12 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

12 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

AKİS Çüzülen sır Gürsanın istifasındaki sır, çözülmüş o bulunuyor. sebebi, oDemirdin Çağlayangilin o Amerika- "özel nitelikte" istemesidir. er Welcome” o edildiği devir, hal- buki, İhtilâlin ötesinde kalmış- ür ve Türkiyeyi bu zihniyetin batırdığını Gürsan o bilmekte- ir. Gürsan, ilk Koalisyon Hü- kümetinin Maliye Bakanı ola- konu- nan cularından biridir. Bu politika bize dışarda sadece itibar sağlamamış, o hesap ve kitabı- mızı bilmemize de yaramış ve plânlı devreye bu sayede gi- rilmiştir. "Özel nitelikte yar- ım” demek, karşılığında tâ- yiz vermek demektir. Ameri- elinde bu tâvizi ğızı yandığı talebe iltifat etmemiştir. Con Ahmedin derv-i daim makinesiyle hükümet etmek belki kâğıt üzerinde insana ko- lay gelir ama, bunun altından çıkacak çapanoğlu işte böyle, Gürsan tipi ciddi siyaset a- damlarını o ekipten uzak tu- kan - Zorlu ekibi olur. Cumhuriyetten bu yana bu, bir Türkiye Dışişleri Bakanının, memle- ketin iç meselelerini bahis konusu ederek, ilk defa yabancı bir Devle- tin Dışişleri Bakanından yardım talebidir ve herhalde İktidar için if- tihar sebebi olmıyacaktır." 13 Sayılı Kanunun ve milli men- faatlerin o sınırlarını zorlıyan bu davranışın altında bazı sebepler yat- maktadır. Bunların başında AP Bü- yük Kongresinde Jöhnson'la birlik- te çekilmiş resmini dağıttıran ve el altından "beni seçerseniz Amerikan yardımı oluk gibi akacak" propagan- dan yaptıran Demirelin, vaadini te- zekten yerine getirme niyeti vardır. Diğer sebep 1965 kışında bütçe sı- 12 Kasım 1966 rasında Hükümet devirerek iktida- ra gelmeyle (o başlıyan ve gittikçe tehlikeli hal alan hesapsız iktisat politikasının yarattığı büyük dar- lıktır. Bilindiği gibi bu sıkıntı git- tikçe artmıştır. Bundan başka, De- mirel, yanında "gözde umum mü- olarak devlet idaresi kursu gördüğü Menderesin üslübunu uy- gulamak istemekte, o devrin kapı arkası pazarlıklarını özlemektedir. Niçin bir Başbakan Hariciye Veki- lini, kulağına karşı tarafa iletecek bir vaad fısıldayıp Okyanus ötesine göndermesin -Menderesin Zorluyu gönderdiği gibi- ve masallardaki gi- bi bütün zorlukları bir anda halle- decek astronomik yardımlar alama- sın? Hele Okyanus ötesindekilerin Türkiyeden bu kadar istekleri var- ken! Verirsin Pipe-Line'ı alırsın kre - diyi, verirsin Karadeniz Bakırları- nı alırsın hibeyi, bir de Kıbrısı fe- da ettin mi amerikalının dolarları yağmur gibi yağar Türkiyeye... Con Ahmedin devridajm makinası bu vargelden daha mı iyidir? Bunlar akıllarda olup olmadığı bilinmeyen hesaplar ve ihtimallerdir. Tehlikeli gidiş Amerikaya Dışişleri Bakanı Çağla- yangil vasıtasıyla yapılan ilk ta- YURTTA OLUP BİTENLER tep Dean Rusk'un "kuru bir teşek- kürü" ile karşılandı diye bu yolun yolcuları elbette ki ümitlerini kese- cek değillerdir. Demirelin geçen yıl- ki bütçeden intikal eden açığı ka- patmaktaki ihmalkârlığı, kendisine durumun kötüye gittiği yolunda ya- pılan uyarmalara karşı hiç tınma- ması ve rahatına bakması, bir ümi- de dayanmaktadır. Herhalde bu yüzden olacak. Temmuz ayında ik- tisadidurumun ne derecede tehlike- li biçim aldığını bir muhtıra ile kendisine bildiren kurdelâ kesmekte. Yüksek Plânla- ma Kurulu toplantılarına boş ve- rip, "yeni vergi lâzım" sözlerine ku- lak tıkamaktadır. Demirelin neyi beklediğini, Gürsan oldukça geç an- lamıştır. Bu, açıktan bir Amerikan yardımıdır... Eylül ayında "Cumhu- başkanının Amerikaya yapacağı ge- zinin hazırlıkları ile ilgilenmek" gi- bi garip bir gerekçe ile Amerikaya uçan Çağlayangil sadece Demirelin bildiği bir tembihat almıştır. Dışiş- leri Bakanı bu tembihata uygun o- larak Amerika Hükümetinden Kon- sorsiyom ve AİD kredileri ve Mev- zuatı dışında ve diğer memleketlere T.C. Maliye Bakanlığı "Benim adım dertli dolap..."