3 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

3 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

delegeleri oObirer köşeye sıkıştıran senatör ve milletvekilleri ile parti- nin diğer kodamanları, onlara son durumu . anlatıyor ve taktik dersi veriyorlardı. ilk kongre Oo gecesini zaten kulislerde veya içkili lokan- talarda geçirmiş olan taşralı delege- lerinse canına tak demişti ve kulis- çilere yakalanmamak için ya yerle- rinden kalkmıyor veya köşe - bucak saklanıyorlardı. Elmalı virajı Demirel ve arkadaşları, Devlet Bakanı Refet Sezgin, bir önemli handikapı da, hiç bekleme- dikleri şekilde, çok ucuz atlattılar. Bu, Elmalı Meselesiydi. Nitekim, bir delegenin konuşması üzerine, bu işareti beklediği anlaşılan Sez- gin derhal plâtforma fırladı ve EI- malının adını hiç ağzına almadan, hesaplı bir konuşma yaptı. Osman Turan ve parti içindeki diğer aşırı uçları kastederek, — Diyanet İşlerini siyasi emel- lerine âlet etmek -istiyorlardı. Bizi b suçlayanlar obunlar- dır" hari eN vukubulan sataşmalara rağmen Sezgin, kürsüyü yumrukla- yarak yaptığı bu konuşmadan son- ra alkışlar arasında yerine döner- ken, sevinçten uçuyordu. Elmalı Meselesinden dolayı tepki gösteren- lerin 200'ü geçmediği açıkça görül- müştü Belli ki, paçayı bu kadar u- cuz kurtaracağını oummamıştı. Bu sevinçle bir hata yaptı ve yerini bu- lamadı, o anda boş olan, Başbaka- na ait koltuğa kendini attı. Maama- fih, bu önemli değildi. Demirelle a- raları çok iyiydi ve Demirel Sezgi- ne, Genel İdare Kurulu üyeliği için adaylığını o koymazsa, Oo kendisini, kongreden sonra yapacağı, kabine revizyonunda yerinde bırakmayı vaadetmişti. Demirel bunu, hazırla- dığı listede, bazı delegelerin Refet Sezginin de adını görmek isteme- diklerini bildiği için yapmıştı. özellikle Kongrenin ikinci günü Osman Turan ortalarda hiç görünmedi. Bu- nun farkına varanlar, "Demirel, Os- man Turanı toz etti" şeklinde yo- rumladılar. Gerek kongre arefesinde, gerek- se kongrenin bir ve ikinci günlerin- de bütün kulisler, Genel İdare Ku- rulu üyelikleri ve Parti Temsilciler Meclisi Üyelikleri için oldu. Demirel ve yakın arkadaşlarının, Teşkilât ve Temsilciler Meclisinin isteğine uya- rak, Genel İdare Kurulundaki Ba- kanlara ait kontenjanı 5'ten 3'e in- dirmeleri, Bakanları hayli telâşlan- dırdı. Özellikle kendilerini emniyet- te görmeyen Bakanlar, sık sık kuli 3 Aralık 1966 Taktikçi Demirel Süleyman Demirelin, bugünkü mevkiini borçlu olduğu insan kimdir, bilinir mi? Saadettin Bilgiç! Bunun belki garip görünen bir tarafı vardır ama, gerçek budur. Demirel, ilk günden bu yana hep, çeşitli kuvvetleri, bir "Bilgiç umacısı" göstererek kendi tarafına almıştır. A.P.'nin iki yıl önceki ilk Büyük Kongresinde, iş adamlarından masonlara ve demokratik rejim taraftarlarından samimi A.P.'lilere Demirelin bütün destekleri, bu genç mühendisi, karşısında bir "yobaz Saadettin Bilgiç" olduğu için tutmuşlardır. Ürgüplü Hükümetinde Süleyman Demirele "Aman, yerini şu yo- baz Saadettin Bilgiçe kaptırmasın" diye yardım edilmiş, memleketin sağlam kuvvetleri bile bu hissin içine girmişlerdir. Başbakan olduktan sonra Süleyman Demirel önce Gürselin, son- ra Sunayın güvenliğini hep, bu "yobaz Saadettin Bilgiç umacısı"'nı oynatarak kazanmış, müşkil anlarda "yobaz Saadettin Bilgiçin ekme- ğine yağ sürülmemesi" için destek aramıştır. Sunayla bütün görüş- melerinde Demirel, eğer kendisi tutulmazsa partisinin "yobaz Saadet- tin Bilgiç"in eline düşeceği endişesini meharetle vermiştir. Hattâ son anda, bir Devlet Bakanlığının kaldırılması kararını da Cumhur- başkanı, Demirel kendisine, bunu "yobaz Saadettin Bilgiçi ekarte et- mek için" yaptığım söylediğinden dolayı derhal imzalamıştır. İki cambaz bir ipte oynamaz derler. Bugün ipin üstündeki, tek cambazdır. Ama, bu onun tamamile hakkıdır. Zira ne cambaz oldu- ğunu en mükemmel ve alkışlanacak tarzda göstermiştir. Ötekine gelince.. İp üstünde yürümek bir yana, meğer hazret doğru yolda yürüyüşünü şaşıracak çaptaymış! Saadettin Bilgiç kongrede Demirelin koltuk değneği