25 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

25 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

AKİS YURTTA OLUP BİTENLER Ortacalı silâhlı bir alevi görev başçında yuzun yeğeni, Saffet Yılmaz ve Ha- it Ceylan adlarındaki sünnileri ya- kalayarak adalete teslim etti. Fakat sanıklar suç sabit görülemediği i- çin serbest bırakıldılar 'Alevilik ölmüş" müdür? Olayların gösterdiği gelişme, yur- dun her yanındaki aleviler ara- sında büyük tepkiye yol açtı. Çeşit- -- bölgelerden Başbakana protesto telgrafları çekildi ve Diyanet İşleri Başkanı Elmalı istifaya çağrıldı. A- levi vatandaşlar, olayların baş so- rumlusu olarak Hükümeti ve Diya- net İşleri Başkanını görüyorlardı. u arada, vaktiyle DP'nin kapa- tılması için ilk müracaatı yapmış olan Ankaralı avukatlardan Cemal Özbey, alevi - sünni çatışmasını kal- dıracak bir siyasi parti kurmak için çalışmalara başladıklarını, partinin bir-iki aya kadar resmen kurulmuş alacağını açıkladı. Kurulacak parti nin adının ve liderinin şimdilik a- çıklanamıyacağını söyleyen Özbey, liderin bir sünni de e sözlerine ekledi. Bir gazete, Doç. Bedri Noyanı alevilerin lideri si rak ilân etmişti. Özbey, bu husus 25 Haziran 1966 Nefis müdafaası kendisine sorulduğunda: "— Sanmam" diye cevap verdi ve Ortaca olayları hakkında görü- şünü şöyle izah etti: "— Biz mezhep ayırımının kar- şısındayız. Sünnilere de, alevilere Kulağa Küpe kâşifler Celâl Bayar Türkiyenin D.P. tarafından refaha kavuştu- rulduğunu nasıl farkedip ilân etmişti, hatırlardadır, değil mi? Köylerde artık kendisine Sipahi sigarasının ikram olun- duğunu söyleyere A.P. Devrinde bi refah, üs- telik alamerikenleşti. Köyün- de Baba Demirel, misafirleri- ne Salem sigarası ikram edi- yor. de sadece türk ve müslüman olmak yeter. Biz mezhep, din ve vicdan hürriyetinin, lâikliğin osavunucusu- " Türkiyede ne kadar alevi bulun- duğu sorusuna ise, Erzincanlı ale- vilerden Kâzım Canpolat şu ceva- bı verdi: "— Tam 13 milyonuz! Aksini id- dia edenler saysınlar." Hukuk Fakültesi öğrencilerinden Hüsrev Ulusoy adındaki genç ise, olayların önü alınmazsa, Ankarada- k alevi üniversite öğrencilerinin bir miting yapacaklarını söyledi ve: — Biz, alevi öğrenciler olarak, sünnilere değil, yobaz zihniyete kar- şıyız. Bugüne kadar Üniversitede, mezhep ayırımı yüzünden bir kav- ga olmamıştır. Aslında Ortacadaki olaylar bazı Atatürk düşmanlarının, yobazların ve gericilerin tahrikiyle patlak vermiştir. Biz, Demirelin ba- basının arkadaşı olan İbrahim El- malının nurcularla işbirliği yaptı- ğım biliyoruz." Çatışmanın asıl sebebi Birdenbire günün konusu haline gelen alevi - sünni çatışmasının