28 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

28 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

ti. 23 üncüsü ise Gürseldi. C.H.P. daha o gün- ler bütün bunların teminatını vermişti. Durum böyle olunca Komite üyelerinin parti kurmala- rı, partiye katılmaları bahis konusu değildi. İk- tidarın seçimlerde C.H.P. tarafından alınması ne kadar kolaylaşırsa, M.B.K. bundan o derece memnunluk duyacaktı. Kurucu Meclisin Anayasası oOHükümette görüşüldükten sonra M.B.K.'ne gelecekti ve ta- sarı, Komitenin vereceği şekil altında kanunla- şacaktı. Hükümet ne değişiklik yaparsa yapsın son söz gene Komitenindi. Buna rağmen M. o günler, temayülünün ne olduğunu gösterişli bir tarzda ortaya koydu. Tasarı Hükümette gö- rüşülürken Turhan Feyzioğlu Komiteye davet edildi ve hazırladıkları metin hakkında üyelere o bilgi verdi. Bu bilgi üzerine M.B.K.'nin Fey- zioğlu Tasarısına Hükümet Tasarısından da- ha yakın olduğu gazetecilere duyuruldu. Komi- te bununla da yetinmedi. Hükümet işini bitir- miş bulunduğu halde Komitenin talebiyle tasa- rıyı tekrar ele aldı ve indirdiği partiler konten- janım yeniden yükseltti. Kurucu Meclisin hava- sı tesbit edilmiş, kaderi tayin olunmuştu. Cemal Gürsel kendisini fena zedeleyen, sonra da hayatına malolan hastalığına işte bu sırada uğradı. Gelen bir felç Başkanı çok me- lekesinden mahrum bıraktı, ihtilâlin başının te- davisine hemen girişildi, Amerikadan bir mü- tehassıs getirildi. Askeri idarenin sivil demok- ratik rejime dönmesinin başlıca iki şampiyonu da kritik bir devreyi yataklarında, doktor ne- zaretinde geçirdiler. İsmet Paşa kalkar ve ilk yürüyüşünü evinin az ilerisindeki İsmail Rüş- tü Aksalın evine yaparken felç Cemal Gürseli yatağa düşürüyordu. Öteki eski asker gibi bu eski askeri de sağlam bünyesi ve kuvvetli ya- şama azmi kurtardı. Ölüm veya bütün meleke- lerin kaybolması tehlikesi Gürselin de başın- dan kalktı ve hastalığının ağırlığına nisbetle kısa sayılacak bir sürede Başkan, görevine döndü. Bu, tabii, Komitenin durumunu daha da sağlamlaştırdı ve Hükümete karşı kuvvetlen- dirdi. Zaten, aslına bakılırsa, bütün bu, 1960- 6l devresinde Hükümet hiç bir zaman huku- ken bir kudret olmadı. Kararlar dajma M.B.K.'- nde alındı. Ancak bunların tatbikatında, topye- kün Hükümetin değil, fakat şahıs şahıs Bakanla- rın rolü büyük. oldu. Nitekim seçimlere gidilir- ken, yani 1961 Yazında, M.B.K. kendisinin ve İh- Kurucu Meclis yeni parlâmento binasında, nihayet açıldı. Mecliste C.H.P.lliler hâkimdi, fakat Mecli- sin yetkileri hudutluydu. Bir kudreti, MBK. elinde tutuyordu. Kurucu Meclisin açılmasından 1961 seçimlerine kadar iktidar "iki başlı kartal" oldu. Hattâ, arada başka kuvvetler de işe karıştığından kartal üç başa bile çıktı, 133