25 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

25 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Japonya, çok uzun bir süre derebeylik idaresi altında kalmış bulunmasının" hatıralarım muhafaza ediyor. Bu hatıralar, modern Japonyada bir çok festivalin konusu. Çocuklar eski samurayların kahramanlıklarını, Şogunların savaşlarını ilgiyle takip ediyorlar. Bunlar törenlerde, bayramlarda sanki yeniden canlanıyorlar. sedir. Ronin, sahipsiz kalmış samuraylara veri- len isimdir. Bir küçük derebeyi var. Bir gün, Edoday- ken, kendisinden daha büyük bir derebeyinin öylesine hakaretine maruz kalıyor ki dayana- mıyor ve kılıcını çektiği gibi karşısındakini ya- ralıyor. Edo kalesi içinde kılıç çekmek, ölümle cezalandırılan bir suçtur. Edo makamları da, küçük derebeyine harakiri yapmasını emredi- yorlar. Harakiri, feci bir intihar şekli. Buna mec- bur kalan japon, bir kılıçla midesini deşiyor. Bu tarz ölümün ıstırabı fazla olduğundan ha- rakiri yapanların yanında bir yardımcının, bir arkadaşın bulunması caiz. Bu arkadaş, intihar eden midesini deştikten sonra bir kılıç darbe- siyle onun kafasını uçuruyor ve ıstıraba niha- yet veriyor. Ama, harakiriyi gereği gibi yap- mak isteyenler yanlarına böyle birini almıyor- lar ve inleye inleye ölüyorlar. Harakiri, yahut daha özel adıyla seppuku şerefli ölümlerden bi- Ti. Rakibini yaralayan derebeyi, kendisine emredildiği gibi harakiri yapıyor ve ölüyor. Artık onun samurayları ronin haline gelmiş- ler, yani efendisiz kalmışlar ve statülerini kay- betmişlerdir. Bunlardan 47 tanesi efendilerine öylesine bağlıdırlar ki onun intikamını almak için and içiyorlar ve ölümüne sebep bildikleri rakibini öldürmeye karar veriyorlar. Fakat bunlar bilmektedirler ki polis ken- dilerini göz hapsinde tutmaktadır. Eğer bir ha- rekete hemen geçerlerse, önleneceklerdir. O yüzden evvela şüpheleri dağıtmak lâzımdır. Li- derleri kendisine sarhoş bir serseri süsü veri- yor ve zannettiriyor ki ortada korkulacak bir husus yoktur. 1701 Japonyasında oynanan, 1965'te çevrilecek "Soğuktan gelen casus" fil- midir. İki sene bekliyorlar. Bütün şüpheler dağıl- dıktan sonra bir karlı gece o derebeyinin Edo- daki malikânesini basıyorlar. Derebeyinin ka- fasını kesiyorlar ,onun çok samurayını da öl- dürüyorlar. Efendilerinin intikamı alınmıştır. Ancak bu hareketleriyle Edo makamlarına da karşı gelmişlerdir. Ceza görmeleri lâzımdır. Japonyanın mutlak hâkimi Edo Hükümeti tereddüt ediyor. İşlenmiş olan bir suçtur. Fakat 15