3 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

3 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

rada bir ihtilâl yapmak isteyen, onun için ken- dilerine dikkat edilmesi gereken subaylar"'ın a- rasında, o tarihte İstanbul Valisi olan Refik Tulgadan duymuşumdur. Silâhlı Kuvvetler Bir- liğinden haberdardım, onun toplantılarını, hat- tâ toplantılarda görüşülenleri biliyordum. Yeri geldiğinde bunları hep anlatacağım. Ama hiç kimsenin ağızından Talât Aydemirin, o kendisi- nin bahsettiği "müstesna adam" olduğunu işitmemişimdir. Ne bir kimse Talât Aydemir diye bir adamın Orduda birden "enverleştiğini" söylemiştir, ne de onun "üstün şahsiyetinden bahsetmiştir. Aydemirin Harp Okulu Komu- tanlığına getirilmesindeki sebep de, Komitenin, “Komitenin adamı" bir albayı hareketli okulun başında görmek arzusunun sonucudur. Ordudaki Tensikat hareketi, Orduda ger- çekten bir huzursuzluk yaratmadı, tayinler ve terfiler tepki yapmadı, Türk Silâhlı Kuvvetleri gücünden bir şey kaybetmedi. Ama ortaya çı- kan Eminsu Meselesi, hele onun üstüne 147'ler Hadisesi eklenince ve Muzaffer Ozdağ tipi ko- nuşkan Komiteciler "Bâbıâliden geçmek" ni- yetlerini açıklamaya başlayınca M.B.K.'nin yurt içindeki itibarını büyük ölçüde zedeledi. Bir defa Muhalefet, böylece, bir çırpıda binlerle “eski asker" kazanmış oluyordu. Bu, derlenip toparlanmak isteyen eski Demokrat kütleye, as- keri iktidara karşı şerbetli bir kadro hediye et- miştir. Düşünmek gerekir ki bu kütle, kendi bağına, İhtilâlin ilk Genel Kurmay Başkanı olan ve 27 Mayısta 3. Orduya komuta eden bir “Eminsucu General"i, Ragıp Gümüşpalayı ge- tirmiştir. Gümüşpala Menderes İdaresinin en ziyade aleyhinde bulunmuş ve onu en fazla şiddetle itham etmiş olan askerlerden biridir. İsmet Paşayı, Cemal Gürselin 6 Ağustos ziyareti sırasında kendisine, Ordudaki Tensi- kat hakkında vermiş olduğu izahat doyurmadı. İsmet Paşa ertesi gün Maltepeye geldi, orada bizlerle beraber denize girdi. Bu, 19. banyosuy- du. İsmet Paşa, küçük acendasına muntazaman o gün kaçıncı banyosunu aldığını ve denizde kaç dakika kaldığını yazar. Acendasına göre 18. banyosunu 29 Temmuz Cuma günü almış- tır, sonra biraz üşüttüğünden fasıla vermiştir. Maltepede, bu uzunca fasıladan sonra ilk defa yeniden denize giriyordu, onun için memnun- du ama, İhtilâlin başının kendisine güvenini fazla bulmuş, onu lüzumundan çok iyimser gör- müş, buna mukabil “şark meselesi" nde, gerek- meyecek kadar telaşlı hissetmişti. Ondan do- layı düşünceliydi. Bunları anlattı. “—Kendisine ilk ziyaretimde söylediğim basit gerçekleri henüz kavramışa benzemiyor” dedi. Belki, İsmet Paşanın 6 Ağustos görüşme- sinden edindiği intiba ne olduğunu, meşhur acendasının o sayfasındaki yazıyı naklederek daha iyi verebilirim. 6 Ağustos Cumartesi baş- lığını taşıyan sayfada şunlar yazılıdır. “Cemal Gürselin ziyareti. S : 20 1 — Din meselesi - Reform - İrtica teşki- lâtından kurtulmak. "Türkçe ibadeti gözleri tut- muyormuş. 2 — Şark meselesi (kürtçülük) - Fazla en- dişe var - Sivasa toplamışlar veya toplayacak- larmış. 80 kişi. 15 sene dönmesinler diyor. 3 — Ordunun tensikatını anlattı. Güveni- yor. 4 — Seçim 1961 Ekim." Buna mukabil, 7 Ağustos tarihli sayfada- ki kayıt sadece şudur : “Maltepe 19. Deniz. 4 Uzun öksürük fasılasından sonra" Bir kaç gün sonra, 6 Ağustosta İsmet Pa- şaya kesin seçim tarihi olarak 1961 Ekimini vermiş olan Cemal Gürsel, gazetecilerle bir ko- nuşmasında 1961 Mayısından bahsediyordu.. Bunun sebebi Gürselin, kesin seçim tarihi söy- lemekle bir emrivaki yapmak niyetinde olma- sı ve Komitenin seçimsiz daha iş başında kal- mak heveslisi üyelerini hazırlamak istemesiy- di. — — Gelecek Yazı M.B.K. "memleket ve dünya ölçüsünde şöhretli personel" kabinesini dağıtıyor.