25 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

25 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS İnönü C.H.P. Grupundan önce Birlik ove mişti. Muhalifi ve muvafığıyla her- kes, merak ve sabırsızlık içinde, top- lantının dağılmasını bekliyordu: A- caba, görüşmeler hangi yönde ce- reyan ediyordu? Gene sert tartış- malar ve gürültüler oluyor muydu? Bu soruların cevabının aranma- sına, geçtiğimiz haftanın ortasında Perşembe günü CHP Ortak Gru- punda başlayan "Parlâmentonun i- kinci döneminin ikinci toplantı yı- lına kadar CHP gruplarının uygu- layacağı genel politika" ile ilgili ge- nel görüşme sırasında patlak veren olaylar sebep oldu. CHP'nin sağ- lam isimlerinden oBülent Ecevitle bazı arkadaşları, geçtiğimiz hafta- nın başında birgün Grup Başkanlı- ğına bir önerge vererek, kısmi se- nato seçim (sonuçlarının eleştiril- mesi ve CHP gruplarının Meclisle bundan sonra uygulayacakları poli- tikanın tespiti için bir genel görüş- me açılmasını istemişlerdi. Ecevit ve arkadaşlarını buna iten sebep şuydu: CHP, 10 Ekim milletvekili seçimlerine, CHP Ge- nel Başkanı İsmet İnönünün orta- ya attığı "Ortanın Solu" sloganıyla girmişti. Bu slogan, seçim konuş- maları sırasında mümkün olduğu kadar işlenmiş, fakat alman sonuç bazı inançsız daha doğrusu, 'statü- kocu' partilileri tatmin edici olma- 25 Haziran 1966 beraberlik içinde mıştı. CHP'nin statükocu bir parti olarak kalmasını menfaatlerinin devamı bakımından zorunlu gören bazı partililer, seçimi kaybediş se- bebini "Ortanın Solu" sloganında aramışlar ve bu slogandan vazge- çilmesini istemişlerdi. CHP'nin kısmi senato seçimlerin- de işlediği konu ise değişik olmuş- tu. Seçmene AP'nin din istismarı ve nurculuk o faaliyeti (o anlatılmış, "Ortanın Solu"ndan söz açılmadığı halde, seçimde alınan oy oranı yi- ne pek değişmemişti. Öyleyse,10 E- kim milletvekili seçimlerinde uğra- nılan yenilgi "Ortanın Solu" prog- ramı ve sloganında (o aranılmazdı. Koparılan yaygaranın bir temeli yoktu. O halde, artık, CHP'ye ger- çek yönünü vermek zamanı gelmiş- ti. Önerge, Grup Yönetim Kurulla- rında incelendikten sonra Grupa ge- tirildi. Ecevitle arkadaşlarının ö- nergesindeki "seçim sonuçlarının eleştirilmesi" Oohususu (o çıkarılmış, gündem sadece "genel politikanın tespiti konusunda genel görüşme" olarak tespit edilmişti. Buna rağmen, geçtiğimiz hafta Perşembe günü başlayan görüşme- lerin ağırlık noktasını yine de, se- çim e eleştirilmesi husu- su teşkil etti YURTTA OLUP BİTENLER Çatlak ses hangisi? Sabah saat 10'da Nihat Erimin baş- kanlığında toplanan Grupta ön- ce usul hakkında müzakereler ya- pıldı, sonra da gündeme geçildi. İlk sözü Zonguldak milletvekili Ke- nan Esengin aldı. Esengin, Türkiye- nin meselelerini anlattıktan sonra: "— Partimiz,demokratik anlam- da sola yelpazelenmelidir. Bunun i- çin de müphem bir deyim olan Or- tanın Solunu daha açık bir ifade ile siyasi bir terim haline getirmek düşünülmelidir. Esasen Ortanın Solu, batı nee sosyal demok- rat demektir" de Bu sözler bir mea Grupu karış- tırdı. Arka sıralarda oturmakta ci- lan Mehmet Hazer, Ferit Melen, Ek- rem Özden ve Ruhi Soyer ayağa kalkarak, hatibin sözlerine müda- hale etmeye başladılar. Bir ara Me- len: " — Yani, doktrin partisi mi ola- cağız?" diye bağırdı Bunun üzerine Esengin şu ceva- bı yi "— doktrin partisi olmak demek ME CHP Programının gerçek anlamının ifadesidir." Esenginin konuşmasından sonra usul hakkında müzakereler cere- yan etti. Kürsüye gelen Ruhi Soyer, seçim sonuçları o hakkındaki görü- şünü açıkladı ve bir ara şöyle de- di: ok şükür ki bu seçimlerde, milletvekili (oOseçimlerinde o yaptığı- mız hatayı yapmadık. Aramızdan sadece bir çatlak ses çıktı." Soyerin "çatlak ses" olarak ni- telediği, "Ortanın Solu" programı ve sloganının gerçek savunucula- rından Bülent Ecevitti. Ecevit, se- çim propagandası sırasında radyo- da yaptığı konuşmada Ortanın So- lunu anlatmıştı. Ecevitten başka da bundan söz eden kimse çıkmamış- tı. Soyerin sözleri büyük bir tepki ile karşılandı. Ortanın Solu progra- mı ve sloganının sadık savunucula- rı ayağa kalkarak, hatibi şiddetle protesto ettiler. Bu arada, bazı mil- letvekilleri de Soyere, AP'ye trans- fer olması tavsiyesinde bulundular. Gürültüler arttığı bir sırada Baş- kan Nihat Erim, ertesi gün toplanıl- mak üzere toplantıya son verdi. ia kat Ortak Grup, ertesi gün; Cum çoğunluk sağlanamadığı için Pazar. tesiye bırakıldı. Pazartesi hava içinde toplanıldı. sabahı saat 11'de bu Artık taraf- 13