1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 72

rekli ortam yine mevcut olmadığın- dan simulatorlar kullanılmaktadır. Sonuçta deney odası görünüm itiba- rıyla birkaç simulatorun birlikte ça- İlışmasını sağlayan bilgisayar ve mo- nitorlardan oluşmaktadır. Görüldüğü gibi modern simulator- lar elektroniğin ve bilgi iletişiminin ürünleridir. Fakat elektronik endüst- risinin simulatorlar yardımıyla diğer bilim dallarına hizmet etmesine kar- şın kendisi için uzun yıllardır hiçbir şey yapmamış olması oldukça şaşır- tıcıdır. Fakat şu günlerde oldukça önemli değişimler oldu. Eskiden elektronikçiler kurşun ka- lem ile kağıt üzerinde şemalar çÇizer ve entegre, kondansatör, transistör, direnç gibi elemanlardan oluşan dev- releri lehimlemek suretiyle oluşturur- lardı. Son olarak da, osiloskop ile test edilirdi. Şimdi ise sadece “devre simulatorları”” kullanılıyor. Mause ve klavye bazen Light-pen yardımıyla kullanıcı daha evvel bil- gisayarın hafızasına verilmiş devre elemanlarını ekran üzerinde istediği şekilde yerleştiriyor. Program anın- da yolların birleştirilmesinde yapılan TV-SAT1T'in solar Jeneratörü güç testinde. hataları kullanıcıya belirtiyor. Bun- dan başka birçok yardımcı menü kul- lanıcının işini kolaylaştırıyor. İşin esas önemli kısmı ise en son- da yer alıyor. Eğer devre tamamen ekran üzerinde duruyorsa elinizin al- tında bir osiloskop varmış gibi dev- renizi test edebilirsiniz. Bu iş için kul- landığınız parçaların özelliklerinin daha evvelden bilgisayara kaydedil- miş olması gerekiyor. Sonuçta kendi tasarladığınız bir devrenin çalışıp ça- lışmayacağını anında görürsünüz. u tür simulatorlar gün geçtikçe yaygınlaşan Computer Aided Engine- ering (Bilgisayar Destekli Geliştirme), kısaca CAE çalışmalarına dahildir. Bu çalışmalar günümüzde micropro- cessorlar ve hafıza çipleri sayesinde hız kazanmıştır. Zira bunlar az yer kaplayıp ucuz olmalarına karşın ol- dukça önemli işler yapmaktadırlar. Böylelikle simulasyonlar en basit ev bilgisayarında bile gerçekleştirilmeye başlanmıştır. Fakat yine de bazı so- runlar çıkmaktadır. Örneğin C-64'ün hafızası bir simulasyon için yetersiz- dir ve bazı işlemler çok çok yavaş ya- pılmaktadır. Fakat hazın fazla rol oy- namadığı simulatorlar C-64'de de gerçekleştirilmektedir. ““Flight Simulator İl”” uçuş prog- ramlarının yanısıra piyasada bulunan birçok devre tasarım programı pro- fesyonel simulatorların ev bilgisayar- larından da gerçekleşebileceğine en güzel örnektir. Fakat ev bilgisayarın- da yeteri kadar gerçekçi olmayan ve daha kolay oynanabilen ve asla bir si- mulator diye adlandırılmayacak oyunlar çoğunluktadır.