1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 24

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 24

'nin gözünde, ihanete eşit bir davra- nış. “*Herkes bana VAX ve IBM'lerde- kilere benzer virüslerin başka bir ma- kinada varolmayacağını söylüyordu ve ben de onların yanıldıklarını kanıtladım'” diyor Cristian. “Ama asla disketteki yazılımı yoketmeyi is- temedim.” Cristian Weber öbür tarafa geçti. Kırıcıların da kendi aralarında kural- ları var. Endüstri ile işbirliği yapma- ları ve dost veri hırsızları hakkında bilgi sağlamaları kesinlikle yasak. Bunlar ne kadar komplaya benzer görünüyorsa da hepsi de o kadar ger- çektir. Veri hırsızlığı ağı organize ol- muş bir durumda. Takımlar arasın- da rekabet olduğu halde oyunların ve demoların dolaşımında işbirliği için- deler. Hatta kendi çıkardıkları yayın- lar bile var. İt's ıllegal (But Who Ca- res) - Bu Kanunsuzdur (Âma Kim Ta- kar) gibi fotokopi ile çoğaltılan bül- tenler, kırıcılık dünyasında neler olup bittiği ve diğer yasadışı faaliyetler hakkında bilgi sağliyorlar. Alman grubu TRIAD tarafından basılan İt's Illegal'in Nisan sayısında çeşitli ha- berler, veri hırsızları ile sohbetler, Venlo'daki kopya partisi hakkında bir yazı, Rolling Thunder”'ın bir ta- nıtımı, 64 ile AMIGA'nın arkabalığı konusunda bir tartışma, Seri ilanlar, son kırılan oyunların isimleri ve en iyi oyunlar listesi yeralıyor. Esas olarak, baştan sona endüstriyi hiçe sayarak eğlenen bu dergi aslında veri hırsızlı- ğının arkasından yatan mantığı yeni- den vurgulamaktadır. Yazılım en- düstrisinin tam anlamıyla küçümser- ken kendisi için akla bir Robin Ho- od imajı uyduracak kadar ileri gide- bilmektedir. Mart sayısında bir soh- bette İngiliz grup Fusion'un kırıcıla- rından İan isimli bir genç yaptığı işin nedenini şöyle açıklıyor: ““Oyunu sa- 24 ÇA EL TORRO SERVİCE Z tın almaya mali gücü elvermeyenlere bunu elde etme şansını vermek”' Bu görüş, korsanlıkla ilgisi olan herkes tarafından her zaman payla- şılmaktadır. “Yazılım aşırı pahalı, fi- yatı düşsün diye her gördüğüm oyun- dan on tane alamam ki. Buna zaten param da yetmez.'” Veri hırsızlığı piyasadaki makina- lar kadar eski. 8 bit'lik makinalarda- ki demolar yıllardır çıkıyor ve çoğu kırıcı da 64'lerinden, tüpün dibinde kalanını çıkartırcasına, en iyisini el- de etme çabası içindeler. Ancak 16 bit pazarı genişledikçe, gruplar da bin bir renkli efektler, dalgalı ekranlar ve plak ve kasetlerden alınan sampling müzik bölümlerinden oluşan demo- lar hazırlıyorlar. Bununla beraber asıl tehlike veri CRACKING FE C* hırsızlığından doğuyor. 3 4 inçlik dis- ketlerin portatifliği ve kolay taşına- bilirliği ile her AMIGA'sı ve ST”si olanın disket sürücüsüne de sahip ol- duğu gerçeği ve bu makinaların sağ- ladığı yeni stimülüs ile 16 bit maki- nalardaki veri hırsızlığı salgın boyut- larına varıyor. Bu durum kaygı ile iz- leniyor; özellikle bu makinalara ge- çiş yapmış yazılım şirketleri tarafın- an. Bu tür korsanlığa karşı en savun- masız olanlardan birisi sadece AMI- GA ve ST yazılımı üreten Psygnosis firması. En son çıkardıkları Oblite- rator'un Avrupa'da satışa çıktığı sa- atlerde, kaderi öncekiler gibi oldu. “Hiç şaşırmadım, ” diyerek kabul ediyor programcı Dave Lawson. ““Disketi kopyalayamazsınız çünkü