28 Ocak 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

28 Ocak 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

SİNEMA Temel eğitim Zaten, işin aslına bakılırsa, bugün birçok ülkenin meselesi veya derdi, artık, sinemanın mesleki eği- tim kurumlarım meydana getir- mek değildir. Bu mesele, birkaç istisnayla, çözülmüştür. Bugün a- sıl mesele, sinemanın, temel eği- tim konusu olarak okul programla- rına konulmasıdır. Kaldı ki, bu a- landa bile büyük adımlar atılmış- tır. Birçok ülkede sinemanın temel eğitimi liselerden başlıyarak orta- okullara, hattâ ilkokullara (Okadar indirilmektedir. Bir zamanlar, "o- kullara sinema dersleri konulsun mu konulmasın mı?" şeklinde or- taya çıkan tartışma artık çok geri- lerde kalmıştır. Sinemanın o okul programlarında yer alması zorun- luluğunu bugün artık tartışma ko- nusu yapan yoktur. Birçok ülkenin çeşitli derecelerdeki okullarında si- nema ya zorunlu, ya da seçimlik dersler arasındadır. Bugün bu yol- daki gelişmelerin tek büyük engeli, sinema derslerini verebilecek öğret- menlerin yetiştirilmesi, bir de ders malzemesinin azlığı ve pahalılığı meselesidir. Bu iki nokta resmi makamların biraz ağırdan almasına yol açmaktadır. Ne var ki, resmi makamların bu ağırdan alışlarında, bu ülkelerde sinema dernekleri, si- nematekler, özel sinemalar gibi Sİ- nemanın temel eğitimini verebile- cek kuruluşların zaten var oluşları da biraz rol oynamaktadır. Vakit geçirmeden... Sineması gelişmiş veya gelişmekte olan ülkelerin ezici çoğunluğun- m iki koldan, yani hem sinemacıyı, m de bu sinemacıyı ayakta tu- mi seyirci kütlesini yetiştir- mek üzere, girişilen bu çabanın yur- dumuzda başlaması vakti oçoktan gelip çatmıştır. "Oysa şimdilik sade- ce ikinci kolda, yani sinemanın te- mel eğitim kolunda bir çaba görül- mektedir ki, bu çalışma da henüz tohum halindedir, serpilip gelişme- si büyük engellerle karşıkarşıya- dır, üstelik yetersizdir. Fakat iki yı- lı aşmıyan süre içindeki bu gelişme bile umut vericidir. Düşünmelidir ki, iki sinamateğin kuruluşu, birkaç sinema derneğinin faaliyete geçme- büyücek bir sinema dergisinin nl kitap yayımlarının hızlanması, biri İstanbul Teknik Ü- niversitesinde, öbürü Ankara Basın ve Yayın Yüksek Okulunda genel 34 kültür dersleri arasında sinemanın yer alışı bu iki yıl içinde olmuştur. Fakat, başlıbaşına bir sinemacılık okulu, enstitüsü veya merkezi ku- rulup, sinema eğitiminin öbür ko- lunu da faaliyete geçirmeden yapı- lacak çalışmalar çok ağır-aksak yü- güç- rüyecek, sonuçların alınması AKİS leşecek, hattâ belki de, atılmakta olan tohumlar filizlenmiyecektir. Kaldı ki, doğrudandoğruya sinema- mızın Kavuklu Hamdi Efendi veya Kel Hasan çağından kurtulması i- çin, sinemacılık okulu vazgeçilmez bir şart olarak kendim göstermek- tedir. 28 Ocak 196