3 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

3 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Demirel AP Kongresinde Bakanları ile Son gülen iyi güler se çıkarak, durumu âyarlamağa ça- lıştılar. Genel İdare Kurulu üyeliği- ni alırlarsa, Bakanlıklarına dokunu- lamayacağnı umuyorlardı. Bu ara- da bazı şahısların, daha çok Bakan- lık umudu içinde olanların, aynı yolda gayret harcadıkları görülü- yordu. Bunlarda, Genel İdare Kuru- luna girerlerse, kendileri için bir ihtimal olan Bakanlık (koltuğunu garantiye almak isleyenlerdi. Meselâ, bunlardan Urfa senatö- rü, meşhur ' 'pilavcı" Kadri Erogan, iki gün süreyle, Demirelin koltuğu- nun civarından hiç ayrılmadı ve hep, Demirelin in içine bak- tı durdu. Ar yılı değil, kir yılı Böyle bir kalabalığı her zaman bu- lamıyacaklarnı gayet iyi bilen profesyonel (o yankesiciler de tabii boş durmadılar. Ekip halinde İstan- buldan kalkıp gelmişlerdi ve doğ- rusu hayli de iş yaptılar. Polisteki şikâyetlerden, bunların iki günlük kârlarının 24 bin lirayı bulduğu tes- bit edildi. Bunun üzerine, zaten az kalabalıkmış gibi, bir de yankesici- lik masası memurları salon ve ku- lise daldılar. Fakat atı alanlar Üs- küdarı çoktan geçmişlerdi. İkinci gün 1600 lirası çarpılan bir Diyarba- kır delegesi ile 1400 lirası giden Kırklareli delegesi, saatlerce boşu- na dertlendiler. 12 Kongre, üçüncü gününde de, bu olayların dışında, genel olarak sa- kin geçti. Eğer ikinci günün akşa- mı, Akşam gazetesinin Foto muha- biri Yavuz Donat, kapıda görevli bir AP'li militan tarafından, bir kafa darbesiyle kan-revan içinde bırakıl- mamış olsaydı, atlı kongrenin ta- mamen sâkin geçtiği söylenebilirdi. İşin garip tarafı, bu AP'li militan, oradaki görevli bazı kodamanlar tarafından hemen kaçırıldı ve genç gazetecinin dâvası da, geleneğe uyu- larak, "mahkeme-i kübra"ya bıra- kıldı Seçimler Kongrenin üçüncü günü, kuliste dolaşan her kademeden AP'linin olağanüstü bir telâş içinde olduğu görülüyordu. Geceyi uykusuz geçir- dikleri her hallerinden anlaşılan bu şahıslar, şaşkın adımlarla sağa sola koşturuyor, karşılaştıkları herkesi, kırk yılık oahbaplarıymış gibi se- lâmlıyor, hararetle ellerini sıkar- ken kulaklarına birşeyler fısıldıyor- lardı. Bunlar, Genel İdare Kurulu ve Parti Temsilciler Meclisine aday- lığını koyacakları bilinen kişilerle, takviye kuwetleriydi. (o Telâşlarının sebebi, Kongre Başkanlığının biraz önce, seçimlere geçileceğini açıkla- masıydı. Aynı anlarda kongre salo- nunda, biç beklenmedik bir şey da- ha oldu: Kongre boyunca Demirelin AKİS hemen yanıbaşında oturmaya özel- likle dikkat ettiği ogözden kaçmı- yan Urfa senatörü Kadri Erogan mikrofona gelerek, Genel Başkanlık için aday olduğunu bildirdi. Eroga- nı, günlerdir Demirelin yanında gö- ren delegeler buna hayli şaştılarsa da, "hikmetinden sual olmaz" deyip geçtiler. Genel Başkanlık seçimlerine 1468 delege katıldı. Saat 14.30a kadar sür ren oylama ve tasniften sonra Kong- re Başkanı, delegelerin alkışları a- rasında, Demirelin 1239 oy alarak tekrar Genel Başkanlığa seçildiğini açıkladı. Esrarengiz aday Kadri E rogan 175, Nazmiye Demirel de 2 oy almışlardı. Bunların dışında, 8 kişi- ye birer oy ami Boş çıkan oy sayısı ise, 45'ti Delegelerin "yaşa, varol" sesleri arasında kürsüye gelen Süleym Demirel, "beş armalı" ellerim eda ettikten sonra "ecdat yadigârı", “şehitlerin aziz kanlarıyla sulanmış aziz topraklar", "bu güzel vatan”, "büyük ve müreffeh Türkiye", "ce- nabı hak"tan ibaret, yusyuvarlak bir konuşma yaptı. Demirelin ardın- dan kürsüye gelen Kadri Erogan i- se, garip bir sevinç içinde, yerinde zıplıyor ve "parti içindeki demok- rasiyi muhaliflere ispat için adaylı- ğını koyduğunu' söylüyordu. Aylardanberi kulisi yapılan Ge- nel İdare Kurulu seçimi günün en önemli mücadele konusunu teşkil etti. Seçim sath-ı mailine girildiği saatlerde, hemen hepsinin üzerinde at resmi bulunan 20 ayrı listeden binlercesi delegelere dağıtıldı. Lis- te sayısının bu derece kalabalık olu- şu da beklenmeyen bir durumdu. Fakat kimse kimseye güvenemediği için, durumunu garantiye almak is- temiş ve özellikle kongre arefesin- de kodamanlardan pek yüz bulama- yan ikinci ve hattâ üçüncü derece- den bazı kişiler ayrı listeler hazır- layarak, "gölü mayalamayı" ihmal etmemişlerdi. Saadettin Bilgiçin tabii olarak, Sanayi Bakanı Mehmet Turgutun da, aleyhindeki hava gözönünde tu- tularak alınmadığı oDemirelin tu- runcu listesi, -ki bu liste, Turan Bil- ginin zevkinin ve matbaasının ese- riydi- en çok rağbet gören liste ol- du. Delegeler, biraz da merak sai- kiyle, bu çok süslü listeyi âdeta ka- pıştılar. Çoğu da, bu listeyi zarfa koyarak, sandık basma öyle gitti. 3 Aralık 1966