17 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

17 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER "— Doğru eker dokuz köy- den kovarlarmış. Şair buna, 'yaşa- sın onuncu köy' diye ekliyor. Fakat bizim onuncu köyümüz yoktur!" di- ye konuştu. Hele, "mülkiyet hakkı mukad- destir, fakat yaşama hakla ondan çok mukaddestir" derken salon al- kıştan çın çın ötüyordu. Ecevit bu- radaki konuşmasında âsayiş konu- suna da değindi. Aynı günlerde An- karada, İsmet İnönünün, bir yemek- te İçişleri Bakam Faruk Sükana, "Bülent eşkiya bölgesinde. Aman, soymasınlar" diye takıldığından ha- bersiz Ecevit, — Meclisteki ve Ankaradaki Hamidolar varken, Doğuda âsayiş sağlanamaz. Bunu Sükan yapamaz. İstifa etmelidir" diyordu. Eşkıyalığın sosyal ve ekonomik sebeplerine de değinen Ecevit, bu konuda en sağlam teşhisi koydu, bu şartlar altında eşkiyalığın tabii bir sonuç olduğunu belirtti. Diyarbakırdan sonra, Pazar gü- nü, Batmana gidildi. Oradan Silvan, Kurtalan, Bitlis, Muş, Varto, Hınıs, Pasinler ve Erzuruma geçildi. İçlerinde Erzurum Atatürk Üni- versitesi gençlerinden 800 kişilik bir pun da bulunduğu 30001 aşkın büyük bir topluluk, Pazartesi gecesi Doğu Sinemasında "Doğu Harekâ- tı'nın son konuşmasını yapan Ece- vite büyük sevgi gösterisinde bulun- du. Seçmenin beklediği "Doğu harekâtı" diye nitelenen ge- zi, tek keli başarılı ol- muştur. Bir kere, Ortanın Solu po- litikasıyla çıkarlarının bozulmasın- an korkan bazı çevrelerin menfi propagandalarıyla CHP'li bazı zi- hinlerde beliren endişeler, yapılan konuşmalarla hemen hemen gideril- miştir. Bülent Ecevit ve arkadaşla- rı bu gezilerinde o derece açık ko- nuşmuşlardır ki, CHP'li geçinen ve apılan açıklamaların ilerde kendi kişisel çıkarlarma dokunabileceğini hesaplıyan bazı kişiler, bundan ba- yağı ürkmüşlerdir. Ecevit ve ekibi "sürgün bölgesi'ndeki halk ve oku- muşlardan büyük ilgi görmüşlerdir. Konuşmaları dinlemeye koşanların genel olarak işçi, köylü ve küçük memur gibi dar gelirli ve hattâ yok- 14 AKİS — Ecevit, Doğu gezisinde bir toplantıda Şimdi, çalışma vaktidir! sul kimseler olması "Doğu cephesin- de yeni şeylerin olduğuna" işarettir ve Ecevit, hiç değilse partiyi bu böl- gede "kim vurduya gitmek"ten kur- tatmıştır. Çünkü ban kimseler, çok yerde olduğu gibi burada da CHP'yi ya aşırı solda veya sağda olmakla suçluyor ve halka bu yönde telkin- de bulunuyorlardı. Halbuki Ecevit, konuşmalarıyla halkı, CHP'nin bun- ların ikisinin de dışında olduğuna ve Türkiyenin bütün kurtuluş yol- larının Ortanın Soluna çıktığına i- nandırmıştır. Fakat şunu da açıkça belirtmek- te fayda vardır: Doğu illerinde ge- rek partili, gerekse partisiz halk, partinin buralardaki bazı ileri ge- lenlerini tutmamakta ve sırf bunlar yüzünden CHP'ye soğukluk duy* maktadır. Bunların şikâyeti, bu tip parti yöneticilerinin halkla olan ilişkilerini koparmaları ve bu yüz- den de hiçbir gün halkın dertleriyle ilgilenmemeleridir. Anlatılanlara gö- re bunlar, seçim çalışmalarında bi- le halkla temasa geçmemekte ve her şeyi, kendilerinden saydıkları "kodamanlar"la halletmeye çalış- maktadırlar. Bu da gerçek CHP'li olan orta ve dar gelirli vatandaşla- rı gücendirmekte ve onlarda, "adam yerine konulmuyoruz" şeklinde bir kam uyandırmaktadır. CHP'nin ye- ni ekibinin en kısa zamanda bir ça- re bulması gereken durumlardan birisi, belki de en önemlisi, budur. Kısacası seçmen, o belbağladığı partinin temsilcilerinin, kendisine daha yakın olmasını istemektedir. Çünkü "horlanmaktan" şiddetle korkmaktadır. e Meclis Skandalin ispatı Bölükbaşı, beş-altı metre arkasın- da MP milletvekilleri olduğu hal- de Meclis girişine yöneldi. Tam içeri girerken, kuliste oturmakta olan A- licana lâf attı. Neşeli ve formda gö- rünüyordu. İçeri girdiğinde, kürsüde AP Er- zurum milletvekili İsmail Hakkı Yıl dırım konuşuyordu. Konu, "Meclis ses bandlarında tahrifat"tı. MP ta- rafından ortaya atılan ve Bölükba- şı Adanadayken Mecliste MP'lilerle Bozbeyli arasında çok sert çatışma- lara yol açan bu iddiaya, nedense, AP'liler sahip çıkmışlar ve Yıldırım, bu meselenin incelenmesi için Mec- lis Araştırması açılmasını bir öner- geyle istemişti. Oysa MP'nin iddia- sında hedef, AP idi. Yıldırım, konuşmasında, önerge- yi, vahim bir iddianın, Meclisin iti- 17 Aralık 1966