1 Ekim 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

1 Ekim 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 9

arabadan daha hızlı hareket edecek- tir. Disneyland'ın ortasındaki yapay gölde çalışan 19. Yüzyıl stilindeki çarklı gemi görünürde büyük çarkı- nın yardımıyla hareket ediyor. Ama ashnda güvenlik nedeniyle suyun için döşenmiş raylar üzerinde ilerlemekte. Sürekli değişen kulislerde gezindi- ğinizde, palyaçolar, artistler ya da ' çizgi film kahramanlarıyla karşılaşı- k yorsunuz. Ziyaretçilerin mutlu olabil- mesi için sayısız görevli büyük çaba gösteriyor. Daima cana yakındavra- nan bu görevlilerin aslına uygun gi- yinebilmeleri için, Disneyland'ın gardroplarında yaklaşık 500 bin kostüm ve elbise bulunuyor. Ama bir kostüm taşıyan ve doğal bir canlı gibi hareket eden herşey aslında canlı olmayabiliyor. İlk bakışta bir kont- trol tablosunun önünde çalışan bir insan ya da tehlikeli bir as- lan gibi görü- nen birşeyi biraz daha yakından in- celediğimiz- de onun bir bir robot olduğunu farkedebili- yorsunuz. qsuey Çev: Balaban TOLAN Bunlar hemen tüm gösterilerde figü- ran olarak rol alıyorlar ve örneğin uzay gemisinde teknisyen, ruhlar tre- ninde mezarcı ya da balta girmemiş ormanda yamyam olarak mükemmel şovlar sergiliyorlar. Her gün bu tek- nolojik harikalardan yaklaşık 1100 tanesi Disneyland'da görev yapıyor. Bu robotların herbiri, hassasiyet ve güvenilirlik bakımından bir harika. En zor koşullarda bile, örneğin suda bir su aygırı olarak, sorunsuz olarak çalışıyorlar. Çok sakin, dikkatli ve şaşılacak derecede gerçeğe uygun ha- reket ediyor olmalarına rağmen, ta- bit ki bu hareketleri kendi güdüleriyle yapmıyorlar. Bunların hepsi son de- rece dikkatli biçimde hazırlanmış bir programın gereklerini yerine getiri- yorlar. Hem de saatbesaat, günbe- gün, aybeay. İçlerindeki teknolojik yapı çok hassas ve güvenlikli hareketler üreti- yor. Bunu gerçekleştirebilmek için, kılı kırk yararak geliştirilmiş bir me- kanizma kullanılıyor. Bu, şaşırtıcı bir yöntemle gerçekleşiyor. Robotları ses tonları yönetiyor. Sesin ton yüksek- liğine göre bir eklem belirli bir hare- keti yerine getiriyor. Disney teknis- yenleri bu yöntemi ellili yıllarda ge- liştirmişler ve bugüne kadar da başa- rıyla uygul mışlar ut dızılerının saklanması için robotlarda modorn teknolojiye göre oldukça harcıalem bir veri bir veri ta- şıyıcı kullanılıyor: Teyp kas Bu sistemin kullanılması bazı sO- runları beraberinde getiriyor. Teyp bantları sürekli çalışmaktan aşınıyor ve iyice bozulmadan değiştirilmeleri gerekiyor. Bir teknisyen, kendilerine verdikleri adla bir ““Disneyland'lı”” tüm bir gün boyunca robotların bant- larını kopyalamak ve değiştirmekle uğraşıyor. Aşınmamış bir çalışmayı garanti edebilmek için, bu işi mükem- mel bir plan çerçevesinde yürütüyor. İllüzyonu bozmamak için dev bir uğ- raş bu HAYDİ ROBOTLAR, BANT DÖNÜYOR Abartılı gibi görünen titizliği her yanda gözlemlemek mümkün. Çün- kü tamir bölümünün yöneticisi Larry Langstrom'a göre Disneyland'daki bir teknisyen için en büyük ayıp, ça- lışmayan bir atraksıyonun varlığı Onların verdikleri adla “şov'”, mü- kemmel olmalı. İnsanın farkedeme- 9