17 Aralık 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

17 Aralık 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

SOSYAL Eğitir Önemli bir konu Eğitimci Orhan Çaplı, dinleyicile- rini selâmladıktan sonra, kürsü- de kendisine hazırlanan yere otur- madı ve dinleyicilerinin arasına yer- leşerek : : — Sohbet toplantıları, konfe- an daima çok daha verimli olur. Bu bakımdan > aranızda oturup sorularınıza cevap vermeyi k- ten konuşmaya tercih ederim” diye söze başladı. Olay, geride bıraktığımız hafta i- çinde, Ankara Kolejinin Orta Kısım konferans salonunda geçti. Havanın çok yağmurlu olmasına rağmen, sa- lon erkenden dolmuştu. Anne ve babalar, çocuklarının cinsel eğitimi ile yakından ilgili görünüyorlardı. Çaplı, konuya bir hikâye ile girdi : Bir anne, bir süre önce kendisini zi- yarete gelmiş, 14 ve 16 yaşlarındaki kızlarının son zamanlardaki halle- rinden şikâyet etmişti. Gerçi çocuk- ların, cinsel konuda herhangi bir uygunsuz davranış oktu ama, erkek bahsi geçince her ikisi de he- yecandan âdeta titriyor, gayritabii hareketlerde bulunuyordu. Çaplı, o zaman, anneye, çocuklarıyla hiç, cin- sel sorunlar üzerinde konuşup ko- nuşmadığını sormuş ve annenin ce- nü çözmüştü : Anne, iki gençkızla bu konularda konuşulabileceğini ta- savvur bile edemiyordu. birçokları için olduğu gibi, bu an- ne için de cinsel konular tabu konu- lardı. Oysa ki yetişmekte olan genç- ler için bu, çözümlenmesi gereken büyük bir sorundu ve aile etmediği takdirde, çocuklar bu ko- nularda, muhakkak surette, başka- larına başvurmak zorunda kalacak- lardı. Leyleğin getirdiği yavru Şurası unutulmamalıdır ki, hiçbir gençkız, kendisini “leyleğin getir- diği yavru" olarak kabul edemez. Gençlere, küçük yaştan, bu konuda söylenecek yalanlar hem onların a- ileye karşı güvenini sarsar, hem de cinsel kon meraklarını tah- rik edip, onları tehlikelere sürük- ler. Cinsel konulan merak eden ço- cuklara, anne ve babaların, kendile- 17 Aralık 1966 HAYAT rine soru yöneltildikçe doğru cevap vermeleri, hiçbir şey gizliyor gö- rünmemeleri şarttır. Bunun için, anne ve babaların tabii ve gerektiği şekilde bilgili olmaları da elbette ki bir zorunluktur. Bazı anneler, bu konularda konuşmakta güçlük çe- kerler. O zaman yapılacak en doğ- ru hareket, soruları atlatmak değil, kitaplardan yararlanmaktır. Her a- ile, kitaplığında, bu konuda yazıl- mış, çocuklara verilebilecek kitap- lar bulundurmalı, ihtiyaç halinde çocuğun So bu kitaplardan -tercihen, anne ile beraber- okunu- larak cevaplandırmalıdır. Tabii en çok dikkat edilecek husus, ki- tabın gerçekten iyi seçilmiş olma- sıdır. Çocukların cinsel konulan gay- ritabii bir şekilde işlememelerinin en iyi yolu da, kıs ve erkek çocuklar arasında normal bir akadaşlığın ku- rulabilmesidir. Örneğin, Ankara Ko- lejinde, karışık öğretim yapılmadığı sıralarda, erkek çocuklar, kızları ak- şamları kapı önünde beklemekteydi- ler. Şimdi tabii bir arkadaşlık ku- rulmuş, erkekler, gerektiği zaman, kız arkadaşlarını koruma görevini kendiliklerinden üzerlerine (o almış- lardır. İşte kız ve erkek çocukları aşırı hareketlerden en iyi bir şekil- de koruyacak olan şey, bu arkadaş- lıktır. Dertlerin başı: cinsel sorunlar! Orhan Çaplı, bundan sonra, bir ka- tille, bir genel kadınla, tecavüze HER TURLU İLANLARINIZ yeltenip hapse mahküm olan bir er- kekle yaptıgı konuşmaları anlattı. Bütün bu insanlar, küçük yaştan cinsel sorunlarını çözümleyemeyen kimselerdi. Oysa, çocukken göre- cekleri iyi bir cinsel eğitim, bunları kurtarabilirdi. Örneğin, bülüğ ça- ğında her çocuk, kendi cinsine kar- şı ilgi duyar. Bunun tabii bir şekil- de karşı cinse dönerek kaybolması da, kendi cinsi üzerindi tespit olu- narak, anormal hislere doğru akma- sı da mümkündür, Bu bakımdan iyi bir eğitimin rolü elbette ki çok ö- nemlidir Çaplıya göre, gene en önemli bir faktör, ailede dirlik düzenliktir. Ge- çimsiz, kavgacı karı-kocaların çocuk- ları, her zaman, her, tehlikeye karşı açıktadırlar. Cinsel tehlike de bunlardan ancak bir tanesidir. Mut- lu bir ailede herhangi bir konuda problemli çocuk çok nadiren görüle- bilir. Hatta yok gibidir. Buna karşı- İlk. bütün problemli çocukların a- ileleri, geçimsizliklere sahne olan ailelerdir. Şu halde, çocukların eği- timinde ailenin kendi kendisine çe- kidüzen vermesi ve kendisini bu e- ğitimin kapsamında kabul etmesi, başarının ilk yoludur. Moda Sümerbank kumaşı Geride bıraktığımız hafta içinde, Olgunlaşma Enstitüsünün okulda ve Ankara Palas salonlarında üstüs- te düzenlediği defileler, bütün kı- yafetlerin Sümerbank kumaşından yapılması gibi sürprizli bir özellik taşıyordu ve Ankaralı hanımları bu IÇİN UYSAL REKLÂM HİZMETİNİZDEDİR K. Tühâin Uyşal ASRES: Ruzgörli sak. No.15/1 PK 27 Uiys- Ankara (AKİS: 452) 31