1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

Disneyland'da dünyanın 40 de- ğişik ülkesinden gelen 800 kadar farklı bitki var. Tam gün çalışan 50 bahçıvan, 4.500 ağaçın ve 40.000 tarhın bakımıyla uğraşıyorlar. En yaşlı ağaç 150 yaşında. Disneyland'- ın en yüksek ağacı ise 22 metre boyunda bir çam. Ana girişte, çi- çeklerden oluşan büyük bir Miki Maus resmi var. bu resmi oluştu- ran çiçekler yılda beş kez yeniden ekiliyor. Bitkilerin çoğu parkın bü- yük alanında dekorasyon görevi ya- payor. besi renkte bir özel gözlük alıyor ve gösteri sırasında bunu takıyor. Göz- lüğün özel camları resmi filtre ederek, sağ ve sol gözlerin farklı görüntüler algılamasını sağlıyor. Bu sayede sah- nedeki figürler görünürde doğrudan seyircilere doğru süzülüyor ve seyir- ciler üzerlerine gelen bu figürler kar- şısında ister istemez bazen iki büklüm olmak zorunda kalıyorlar. Bu olay, özel bir kayıt yöntemi ve Kodak fir- masıyla Disneyland'ın birlikte geliş- tirdikleri 65 mm'lik bir film sayesin- de gerçekleşiyor. Yeni film metodlarıyla yapılan de- nemelerin geçmişi, Disneyland'ın ku- ruluş yılı olan 1955'e kadar uzanıyor. Disneyland'da dünyanın ilk 360 de- recelik sineması var. O zamanlar “«Circarama” olarak adlandırılan bu “«Circle Vision 360”ta, 35 mm'lik film için dokuz özel projektör aracı- lığıyla, resimleri tüm kubbeyi doldu- ran sinema filmleri gösterebiliyordu. Bu teknik, örneğin Grand Canyon'- da yapılan bir balon uçuşu gibi, et- kileyici efektler yaratılmasına olanak veriyordu. İnsan sanki balonun için- de bizzat oturuyormuş gibi, başını çe- virdiği her yönde farklı manzaralar görüyor. Bu, 1955'te üç boyutlu bir film etkisinin yaratılabilmesi için çok şeyler vaat eden bir denemeydi. Ame- rika'nın tarihini anlatan ya da Çin'- in harikalarını gösteren filmler sine- Disneyland yalnızca büyüleyici bir eğlence parkı değil, aynı zamanda “Walt Disney Company” ve Ana- heim kenti için bir altın madeni. Dis- neyland kurulmadan önce Anaheim Los Angeles'in güneyinde cansız bir kasabaydı. Park 17 Temmuz 1955'te açıldığında, kasabada toplam 87 ya- taklı 5 otel ve 34 restoran vardı. Bu- gün toplam 15.000 odalı 170 otel var C3PO bir uzay aracını tamir etmeye çalışırken, ziyaretçiler onun önünden geçiyor. Kontrol tablosundaki göstergeler bir ev bi ve her fiyat sınıfından oda bulmak mümkün. Hemen her otelden Dis- neyland'a ucuz otobüs servisi var. Ama en heyecan verici servisi “Dis- neyland Hotel”” sunuyor. Manyetik sistemle işleyen tren yolcuları otelin kapısından alıyor ve parkın ortası- na götürüyor. Bir şeyler yemek iste- yen biri ise 450 restorandan birinde mutlaka yer bulabiliyor. ma sanatı bakımından çok önemli eserler değildiler. Seslerin ve müziğin, sinemanın sanki belirli bir noktasın- dan gelmesini sağlayan haparlör sis- temi, filmin etkisini artırmaya yardım ediyordu. Capt'n Eo'ya giden yolda atılan ikinci adım, ilk kez 65 mm'lik filmin kullanıldığı kayıt yönteminin geliştirilmesiydi. Tamamen titremesiz bir resim oluşturabilmek için, çok hassas kameralar saniyede 75 resim kaydediyorlar. Kıyaslayabilmeniz ilgisayarı ile yönetiliyor. için: Normal bir televizyon resmi sa- niyede yalnızca 50 resim kullanır. Bu yeni yöntemle üretilmiş iki üç boyutlu film olan *““Magic Journeys”' Disney World'deki Epcot-Center'de hâlâ gösteriliyor. Bu üç boyutlu illüzyon bazı hileler- le daha da güçlendiriliyor. Bir lazer ışını, aynı anda hem seyirci salonu- nun boşluğunda hem de duvarlarda görülecek şekilde video sırasında gön- deriliyor. İnsan kendini birdenbire yanıp sönen ışiık şimşeklerinin yoğun karmaşası içinde buluyor. Tüm bun- lar öylesine ayarlı ve doğal bir biçim-