3 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

3 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

AKİS lamıştır. Zira gerici kuvvetlerin or- taya fırlamak cüretini Demirelin dualı bayram makalelerinden aldık- ları açıktır. AP Anayasanın emretti- ği gibi lâiklik prensibinde kalmış, fakat bunun tefsirini Ortanın Sa- ğında bir parti gibi yapmıştır. CHP '- nin lâiklik tefsiri, daha Orta Solda bir tefsirdir. Ama iki parti de hem dini, hem lâisizmi kabul etmekte- dirler, bunlara ( ilişmemeyi doğru bulmaktadırlar. Şimdi bu temel ortak görüşlerin dışında, AP ve CHP'nin sosyal ve ekonomik prensiplerinin farkı kal- maktadır. AP sanmaktadır ki dev- let eliyle şahısları ve zümreleri kal- kındırdın mı, bundan memleketin refahı doğar. CHP ise devlet eliyle kütlenin kalkındırılmasının Türki- ye için çıkar yol olduğu tezini sa- vunmaktadır. Partiler, varsınlar, bu konularda isterlerse boğaz boğaza gelsinler. Bundan, memleket zerrece zarar görmez ve gerçekler bu şekilde, da- ha da kısa yoldan ortaya çıkar, ö- nemli olan, iki büyük partinin ni- hayet mâkul bir "asgari müşterek" üzerinde buluşmalarıdır. A.P. Atlar, atlar, atlar... (Kapaktaki o kongre) Salonda içilen sigaraların yarattığı "kurt hayası"nı her meslek erba- bı -yankesiciler dahil- kendisine gö- re en iyi şekilde değerlendirmeye çalışıyordu. AKİS muhabirinin ko- luna giren genç bir AP milletvekili, kongrenin durumunu şöyle özetle- di: . "— Süleyman bey, her şeyi çok Önceden, sinüs - kosinüsüne kadar hesaplamış. Marifetini son âna ka- dar çaktırmamayı becerdi. Şimdi ise bütün ferasetini kullanarak, bo- yuna düşeş atıyor. Karşısındakiler gele oynamaktan bir türlü kurtula- madılar. Oyunun encamı şimdiden belli: Gele atanlar marstan kurtu- lamayacaklar..." Bu konuşma, geçtiğimiz Pazar günü Selim Sırrı Tarcan spor salo- nunda toplanan AP II. Büyük Kongresinin açılışı sırasında cere- yan etti. Genç milletvekilinin, kong- re öncesinde hamamlara kadar inti- kal eden yoğun kulis çalışmaları ve sonucu üzerine koyduğu bu teşhis 3 Aralık 1966 doğruydu. Nitekim, kongrenin baş- lamasından bir saat kadar sonra sa- lona giren AP Genel Başkanı ve Baş- bakan Süleyman Demirel, salonda- ki 1575 delege tarafından dakikalar- ca alkışlandı. Beş parmağı açık el- leriyle salondakileri mübalâğalı şe- kilde selâmlarken, neticeden emin, durumdan memnun, mütebessim bir edayla çevresini seyredişi görü- lecek şeydi. Demirel, partisi içindeki siyasi rakipleriyle, özellikle son zamanlar- da gerçekten çok ustaca oynamış ve onları en zararsız şekilde safdışı etmeyi becermiştir. o Mizanseni ve hesapları çok önceden yapılmış bu oyun şudur: Demirel, Saadettin Bil- giçin, "liderimin emrindeyim" de- mesine rağmen, Büyük Kongrede kendisinin karşısına çıkacağını ve hatta partinin aşırı sağ kanadıyla bile işbirliği yapmayı göze alarak, hiç değilse Parti Genel Yönetim Ku- rulu için bir mücadeleye gireceğini hesaplamıştı. Bildiği bir başka hu- sus da, Genel Başkan Vekili Osman Turanın liderliğini yaptığı ikinci bir grubun bu yolda Bilgiçi-devamlı ola- rak işlediği ve hatta ona işbirliği teklif ettiğiydi. o Bunun kesinlikle önlenmesi . gerekiyordu. o Çünkü, kongrenin havasını o günden kesin olarak bilmek imkânsızdı ve birleş- . mesi muhtemel bu gruplar, hiç de- ğilse ilerde başına iş açabilirlerdi. YURTTA OLUP BİTENLER Sinüslü - kosinüslü hesaplar Bu hesaplarla hareket eden Demi- rel, özellikle kongre arefesinde Bilgiçi, Cihat Bilgehandan boşalan Devlet Bakanlığını kabul etmesi i- çin sıkıştırmaya başladı. Amacı, Bilgiç muhalefetini bu yoldan za- rarsız hale getirmekti. Demirel se- yahatlere de ısrarla ve "partiyi böl- meyelim" gerekçesi ile Bilgiçi taşı- yor ve aslında onun kendi kulisini yapmasını önlenmiş oluyordu. Bilgiç, başlangıçta. Bakanlık teklifini her seferinde reddetti. Fakat grupunda- ki arkadaşları kendisiyle aynı görüş- te değillerdi ve Serde yararlanacak ları düşüncesiyle, Bilgiçi teklifi ka- bule zorluyorlardı. Bilgiç, arkadaş- larının bu devamlı ısrarına dayana- mayarak, kongre arefesinde Demi- rele, Devlet Bakanlığını kabul ede- ceğini bildirdi. Bunun üzerine De- mirelin etekleri tutuştu. Çünkü o Bilgiçin "ben gelirsem, arkadaşla- rımla gelirim" düşüncesinden ca- yabileceğini hiç hesaplamamış, "na- sıl olsa kabul etmiyecek" hesabıyla ve Bilgiçin diğer ekiplerle işbirliği- ne gitmesini önlemek için Bakanlık tekliflerini durmadan o yenilemişti. Demirelin hesabı açıktı: Bilgiçi kongreye kadar oyalamak!.. Zira o- nun, herhangi tehlikeli bir çıkış yap- masından korkuyordu. Halbuki şim- di durum değişmiş ve Bilgiç Bakan- lık teklifini kabul etmişti. Oyunu- AP Kongresinde Başkanlık Divanı Eskiler kırpılıp, yıldız yapılıyor!