17 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

17 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Avans haberi üzerine vitrinlerde yükselen fiyatlar . Dar gelirli memurun hayatı memurların direnmekte devam et- meleri halinde işlerin değişeceği ih- timali ileri sürülebilir. (Bir kere, İktidarın, bu sıkışık zamanda böyle bir avans -aslında zam- tasarısı ge- tirmesinin nedenine bakmak lâzım- dır. Bu nedenlerin başında 1967 ma- halli seçimleri gelmektedir. Perso- nel Kanununu, verdiği söze rağmen uygulamayan İktidar, büyük memur kütlesinin mahalli .seçimlerde ne öl- çüde rol oynıyacağını hesaplayınca, böyle bir formül aramak zorunda kalmıştır. Zam haberinin bu son, tezgâha sürülüşünün öncesinde AP e Yönetim Kurulunda mesele ortaya atılınca, mahalli seçimlere zik olarak böyle bir tediyenin zorunluluğu açıkça belirtilmiştir. 8 Her ne kadar Demirel, bu yazının başmda yer alan demecinde "Dev- let, önemli bir şey olmuş da, me- murlara ikramiye dağıtıyor değil" demişse de, işin aslı böyle değildir. Yaptığı birçok vaadden -Boğaz köp- rüsü, patates fabrikası, vesaire..- ra- hatça dönebilen AP İktidarı, hele böyle, bütçe açığının 2 milyarı bul- duğu bir anda, birkaç yüz milyon- luk bir angajmandan o sıyrılmanın yolunu rahatça bulabilirdi. İktidar olmuş olan Önemli bir şey için değil olacak olan önemli şey -mahalli se çimler- için bu parayı dağıtmakta- dır. Ama bu tediye, aynı zamanda "Muhteşem Süleyman'ın ulüfesi o lacaktır. Öyle ya, devletli ve haşmet- li Başbakan, iktidar koltuğuna o AKİS turdu oturalı, memur zümresine bir ihsanda bulunmamıştır. İşte bu yüz- den, mahiyet itibariyle bir tâvizden ibaret olan bu tasarının yeni bir ta- vizle genişletilmesi ve mağdur bıra- kılanları da içine alması imkânsız değildir. İktidar kanadında çatlama "Nitekim, haftanın başında Pazar- tesi günü, AP'nin önemli klikle- rinden (o "Yeminliler"in oalemdarı Hamdi Mağden, AKİS'çiye şöyle de- di: — Yahu, yukarıya, bizim AP Grupuna telgraf yağıyor. Bu avan- sın belediyelere ve iktisadi devlet teşekküllerine de teşmili gerek. Ben karar verdim, ilk Grup toplantısın- da çıkıp söyliyeceğim ve teklif ede- ceğim.." Hamdi Mağden böyle bir teklif yapmayı düşünedursun, ondan hızlı- lar da vardı. Bunların başında Ad- nan Akın geliyordu. AKİS'çi, Adnan Akına, Hamdi Mağdenle konuştuk- tan beş dakika sonra rastladı ve du: " OoBeyfendi, iktisadi devlet te- şekküllerinde, belediyelerde ve ö- zel idarelerde çalışan memurların durumu ne olacak?" Adnan Akın, cevap olarak, ce- binden, daktilo ile yazılmış bir ka- gıt çıkardı. Bu, bir kanun teklifiy- di ve 15-20 dakika önce Adnan Akın ve Şükrü Akkanın imzalarıyla Mil- let Meclisi Başkanlığına verilmişti. Teklifte, avans tasarısına şu mad- denin eklenmesi isteniyordu: "Madde 6 — Kendi personel ka- nunları yürürlüğe girinceye kadar iktisadi devlet teşekkülleri, özel ida- re ve belediyelerde seçilmiş ve tâyin edilmiş personelin de bu avanstan faydalanmaları için adı geçen idare- ler 1967 yılı bütçelerine yukardaki oranlar seviyesinde tahsisat koy- maya mecburdurlar. 1966 mali yılı için, I Mart 1967 ta- rihinden başlamak üzere 3 yıllık bütçelerine müterakim avansların karşılığı da eşit paylar halinde ko- nulur ve hak sahiplerine aylara bö- lünerek ödenir. Adnan Akın bir süre sonra, a- vans tasarısını görüşen geçici 'Ko- misyonda CHP adına bulunan Fer- da Güleye rastladı. Güley, «— Ne o Adnan bey, kanun tek- lifi vermişsiniz, Öyle mi?" dedi. Akın cevap verdi: 17 Aralık 1966