12 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

12 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Menderes seçime a 27 Mayıs olur muydu? — cilik oynuyoruz — Koltuğ VI D.P.'yi kimler kapattırdı? — Türkeşle parti- tuğunun altında iki kiloluk çikolata paketiyle Paşayı ziyarete gelen da- mat — İhülâlcileri çembere alan malüm çevre — İlim Heyetinin serencamı. İhtilâl o başarıya ulaşmıştır. İktidarın sadece büyük başları değil, bütün milletvekilleri, hattâ idare alanındaki sorumluları, onlarla il. gi kurmuş sorumsuzlar, isimleri ei diye çıkmış iş adamları tevkif edilmiş! er, emni- yet altına alınmışlardır. Hareket, D.P. o tarih- e itibarım çoktan yitirmiş bulunduğu n dok geniş kütleler tarafından hararetle dedi lenmiştir. Bütün Ordu bir ve beraberdir. Her şey bir yıldırım hızıyla geliştiğinden D.P. militanları kendi taraftarlarını organize ede- rek bir halk mukavemeti tertipleyememişler- dir. Zamanla şurada veya burada bir takım münferit vakalar görülecek, "koyu Demok- rat" bilinen bölgelerde bazı tevkifler yapıla- cak, ihtilâl aleyhtarı beyannameler ele geçiri- lecektir ama bunların hiç biri, önemli sayılabi- lecek bir çapı bulmayacaktır. "Memleket sakin- dir, genel hayata huzur hâkimdir. Operasyon tamamlanmıştır. İhtilâl başarıya ulaşır ulaşmaz, daha doğ- rusu, bir başarısızlık ihtimalinin ortadan kalk- tığı dakikada ihtilâlcilerin hemen bir ilim ko- misyonu kurmak için harekete geçmeleri dü- ünmek, lâzımdır ki ihtilâlciler, İzmirdeki lider- eriyle İstanbuldaki profesörleri aynı önemde saymışlar ve onları Başkente getirmek üzere aynı anda uçak tahrik etmişlerdir- hareketin altında yatan gerçek mânayı gözler önüne ser- miştir. Sonraları 27 Mayısın bir ruhundan bah- sedilecek, bir 27 Mayıs edebiyatı o yapılacak, "çağdaş uygarlık düzeyi" idealleri icat edilecek, misyonlar ve misyonerler yaratılacak, sosyal reformlar söz konusu olacaktır. Halbuki 27 Mayıs günü bunların hiç biri yoktur. İşin ilgi eken tarafı, bunun o sabah bizzat Albay ürkeşin ağızından . radyo vasıtasıyla ilân edil- miş bulunmasıdır. İhtilâlin ilk tebliğinde "Bu- gün demokrasimizin içine düştüğü buhran ve ton müessif hadiseler dolayısıyla ve kardeş Kavgasına meydan vermemek maksadiyle Türk Silâhlı Kuvvetleri memleketin idaresini eline almıştır" denildiği hiç unutulmamalıdır. 27 Mayıs günü samimi ihtilâlcilerin aklın- da olan şuydu: Bayar, Menderes ve takımı de- mokratik rejimi ortadan kaldırmak kararın- dadırlar. Türk Silâhlı Kuvvetleri onları berta- bir bu 27 raf tertiple- çıka- An- ve her o etmesi ŞU- bunu çok meş- meşhur ve Meclise azılı adamı- Komisyonun ait aldığı ve o giriştiği te- reddüde .“Sİ- vil junta İhti- lâl, Menderes faa- liyetini et- mesinden Meclis kında mamak deresin a cım olan bayların, eğer di ve 1950'nin gün yapılacağı larını gerçekleştirmeye cesaret riydi. Bir defa, harekât gecesi dikleri ve kıta emirleri veren tipi destekleri met Paşanın havasının ceklerdi. 1960'ın buhranlı ilkbaharında İsmet Pa- şayla, giriştiği çetin mücadelenin mahiyeti ve gayesi hakkında çok konuşmuşuzdur. Bu mü- cadelenin, 1960 bmc çıkılan Bursa seyaha- tiyle başladığını anlatmıştım. (*). İsmet Paşa İktidara şunu taahhüt ettirtmek istiyordu: göre- Ni 9 İsmet Paşayla 10 Yıl, Cilt 11 — Akis Yayınları 41