1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

mobil üreticilerine sundu. Bu araba- nın en büyük özelliği, sürücü hızı ayarladıktan sonra arabanın kuman- dayı alması ve sabit hızla yola devam etmesidir. Debriyaj ve fren pedalına yerleştirilen algılayıcılar sayesinde sü- rücü istediği an kumandayı tekrar alabilmektedir. Bu sistem özellikle uzun yollarda büyük rahatlık sağla- maktadır. Merkezi kitleme ve camla- rın indirilip kaldırılması konuşma yo- luyla sağlanmaktadır. Yolculuk sıra- sında arabanın ısıtılması ve havalan- dırılması dışındaki hava sıcaklığına bakılmaksızın otomatik olarak ger- çekleşmekte, Aile bireyleri için gerekli Motor bölümü ve merkezi birim, koltuk ve ayna pozisyonları hafıza- ya kaydedilmekte ve bir tuşa basıla- rak geri ayarlamalar yapılmaktadır. “Motorcar'”'ın yapımcıları tamamen yeni metodlarla arabayı düzenlemiş- ler. Normal olarak 500 metre kablo kullanılması gerekirken bu iş 75 met- re Multiplex kablo ile halledilmiş. Multiplex teknolojisinin özelliği tek kabla ile bir yerine birçok verinin ak- tarımının sağlanmasıdır. Aynı hat üzerinden gönderilen birçok sinyalin koordinasyonunu ise yine özel devre- ler sağlâamaktadır. “Maotorcar”'da güvenlik ilk plan- da yer alıyor. Belli zaman aralıkların- Motorcar'ın dış görünüşü Motocar'ın iç dünyası 1. Merkezi birim Multiplex-Bus (Kablo) 1 a Sinyalleri ve kabloları 2 Durum göstergesi 3 Motor kumandası (Ateşleme za- manları, yakıt pompalanması...) 4 Hız ayarlama merkezi 5 Havalandırma kumandası 6 Merkezi birim Multiplex-Bus (Cam elyafı) 6 a Kapı kumandaları (Merkezi bi- lileme, camların inip kalkması) 6 b Koltuk kumandaları: Koltuk po- zisyonlarını hafızada saklıyor 7 Cam elyafı kabloların kodlanma işlemi 8 Sürücüye bilgi veren ekran 9 Merkezi birim 10 Müzik sistemi da yapılan kontrollar ile bulunan bir arıza anında sürücü informasyon sis- temine yansımaktadır. Bu arabada bilgi iletişimi bakır kablolar yerine cam elyafı kablolarla sağlanmakta. - Bu tür kablolar hafif olmalarının ya- nı sıra daha uzun ömürlüdürler. Bilindiği gibi elektronik kontrol sistemlerinin kalbi mikroprosesorlar- dır. Günümüzde 8-bit-Prosesorlar daha sık kullanılmasına rağmen Mo- tocar'ın üreticileri 16-bit-Prosesorları seçmişler. Bunlar sayesinde kontrol sistemlerinde hız ve esneklik sağlan- mış. Yakın bir gelecekte arabada kul- lanılmış olan ROM'lar (Read Only Yukarıda görülen kablo yığını Mültiplex- Bus-System ile kat kat azaltılmıştır. Memory) yerlerini, silinip yeni baş- tan programlanabilen EEPROM'la- ra (Electronik Erasable Program- mable Read Only Memorys) bıraka- caktır. General Motors ve Ford'da elek- troniğin en son gelişmelerini üzerin- de taşıyan iki araba çıkardılar: Buick Ouestor ve Continental Concept 100. Bu arabalarda da Motorcat'da oldu- Bu gibi gerekli işlemler 14 microcom- puter tarafından yönlendirilmektedir. — Dünya üzerindeki araba üreticile- ri son günlerde ürettikleri arabalar- da kullanılacak müzik setleri, elektro- nik şehir haritaları ve kumanda ek- ranı gibi aksesuarların standart olma- sı konusunda anlaşmaya çalışıyorlar. Bu şimdilik tüm dünyada olması bi- le Amerika'da yavaş yavaş yerleşme- ye başladı. Dokunmatik ekranlar yar- dımıyla sürücünün yolculuk sirasın- da çeşitli bilgiler alabileceği sistemler şu anda deneme safhasında. Çok ya- kın bir gelecekte sürücüler navigas- yen uydularının yardımıyla araçları- nın bulunduğu yeri 400 metreye ya- kın bir hassasiyetle ekran üzerindeki haritada görebileceklerdir. Şu anda Batı Almanya'da elektro- nik şehir haritaları mevcut. Fakat 61