25 Haziran 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

25 Haziran 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Ayak sesi duyulsun ve bir suikastçı habersiz içeri girmesin diye.. Zira sarayları içine alan kaleler son derece muhkem ama, esas binaların duvarları aynı derecede emniyet vermiyor. Son- ra, mesele, sarayın içinde, Şogunun bulunduğu mahalle sessiz yaklaşılamaması. Ölüme çare olmadığı için Bülbül Koridor- ları bile 264 yıl zarfında çok Tokugawa Şogu- nunun bir hain hançer altında ölmesini önleye- memiştir. Siyasi cinayet Japonyada, tâ işin ba- şından itibaren daima bir siyasi silâh olarak kullanılmıştır ve bunun misalleri bugün dahi görülmektedir. Televizyon önünde bir fanatik öğrenci tarafından öldürülen japon siyaset a- damı henüz hatırlardadır. Tokugawa'lar merkezi oJaponyayı, yani Tokyonun -Edonun- etrafındaki düzlüğü doğru- dan doğruya kendi hâkimiyetleri altına aldı- lar. Buraları ya akrabalarının, ya da ieyasuyu meşhur. 1600 Meydan Muharebesinde destekle- miş olan derebeylerinin ve silâhşörlerin idare- sine verdiler. Memleketin kalbi bu bölgeydi. En mümbit araziyle en önemli ticaret şehirle- ri burada toplanmıştı. Tokugawa'lara mensup üç aile dalı üç önemli noktaya yerleştirildiler: Şinto ve budizm, renkli dinler. Çerçeveleri de ve musiki unların ikisinin de parçası. Felsefele: bir dini seremoninin şintoizme mi, budi k ge erine ge e mi ait Olduğun lar için da Zor ya.. Milyonlarca Japon, kendini hem Şinto, hem Buda dininden sayıyor. Mitoya, Nagoyaya ve Osaka civarına. Diğer topraklar da başka akrabalar veya taraftarlar arasında paylaşıldı. Geniş arazilerin sahipleri Daimyo oldular. Daimyoluk babadan oğula ge- çen bir müessese olarak değerlendirildi. Daimyo- lara kendi bölgelerini yönetmekte bir muhtar- lık tanındı. Fakat şüpheci Tokugawa'lar hiç bir tedbiri ihmal etmediler. Bir defa, kale tamir etmek veya yeni kale yapmak hakları sıkı şe- kilde tahdit edildi. Bu, Japonyayı bugün süsle- Da nefis kale; ikametgâhlar devrinin sonu ol- u. Sonra, Daünyolar Edoda daima bir rehine bırakmak mecburiyetini yüklendiler. Ya kendi- leri zaman zaman gelip kalıyorlardı, ya da, ken- dileri olmadığı zaman kadınları ve oğulları E- dodan çıkamıyorlardı. Edonun kapılarında iki şey kontrol ediliyordu: Dışarı çıkan kadınlar ve içeri giren silâhlar. Tokugawa Şogunları bütün dünyada bir gizli polis teşkilâtını devletin bir uzvu olarak kuran ilk idarecilerdir. . Metsuke adı verilen bir grup memur yaratıldı. Bunlar, resmen mem- leketin çeşitli bölgelerinde teftişler yapıyorlar, 7 nasıl yürütüldüğüne bakıyorlardı. Ama TA bizi ise birbirine uyuyor... ln nlarda da benzerlik var. Bu nu anlamak yabancılar için Zor. ei 11