkladı ve bunun sebebinin, Ankaradaki merkezle Yeşilköy istasyonu ara- sındaki görüş farkından meydana geldiğini söyledi. Bu görüş farkla- rı işin lginç bir yanıdır. Belirli so- nuçları ouzmanlar birbirlerinden farklı şekilde değerlendirebilmekte- AKİS dirler. Bu yüzden, Ankaradaki mer- kezde, dünya ve Türkiye bilgileri a- lınıp değerlendirildikten sonra, Tür- kiye radyolarından verilecek günlük rapor için bir brifing düzenlenmek- tedir. Bazen bu brifingde görüş ay- rılıkları belirmekte ve "oylama" ya- pılmaktadır. Böylece radyoda, oyla- manın sonucu olan görüş yayınlan- maktadır. Tabii bunun yanlış, azın- lıkta kalanların görüşlerinin haklı çıkması ihtimali daima vardır. Yan- lış görüş ileri sürenlere ne ceza ve- rildiğini Genel Müdür Yardımcısı Necdet Yeşilovalı şöyle açıkladı: " — O zaman, görüşü yanlış çı- kanlar, doğru tahmin yapıp azınlık- ta kalanlara çay ısmarlarlar!.." 6 Ağustos 1966