28 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

28 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

ihtilâl devresinin en civcivli zamanında, gerçi 14'ler İktidardan uzaklaştırılmışken, fakat çok şey İsmet Paşayla Cemal Gürselin şahsına bağlıyken iki lider de önemli birer rahatsızlık geçirerek yata- ğa düştüler. İsmet Paşanınki kalp kiriziydi, Cemal Gürsel ise bir felç geçirdi. İsmet Paşa eşiyle bir- likte ilk nekahat gezintilerine çıkarken bu sefer Gürsel, Çankayada, menhus hastalığını yenmeye uğraşı yordu. "bronşit" dedik. İsmet Paşa ani bir bronşit ge- çirmekteydi, Sağlık Şürası toplantısı için An- karaya gelen doktorlar konsültasyon yapmış- lardı, tedavisini Prof. Paykoç devam ettiriyor- du. Ateşi düşmüştü, fakat bir süre misafir ka- bul etmeyecekti. Halbuki bu sırada İsmet Pa- şa, Ayten Sokaktaki küçük evin üst katında bulunan yatak odasında ölümle sıkı bir müca- dele vermekteydi Bu mücadelesini, başka bir çok mücadelesi gibi zaferle bitirmeyi bildi. Bun- da, yaşama azmi tıbbın getirdiği oyardımlar kadar büyük bir rol oynadı. İsmet Paşa, neka- hat devresine kadar olan on gün hemen hiç bir şeyle meşgul olmadı. Konuşması gibi gazete o- kuması da yasak edilmişti. Kriz çok şükür, bir daha gelmedi. O sıralar Ankara en civcivli günlerini ya- şıyordu. Evlerinde tutuklanmış bulunan 14'ler oralardan alınıp askeri emniyet altına konul- 132 muşlardı. Kendilerinden en fazla çekinilenler "İki Orhanlar" idi: Orhan Kabibay ve Orhan Erkanlı. Orhan Kabibay Mürted hava alanına getirilmiş, Orhan Erkanlı ise, muhafazası için Erzuruma gönderilmişti. Bir kaç gün sonra bunların yurt dışına sevkleri muamelesi başla- dı. Giderlerken hemen hepsinin yanında bir veya iki havacı, yahut denizci subay vardı. Sev- kıyat hiç hadisesiz oldu. Gürsel duruma hâkim- di. Memleketin bütün sağlam kuvvetleri ken- disinden yana olduklarım belirtiyorlar, telgraf- lar çekiyorlar, tebliğler yayınlıyorlardı. Ama bence başka bir kaç hadise, bundan daha fazla önemliydi. Karışık bir M.B.K.'nin memlekete hâkim olduğu günlerde bazı hata- lı tasarruflar yapılmıştı. 14'lerin O tasfiyesiyle bunların tamir edileceği ümidi 13 Kasamı takip eden ilk günlerde belirdi. Anlaşılmaz -yahut, 14'lerin aklındaki hatırlanacak olursa kolay an-