1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 53

Elektronik Devre SAYIN Teleteknik Yetkilisi; Commodore bilgisayarcı arkadaşla- rıma başarılar dilerim. 27. sayının program döküm ekinde yayınlanmış bulunan elektronik sem- bollerle devre dizaynını çok beğendim. Bu program için teşekkür ederim sayın arkadaşıma. Bir sayıda C 64 ile ilgili robotik dev- reler hakkında aydınlatıcı yazılar vere- ceğinizi yazmıştınız. Bunlar ne zaman, hâlâ bekliyorum? Ayrıca makine dilin- de yazılmış bir program: CA60: 4C 94 CA 3D 00 00 00 00 S1 Bu programdaki yazılar ve rakamlar neye göre yapılıyor? C-64, GW BASIC'le çalışamaz mı? Bunun için derleyiciler mevcut mu? Ay- rıca C 64 çok güzel bir bilgisayar. Ta- bit ki kullanabilen için ama, ben 64'ümde oyun için değil genelde, elek- tronik devre dizaynları, elektronik he- saplamalar vs. için uğraşıyorum. Teletekniğin Commodore'lar için mevcut yan ürünlerini fiyatları ile bir- likte yayınlarsa teşekkür ederim. Suat Aysan SAYIN Suat Aysal CA60 : 4C 94 CA 3D 00 00 00 00 51 şeklindeki satır makine dilinde yazıl- mış bir programa aittir. Bu satırda yer alan iki haneli rakamların her biri bir byte'dir. İlk rakam bu byte'ların ilki- nin yerleşeceği adrestir. Diğerleri sıra ile bu adresten sonra hafızaya yerleştirilir- ler. Yani 4C değerli byte CA60 adresi- ne yerleşir, bundan sonra gelen 94 de- ğerli byte CAĞI adresine yerleşir. CA60'dan sonra gelen ilk sekiz byte ha- fızaya yerleşecek olan byte *ların değer- leridir. Satırın en sonunda yer alan ra- kam ise kontrol değeridir. Adreste da- hil olmak üzere girilen sekiz byte değe- rinin doğru olarak yazılıp yazılmadığı- nı kontrol eder. Kısaca özetlersek bu tarzda yazılan makine dili programının bir satırı şu şe- kildedir. Adres : sekiz byte - kontrol değeri Burada kullanılan rakamların hepsi- nin heksedesimal olduğunuda hemen belirtelim. C64'te GWBASIC kullanamazsınız ama GWBASIC ile yazılmış program- ların bazılarını C64 BASIC'ine uyarlı- yabilirsiniz. Ayrıca SIMON'S BASIC derleyicisini kullanarak programlama verimliliğini arttırıp GWBASIC gibi di- ğer BASIC dillerinde yazılmış program- ların daha çoğunu C64'e çevirebilirsi- niz. 128 ve CP/M SAYIN Burak Kiper, Derginizdeki C-128 Püf Noktaları'- ni zevk ile okudum. Çok memnun kal- dım. Yalnız birkaç sorumu bu bölüm- de bulamadım. Sorularımı cevaplarsa- nız çok memnun olurum. 1- C-128'in IBM ve Kypro(X) gibi bilgisayarların CP/M 3.0 yazılımlarını kullanılabildiğini duydum. Doğru mu? Doğruysa bu bilgisayarların program- larını nereden bulabilirim? 2- C-1571 disk sürücünün çif taraflı (MFM) olması bize ne kazandırır? 3- Piyasada C-128 programlarını ol- dukça güç buluyorum. Yalnız hiç oyun programına rastlamadım. C-128 için oyun programları var mı? 4- C-128'in ekran çözümürlüğü na- sıldır? C-128'de net bir görüntü elde edebilmem için nasıl bir monitör tavsi- ye edersiniz? Murat Pirim/Kars SAYIN Murat Pirim (1) C-128, IBM (8-bitlik), Eypro gi- bi bazı bilgisayarların CP/M disketle- rini kullanabilir. Ancak bunun için C- 1571 disket sürücüsü veya C-1570 dis- ket sürücüsünü kullanmanız gerekir. 2) C-1571, 1541'den farklı olarak çift taraflıdır. Disketin iki tarafını da okuyabileceğinden 664 yerine 1328 boş blok verir. Bundan başka CP/M mo- dundayken çift taraflı olması sayesin- de disketleri 70 track, yani çift taraflı olarak okuyabilir. Diğer bilgisayarlara ait CP/M disketleri genellikle 70 track olduğundan, bu bilgisayarlara ait CP/M disketlerini kullanmada önemli bir avantaj teşkil eder BI C-128, C-64 modunda tüm 64 programlarını kulanabildiğinizden, bu mod için özel olarak fazla oyun yapıl- mıyor. Şimdiye kadar C-128 modu için sadece iki oyun programı üretildi. J) C-128 iki ayrı ekran çözünürlü- ğüne sahip: 320*200 ve 640*200. İlk çö- zünürlüğü herhangi bir monitör veya te- levizyonda kullanabilirsiniz. Ancak 640*200 çözünürlüğünü kullanabilmek için C-1901 gibi bir monitöre ihtiyaç var. Coin-Op. SAYIN Commodore Dergisi Yetkilileri, Sorumun Commodore ile bir ilgisi ol- mamasına rağmen, bir bilgisayar der- gisi olarak yardımcı olabileceğinizi umuyorum. Yabancı ülkelerde ““Arca- de Machine”” veya ““Coin-op” olarak adlandırılan bilgisayarlar hakkında ay- dınlatıcı bilgi verebilirseniz çok sevini- tim. Bu bilgisayarlar gelişmiş bir “«Game-Watch'” gibi tek bir oyundan mı ibarettir, yoksa bir ev bilgisayarı gibi dolu oyunla kullanılabiliyorlar mı? Atilla Önal SAYIN Afilla Önal, - Yabancı —ülkelerde — “Arcade machine” olarak adlandırılan makine- ler genellikle oyun salonlarında kulla- nılmak üzere üretilirler. Her makinede sadece bir tek program çalışır. Ancak programlar son derece kaliteli sese ve detaylı grafik özelliklerine sahiptirler. Bu makinelerdeki oyunların bazıları da- ha sonra C-64, Specturm, Atari, AMI- GA gibi diğer bilgisayarlara da çevril- mektedir. Bu makinelerin fiyatları da oldukça pahalı. Kullanılmış bir maki- neyi yaklaşık olarak 1000 Pound'a ala- bilirsiniz. 53