1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 60

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 60

GELECEĞİN ARABASINDA Yetmişli yılların başında tüm dün- yada kendini gösteren petrol krizinin ardından adeta benzin yutan büyük aile arabaları rağbetten düşmeye baş- lamış ve enerji tasarrufu gündeme gelmişti. Her geçen gün artan benzin fiyatları sürücülerin başta gelyen so- runu olmuştu. Microchiplerin ve cam elyafı kabloların bulunuşu ile araba yapımında karşılaşılan ve klasik me- kanik konstruksiyonlarla halledile- meyen birçok sorun çözüm bulmaya başladı günümüzde. Enerji tasarru- funda elektronik ateşlemeli ve injek- siyonlu motorlar ile motoru benzin yakmadığı çok çok kısa zamanlar için kapayıp benzin sarfiyatını engelleyen . elektronik devreler ilk adımları oluş- turdu. Bu adımlardan sonraki süre zarfında araba yapımında yeni kural- lar geçerli olmaya başladı: Daha az hava direnci arabaya daha fazla güç - ve daha az benzin sarfiyatı getiriyor- Motorcar'ın bazı parçalari Ortada microcomputer yer alıyor. Teknoloji hızla ilerliyor. Microçipler, bilgasayarlar, herşeyi kontrol etmeye başladı. İşte size bilgisayarlı bir araba. du. Fakat bildiğimiz dört zamanlı motorlar ana hatlarından fazla bir şey kaybetmiyorlardı. * Transistörün altmışlı yıllarda bu- lunmasıyla elektronik ateşlemeli ara- baların sayısı milyonları buldu. Bir sonraki jenerasyon olan entegre devre ise yine birçok sorunu halletmişti. Ye- ni geliştirilen senzorlar ile mototr dev- ri artık yüksek hassasiyette ve dijital olarak gösterilmeye başlanmıştır. Ay- nı şekilde yeni geliştirilen bir gerilim dağıtıcı tüm bujilere eşit zaman ara- lıklarında eşit gerilim gitmesini sağ- lamaktadır. Çevresindeki ise çevirici ve ölçüm aletleri. 60 Bilgisayarın hafızasına verilmiş bir bölge. — Yukarıda anlatılan tüm işlerin be- raber yürümesi ve en yüksek verimin alınabilmesi için günümüzde bilgisa- yarlar işe karışıyor. Bosch firmasının geliştirdiği tamamen dijital olarak ça- lışan ateşlemeyi kumanda eden alet enjeksiyonda büyük hassasiyet sağla- yarak verimi artırmaktadır. Bu yöne- tici aleti iki adet bilgisayar oluştur- maktadır. Bunlardan biri ateşleme, diğeri ise enjeksiyonu yönlendirerek önemli enerji tasarrufu sağlamakta- dırlar. Yukarıdaki tüm özellikleri ve da- ha fazlasını taşıyan bir araba dünya üzerinde sadece bir tane mevcut. ““Motorcar” diye adlandırılan ve dış görünüşü itibarıyla diğerlerinden hiç- bir farkı olmayan bu arabanın seri üretimi şu anda yok. Motorola adlı dünyanın büyük yarı iletken üretici firması mikrobilgisayarlar ile yöneti- len bu arabayı geçenlerde tüm oto-