1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 23

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 23

K LK N ' 4 î t NDEKİ VERİ HIRSIZLIĞI Çev.: Can ÖZTÜRK ca yüzlerce poundluk zararın geri ödenmesini ve donanımın haczedil- mesini gerektiren bir suç. En kötüsü ise daha ciddi sonuçlara yol açabile- cek cezai muamelelerin söz konusu elm Hırsızlığına Karşı Federasyon) ar, “Veri hırsızlığı yoluyla kaybedilen /-toplam gelir önemli boyutlara varı- yor... problemi abartmıyoruz, ” diyor FAST'ın şefi Bob Hayes. ““Problem abartılmıyor, pek çok kişi problemin bu kadar büyük olduğunun farkında değil. Tahminler, veri hırsızlığı/kor- sanlığının şirketlerin satışlarının ya- rısını götürdüğünü öne sürüyor. Ve şirketler de bundan hoşlanmıyorlar. Çoğu bu giderleri fiyatlara ekliyorlar ve eğer kârları bu kayıplardan dola- yı kısıtlanmasa fiyatın ineceğini savu- nuyorlar. Veri hırsızları ise bu görü- şü reddediyorlar ve oyunlar yeteri ka- dar iyi olsa onları satın alacaklarıım söylüyorlar, Bu arada bir çok veri hırsızının kır- dıkları oyunları satmadığı da bir ger- ek *“*Biz kâr amacı gütmüyoruz,” di- yor bir grup üyesi. “Oyunları kopya- lamamızdaki neden yazılımın çoğu kez satın alınacak değerde olmayışı- dır.” Veri hırsızlarına göre oyunla- rın çoğu pek iyi programlanmıyor ve aşırı pahalı oluyorlar. Özellikle, 16 bitllik makinaların yazılımların fiyat- ları kızgınlık yaratıyor. Onlara göre 20-25 poundluk rakamlar adaletli de- ğil ve bu durum, disket fiyatlarını ve - diğer fazladan masrafları neden ola- rak gösteren şirketlerle aralarındaki tartışma konusu. Pek çok kırıcı endüstrinin iyiliği için bu işi yaptıklarını söyleyebilecek kadar ileri giderkeç özellikle büyük bir kısmının iş dünyasında yasal ola- rak yeralmayı reddetmesi bir başka tartışma konusunu oluşturuyor. Ye- teneklerinden kimsenin şüphesi yok. Uzman oldukları demo'lardaki üstün görsel efektler ve sampling seslere bir bakmanız bunu kanıtlamaya yetecek- tir. Ancak yine de çoğu fikirlerini ya- ratıcı olarak kanalize etmeyi hatta sa- dece birikimleri yoluyla para kazan- mayı düşünmüyorlar. Bu gerçeğe ba- Zi yazılım müdürleri inanmakta zor- luk çekiyor. “Aralarında gerçekten büyük ye- tenekler var ancak yeter ki enerjile- rini yasal olarak kullansınlar...”” di- yor Bob Hayes. Bu bütün endüstriyi kuşku ile izleyen pek çok kişinin or- tak görüşü. Böyle bir geçiş yapan bir kırıcı da ünlü virüs'ün yayılmasından sorum- lu. SCA'dan Cristian Weber. Geçen- lerde bir İsviçre firması olan Linel, kendileri için yazılım hazırlaması için onunla anlaşma imzaldı. Komiktir, ilk çalışmaları bir kopyalamaya kar- şı bir koruma sistemi ve virüs öldü- rücü oldu. Bu, pek çok grup üyesi- 23