1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

Kısa bir süre sonra mühendisler birden fazla transistörü oldukça so- runsuz bir biçimde tek bir parçada bi- raraya getirmenin yolunu buldular. Hem de bu yeni parçanın boyutları tek bir transistörden büyük olmuyor- du. Dört, beş ya da bir düzine tran- sistörden oluşan basit devreler düğ- me büyüklüğünde bir parçada topla- nabiliyordu. Entegre devre (1C) doğ- muştu. Birden fazla transistörün entegras- yonuyla, büyük bir engelin aşıldığı söylenebilir. Daha sonraki yıllarda tüm üreticiler, giderek küçülen yüzey- lere giderek artan sayıda transistörü yerleştirebilmek için kıyasıya bir re- kabete giriştiler. Bu küçülme, transis- törlerin verimlerinde de herhangi bir azalmaya neden olmadı. Yalnızca da- ha az akım gereksiniyorlar ve daha az ısıyı açığa çıkarıyorlardı. Bugün bir VLSI çipi (Very Large Scale Integration — çok yüksek en- tegrasyon yoğunluğu) bir posta pulu büyüklüğünde alan üzerinde onbin- lerce transistör içerir ve fiyatı (para- nın değer kaybı gözardı edildiğinde) ilk bilgisayarlardaki bir lambanınki kadardır. AMIGA 2500'de kullanılan 60020 gibi en yeni çiplerde 100.000'- den fazla transistör bulunmaktadır. Teknolojideki bu hızlı gelişme yakın- dan incelendiğinde ortaya çıkan şa- şırtıcı bir olgu, bilgisayarların yapı prensibinde pek fazla değişme olma- mış olmasıdır. Yepyeni AMIGA'nız, aslında ilk elektronik bilgisayarlarla aynı prensiplere göre işlemektedir. Bu temel prensipler bilgisayarın tüm önemli yeteneklerini, teknik ya- pısını, olanaklarını ve nihayet sınır- larını belirlemektedir. Bu nedenle, eğer meraklı bir donanım ya da ya- zılım üreticisi olmak gibi bir amacı- nız olmayıp yalnızca sıradan bir kul- lanıcı olmak isterseniz bile, bu konu- ya biraz daha derinlemesine girmek- te yarar var. Bu konuda yazı dizimizin bu ilk bölümü size oldukça yardımcı ola- caktır sanırız. Bu bölümde, ilerki bö- lümlerde sık sık kullanılacak olan ba- zı temel kavramları öğreneceksiniz. Bilgisayarın teknik kısımlarını an- latmak isteyen bir kişi, sık sık onun “yapı”sından sözeder. Bu kavramla kastedilen, bir binanın yapısının ak- sine, onun mantıksal yapısı ve bile- şenlerin birlikte yaptıklarıdır. Yoksa 17