25 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

25 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

A.B.D. Televizyona açılan savaş Televizyonun yerleştiği bütün ülke- lerde olduğu gibi Amerikada da programlatın en büyük kısmı film- lerle doldurulmaktadır. o Doğrudan televizyon için çevrilmiş tümler bir yana bırakılırsa, yine bütün televizyonlu ülkelerde olduğu gibi Amerikada da en çok kullanı- lan iki film çeşidi vardır: Sinema endüstrisinin daha önce kendi kolu için meydana getirdiği filmler, bir de reklâm filmleri. Ama bütün bu benzerlik, işte bu iki film çeşidi a- rasındaki ilişkide son bulmaktadır. Avrupa televizyonlarında bir "sine- ma" filmi gösterildiği vakit, bu gösteri başından sonuna kadar ke- siksiz olarak devam eder veya çok çok bir-iki defa ara verilir. Ameri- ka ile Kanada televizyonlarında ise böyle bir gösterinin seyircisi tam "çin işkencesi"yle karşıkarşıya kalır: Televizyonun en can alacak 25 Haziran 1966 Ii NEM A Otto Preminger Öfkeli o yönetmen saatleri sayılan 19-22 arasında bir sinema filmi gösterilirken, araya her beş dakikada bir 60 saniyelik reklâm filmi sokuşturulur, bunun dışındaki saatlerde bu süre üç daki- kaya iner. Yani, 19-22 arasında iki saatlik normal bir sinema filmi oy- natılırken araya en azından 24 tane reklâm filmi de sokuşturulmakta- dır. Bayrak açan yönetmen Televizyon şirketleri, sinema şir- ketlerine, eski filmleri için hatı- rı sayılır paralar oödediklerinden, bu şirketler filmlerinin televizyon- da uğradıkları budamalardan şikâ- yet etmeği hatırlarının ucuna bile getirmemektedirler. Ama aynı film- lere emek veren yönetmenler bu kadar sabırlı çıkmamışlardır. Ön- ce Otto Preminger'in önayak olup, televizyon şirketlerini mahkemeye vermesiyle başlıyan hareket gittik- çe yayılmış, ardından George Ste- vens, Mark Robson, Billy Wilder onu izlemişlerdir. Otto Preminger, Columbia şir- keti ile onun televizyon kolu olan "Screen Gems" aleyhinde dâva a- çarken başlıca iki amaç gütmektey- di. Bunlardan biri "A.B.C." adlı te- levizyon şirketinin programlarında gösterilmekte olan ve arasına rek- lâm filmleri sıkıştırılan "Anatomy ofa Murder, Bir Cinayetin Anato- misi" adlı filminin programdan kal- dırılmasını sağlamaktı. Preminger'in ikinci amacı da, televizyon şirketi- nin, filminden gelişigüzel parçalar çıkarmasını önlemekti. Yönetmen Preminger dâvasının birinci kısmım kaybetti. Çünkü New York Yüksek Mahkemesi, Premin- ger'in bu konudaki görüşlerini ka- bul etmiyerek televizyon şirketinin "Bir Cinayetin Anatomisi"ni göste- rirken araya istediği gibi oreklâm filmleri sokabileceğine karar verdi. Ancak dâvanın ikinci kısmı henüz sonuçlanmamıştır ve kolay kolay da sonuçlanacağa benzememekte- dir. o Çünkü (mahkemenin bu konuda vereceği karar, filmlerin de 33