1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

/ İçinde pek çok koruma var ama bu ikorumaları etkisiz hale getirilebilir çünkü disketin üzerinde değişiklik ya- pabilirsiniz””. Obliterator'u düşündü- ğünüzde, Pysgnosis satışa çıktığı an- dan itibaren kayıbın 250.000 £ mali- yet üzerinde Ve 50 olduğunu iddia ediyor. Çeşitli yollardan korsanlıklar sonucu ortaya çıkan bu rakam olduk- ça kaygı verici, Şxrketlerın çoğu, oyunların yanın- da iyi bir ambalaj, posterler ve rozet- ler - insanları teşvik edici hediyeler vererek korsanlığa karşı koymaya ça- lışıyorlar. Psygnosis ve Magnetic Scrolls/Ra- inbird gibi şirketler ise sık sık içlerin- de program tarafından sorulan pass- word'lerin bulunduğu kitapçıklar sağlama yoluna başvuruyorlar. Veri hırsızları ise bu sefer bunları fotokopi ile çoğaltıyor veya bu passwordleri programdan siliyorlar. Bu sistem, yazılım endüstrisinde diğerleri pek kullanılmıyor İngiltere'- de Cinemaware'in 16 bit'lik yazılım- larının dağıtımını yapan Mirrorsoft daha fazla kaygılı. Pazarlama Müdü- rü Tom Watson kaygılarını şöyle di- le getiriyor: “Esas tehlike Amerika'- da ST pazarının düştüğü duruma gel- memiz. Burada, korsan programlar telefondaki bülten bankaları yoluy- la direk olarak kullamıcıya gidiyor. Şu anda orada ST pazarı ölmüş durum- da ve buna en büyük katkıda bulu- nanlar veri hırsızlarından başkaları değiller. İşin Amerika'daki durumu önem- li. Avrupalı korsanlar Kıta'da yeni satışa çıkan oyunları beklerken ya- zılım hırsızlığı zinciri suyun öbür ta- rafına, Amerika'ya uzanıyor. Sanki korsanlar telefon sistemine girerek yeni Amerika programlarını ele geçi- riyorlar ve bir kaç saat içinde kendi- lerine kaydediyorlar. Oyunların çıkar çıkmaz kırıldıkları bir yana bir kısmının henüz piyasa- ya sürülmemiş olması ilginçtir. Peki bütün bunlar nereden sağlanıyor. * Avrupalı Yazılım Bayileri Oyunlar Avrupa da ingiltere'den iki hafta önce piyasaya suruluyor Böylece pek çok kırıcı, oyunları İn- giltere'de satışa çıkmadan önce ele geçiriyor. * Amerikan Korsanların Telefon- la Yaptıkları Kayıtlar. Amerikan programları daha satı- şa çıkmadan önce kırılıyor. * Satış Dükkanları. ğ V e““a(ansü“a Bazı bayiler veya personelleri yeni oyunlar çıkar çıkmaz bunları korsan- lara sağlıyorlar. * Programcılar. Programcılar ya kendi oyunlarını veya meslekdaşlarının oyunlarını is- teyerek veya farkında olmadan dağı- tıyorlar. Bütün bunlara inanmak zor gibi gözüküyorsa da bu hastalık endüst- riyi sarıyor. Bu arada, endüstri bu- nu tedavi etmede ne gibi teşebbüsler- < de bulunuyor? System 3'ten Tim Best'in fikirleri şöyle: “Yazılım disketleri çok fazla değiş tokuş ediliyor ve bunlarla mü- cadele etmek çok güç ancak suyun aktığı delikleri kapatmalıyız. Wat- ford'ta birisini tanıyorum,bu kimse günde en az on oyunu aldıktan son- ra dükkana geri getirip değiştiriyor. Dükkândaki görevlilerde bilerek ve- ya bilmeyerek yardım ediyorlar. Ayrıca ek bir donanıma, bir çeşit karmaşık kontrol cihazına ihtiyacı- mız var. Geçenlerde programlarımı- zı böyle bir cihaz olduğu halde piya- sadaki kırıcı kartuşlarla test ettik ve sadece ikisi başarısız oldu. Programların korumaları ve kırıcı kartuşların durumu nazik bir konu. COMPUSHOP