17 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

17 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

den azledilmişlerdi ve bu, oldukça kaba şekilde yapılmıştı. Tasarının Komiteye ne zaman veri- lebileceği meçhuldü. Hisler, mantığa hakim olu-, yordu, hatta bilgi, hislerin emrinde çalışıyor- du. Her halde İsmet Paşa, Kubalının anlattık- larından memnun olmadı. Ondan bir gün evvel İstanbulun Emniyet Müdürü Albay Vahit Erdoğan İsmet Paşayı ziyaret etmişti. Eylülün ilk günü ise Enver Gü- reli geldi ve "yeni parti" konusundaki bir ta- kım teşebbüsleri, temasları, hazırlıkları anlattı. Yâni partiyi Cemal Gürselin istediği ve o konu- da aktif rol oynadığı anlaşılıyordu. Yalnız, bu- nun nasıl olacağı hakkında henüz bir karar, bir ciddi gelişme yoktu. İsmet Paşanın kafasında, 9 Eylül günü ve- receği -ve sonraki hadiselerin yönünü tayin edecek olan- demeci, Çarşamba akşamı hazır- dı. Beni Heybeliadaya çağırdı ve bunu yazdırttı. Perşembe günü tekrar gittim, İsmet Paşa me- tin üzerinde çalıştı. Bir gün sonra, 9 Eylülde, partisinin il gençlik kolu yönetim kurulu kendi- sini Heybeliadadaki evinde ziyaret edecekti. Bu ziyarette gazeteciler de bulunacaklardı. İsmet Paşa, hazırladığı metni -yedi daktilo sayfası tutuyordu- orada okuyacaktı. C. H. P.'nin İs- tanbuldaki idarecileri, partilerinin kuruluş yıl- dönümünü kutlamak için şehirde bir toplantı yapmak istemişlerdi. Siyasi toplantılar yasak olduğundan bu fikirlerini resmi yöneticilere aç- mışlardı. Resmi yöneticiler bundan vazgeçilme- sini, dostane tavsiye etmişlerdi. Toplantıda İs- met Paşa da bulunacaktı, bir de siyasi demeç verecekti, bu nasıl, siyasi toplantı hüviyetinden 1960 yazında İsmet Paşa ve eşi CHP. Genel Sekreteriyle eşi Jale Aksalı on gir Heybeliadada misa- fir ettiler. Bu on gün içinde İsmet Paşa ve Aksal memleketin durumunu, tilâl İdaresinin tutu- mz ihtilâlciler arasındaki değişik temayülleri ve bilhassa C.H.P.'nin istikbalini görüştüler. P.'nin "Ortanın Solu"nda bir parti haline gelmesi karan orada verildi ve bu tâbir ilk o zaman C. kullanıldı. Buna Aksalın bile şimdi hatırlamaması kabildir ama, Allahtan bunun yazdı bir delili mevcuttur. 86