3 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

3 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Eminsu hadisesi bütün müesseselerin başına idareci sağlayacaktı. Halbuki sadece A.P.'ye malzeme sağladı, İşte Ragıp Gümüşpala, Şinasi Osma, Yusuf Demirdağ ve Orhan Süersan. Onların ihtilâlci- lere karşı duydukları hiddet İhtilâlin aleyhindeki hislerin sahipleriyle kendilerini aynı sepetin içine attı ve bundan bir beyaz at doğdu. yon liradır. Bunun derhal ödenebilmesi için Ma- liye Bakanı Ekrem Alican üzerine Komite tara- fından baskı yapılmıştır. Gece Hava Kuvvetlerinde, yeni komutan- ların birliklerini, bütün Türkiyede aynı zaman- da ele almalarının tertibi yapılıyor. Üsler ve kuvvetler, Ankaraya çeşitli mesafededirler. U- çaklar Başkentten öyle saatlerde kalkacaklar- dır ki hepsi, gidecekleri yere aynı anda inecek- lerdir. Yeni komutanları İzmire götüren uçak ise, gelirken bir "emanet'"i beraberinde getire- cektir: Hava Kuvwvetlerinin komutanlığına tâ- yin edilen Tümgeneral İrfan Tansel. Eski Ko- mutan Korgeneral İhsan Orgun Ankaradadır. Ona, gece emekliliğini bildiren mektup evinde verilecek ve kendisine şifahen, evinden ç ması tavsiye olunacaktır. Komutanla beraber Kurmay Başkanı Tümgeneral Şahap Metel de emekliye ayrılmaktadır. Plân, karargâhta kalan "güvenilir subay- lar"a açıklanıyor, uçaklar hazırlatılıyor. Siga- ra dumanıyla dolmuş Şeref Salonunda heye- canlı bir hava esmektedir. Subaylar grup grup kümeleşmişler, aralarında konuşmakta, tartış- maktadırlar. Önemli bir akşamın yaşanmakta olduğu hissedilmektedir o Vakit gece yarısına yaklaşırken subaylar, civardaki bir kebapçı dükkânını açtırıyorlar ve döner kebap ısmarlı- yorlar. Bunu karargâha getirip orada yiyecek- lerdir. Tansel, sabahın üçünde karargâha geliyor. Albay Sanal subaylarını sıraya dizmiştir. Bun- lar yeni komutanlarını selâmlıyorlar. Tansel M.B.K.'nin üç havacı üyesini ve diğerlerini, sa- rılıp öpüyor. Kuvvetini ve desteğini onlardan aldığını söylüyor. Tansel ile ötekiler arasına karakedi çok daha sonraları, “11'ler Hadisesi" sırasında girecektir. Tensikat bütün Orduda bu şekilde, bir gece içinde ve darbe şeklinde yapılmıştır. Hemen hiç bir mukavemet olmamış, olan mukavemetler de sözde kalmış, t kullanılmasına lüzum hissedilmemiştir. Bu, Shtilâleilerin plânlarını iyi hazırla ve onu başarıyla tatbik et- tiklerinin yeni bir delilidir. Zaten Komite üye lerinin kurmaylık vasıfları hiç bir zaman, hiç kimse tarafından tartışılmamıştır. Tensikat günlerinde, M.B.K.'nin aldığı bir tutumu daha hatırlıyorum. İlân edilen ilk ten- sikat, 235 general ve amiralin emekliliği oldu. Subaylardan hiç bahis yoktu. Fakat bir gün sonra, Cumhuriyet korkunç bir başlıkla çıkıyor- du. Gazeteyi bir baştan ötekine en man- şette, 5 bin subayın emekliye ayrıldığı, b ikramiyelerini çekmeye başladıkları haber ve- riliyordu. Bizim Akisteki çocuklar, M.B.K. üye- 69