12 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

12 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

m A K | S Cilt : XXXVI I Sayı: 647 12 Kasım 1966 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Bir tezat Büyük Atatürkü bu hafta bir defa daha, gene sanki bir keder ko- nusuymuş gibi anıyoruz. Bayraklar indiriliyor, bütün eğlence yerleri kapanıyor, radyolarda, herkese gı- na vermiş meşhur monoton prog- ram uygulanıyor. Yıldönümü, el- bette ki büyük liderin ve Cumhuri- yetin kurucusunun ölüm yıldönü- müdür ve Atatürkün doğum yıldö- nümünün bilinmemesi bir talihsiz- liktir. Ama bu, Atatürkün daima bir matem havası içinde anılması- nın sebebini teşkil edemez. Bir ölümden 28 yıl sonra, o ölü- mün acısı yüreklerde kalmaz. Ata- türk öldüğü gün doğmuş bulunan- lar, bugün koca insanlardır. Ata- türkün ölümü onlar için, sevilen bir insanın hayattan ayrılması de- mek değildir. Atatürk Günü, onlar için Atatürkü bir canlılık, ilericilik, reform sembolü olarak anma gü- nüdür. O gün bayraklar direklerin ta tepesine çekilir, müziğin en can- lısı çalınır, halk sokakları neşeyle doldurur ve Atatürk Günü kutlanır, matemi tutulmaz. Atatürkün ölüm yıldönümlerinin havasını değiştirmeye kim, nihayet cesaret edebilecektir? Demogojinin bu kadar yaygın olduğu bir ortam içinde bu, bir gözü peklik mesele- sidir. Atatürk Gününü tabii şekline sokacak kimse veya bunu teklif e- den, derhal, bilhassa Atatürke hiç inanmayanlar tarafından "Atatür- kün aziz hatırası"na saygısızlıkla suçlanacaktır. Meclislerde Atatür- kün bir heykelinin bulunmasının ve sanki sağmış gibi adının her yokla- mada okunarak bütün heyetin o ça- gırşa "Burada!" demesinin bile -aman yarabbi, ne suni bir anma şekli!- talep edildiği bu ortam Ata- türkü gereği gibi anmamızın en bü- yük maiidir. Sanki biz "Ya Hasan, Ya Hüseyin" diye dövünen bir mil- letiz ve sanki Atatürkün gelişi, türk- Atatürk ölümünden bir süre önce önemli ler için gerçek bir bayram sebebi değildir. Atatürkün ölüm günü dolayısıy- la türklerin artık kalbine dolan his üzüntü, elem Atatürkün fânilikle ilişkisi çoktan bitmiştir. O bir semboldür ve bir ve matem değildir. olan, getirdikleri bayraktır. Atatürk gibi bayraklar, tatürkün anıldığı günler rüzgarda pupa yelken dalgalanır. Bari otuzuncu yılda bu tezat gi- derilse ve Atatürkün yıldönümü kapalılıktan kurtulup açıklığa ka- vuşsa.. 12 Kasım 1966