1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 58

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 58

Merhaba arkadaşlar, merhaba ma- tematik meraklıları... Bundan böyle, yaklaşık 12 ay boyunca bu köşemiz- de her ay yeni bir matematik bulma- cası yer alacak. Eğer okul sıraların- da matematikten nefret eder hale gel- mediyseniz, sorulardan ve onları çöz- mekten zevk alacağınızı tahmin edi- yorum. Gelelim oyunun kurallarına... Bu, kesinlikle bir yarışma değil, Amacı- mız, bilgisayarımızı kullanarak, hem .soruları çözmek, hem matematiğin M inleri Tuna Ertemalp bazı gizli kalmış güzelliklerini keşfet- mek, hem de zekamızı ortaya koy- mak. Her ay yayınlayacağımız ilginç matematik problemlerinin ortak ya- nı, bilgisayarla çözülebilir olması. Si- zin amacınız, problemi çözen müm- kün olduğu kadar kısa ve hızlı bir program yazmak. Bu programı her- hangi bir bilgisayrda (Commodore 64, Comodore 16, Plus 4, AMIGA, PC, veya başka markalar) herhangi bir bilgisayar dilini (Basic, Pascal, C, Logo, Fortran, Cobol, PL/I, APLI, Lisp, Prolog, Makina dili vs.) kulla- narak oluşturabilirsiniz. Ancak, biz problemin çözümünü bir ay sora, ge- ne bu köşede, Commodore 64'de ça- lışan bir Basic program olarak yayın- layacağız. Tabif ki bu çözüm, prob- lemin muhtemel çözümlerinden sade- ce biri olacak. Amacı, eğer kendiniz çözememişseniz, size yol göstermek. Gelelim bu ayki sorumuza... PROBLEM 1: “Ne yapıyorsun kızım sen” diye sordu. David. Maddie, hızlı hızlı he- sap makinesinin tuşlarına basıyordu. “Demin aldığım dört eşyanın toplam kaç para tuttuğunu hesaplıyorum, David”' cevabını verdi Maddie. ““So- nuç, $7.47.” : *““Saçmalama Maddie, gene yanlış yapıyorsun” diye çıkıştı Davit, ““ar- tı yerine carpıya basıyorsun!”” Mad- die tersledi: ““Hiç farketmez!”” Davit, haklılığını kanıtlamak için, masanın üzerinden atladı ve hesap makinasını Meddiea'nin elinden kap- tı. “Tabit ki toplama ile çarpma ara- sında fark vardır, ve bunu galiba sen- den başka herkes biliyor”' dedikten- sonra, o dört malın fiyatını toplama- ya başladı. Sonuç: $7.47. Şaşırma sı- rası David'de, alay etme sırası da Maddie'deydi artık... Evet arkadaşlar, bu dört malın tek tek fiyatlarını bulabilecek bir prog- ram geliştirebilir misiniz?