3 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

3 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Hattâ, asıl sebebinin bu olduğunu söylemekte bir mübalâğa yoktur. Talât Aydemir ve onun bir çok 22 Şubatçı arkadaşı bu tensikatın so- nunda kilit mevkilerine getirildiler. Aydemir Harp Okulu Komutanlığını, Necati Ünsalan ise Jandarma Okulu Komutanlığını alıyorlardı. Muammer Şahin İstanbul Emniyet Müdürlüğü- . ne tâyin ediliyordu. Bu şekilde, Komitecilerin kendilerinden bildikleri (o arkadaşları Ordunun hareket kabiliyeti bulunan kuvvetlerinin komu- tanları oluyorlardı. Sonradan cereyan edecek hadiseler bana hep, İsmet Paşanın Ordu hakkındaki bir teşhi- sini hatırlatacaktır. İsmet Paşanın nazarında "kendine göre bir ordu yapmak" hiç kimse için kabil değildir. Kimi kim tayin ederse etsin, o kimsenin ve onun emrindeki birliklerin hareket tarzını günün olayları ve havası tâyin eder. Bun- dan dolayıdır ki bilhassa 22 Şubattan sonra, Cevdet Sunayı Genel Kurmay Başkanlığından alıp emekliye sevketmesi için Cumhurbaşkanı Gürsel tarafından ısrarla yapılan talep dahil, Başbakan İnönü, "kendine göre bir ordu" yap- mak yolundaki bütün tavsiyeleri reddedecek, Orduyu hemen hemen olduğu gibi muhafaza edecek ve bu ordu 21 Mayısta rejimin ve İsmet Paşanın yanında tümüyle yer alacaktır. Buna mukabil, Komitenin "kendine göre bir ordu yapmak" hevesinin tesiri altında tanzim edilen ordunun 13 Kasımda Komitenin bir kısım üye- lerine karşı, 6 Haziran 1961'de ise açıkca Ko- miteye karşı nasıl bir vasiyet aldıklarına bak- mak İsmet Paşanın teşhisini bir kere daha doğ- rular. Benim anlamakta güçlük çektiğim hu- sus, "kendine göre ordu yapılabileceği" fikrinin askerlerde de mevcut olmasıdır. En ziyade bunların, kendilerinden, “kendilerine göre bir ordu" kurulamayacağını bilmeleri gerekmez mi? Burada bir başka noktayı daha söylemek is- terim. Şimdi herkes, İhtilâl Komitesinin İhtilâl- den evvel "gerçek lideri" olduğunu ve İhtilâl- den sonraki hadiselerde de başrolü kendisinin oynadığını iddia ediyor ya.. Ben Talât Ayde- mirin adını, Harp Okulu Komutanlığına getiril- mesinden çok sonra, 1962'nin başında, "Anka Bir Eminsu heyeti, Başbakanlıkta Cemal Gürselle birlikte. Eminsular, hep bir hayalin peşinde koş- tular: Tekrar Ordu saflarına dönebilmek. Halbuki bu, baştan itibaren imkânsızdı. Ama fütursuz po- litikacılar onların ağızlarına bal çalıp kendilerinden faydalandılar ve onları kullandılar. Bugün Eminsuların A.P. İçindeki durumları, A.P. liderlerinin artık kendilerine muhtaç bulunmadığını göstermektedir.