11 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

11 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

1961 İlkbaharında, İhtilâlin çatık kaşlı olmama- sının verdiği cesaretle, fakat daha çok, memle- ketteki havanın bir belirli yönde değişmeye başlamasının neticesi eski D.P.li militanlar yer yer başlarım kaldırdılar ve seslerini işittir- diler. Bunların en gösterişli kuvvet denemesi Dr. Kırdarın cenaze töreni sırasında oldu. Hacı hoca takımı eski DP'li Bakanm tabutunu ailesinden bile kaçırdı ve hâdiseye siyasi bir mahiyet verdi. larında bir cüret kendisini belli etmişti, buna mukabil öteki kanattan da "İnkılâp Mahkeme- leri" talebi gelmişti. İsmet Paşanın ziyareti günü Cemal Gürsel kendi otomobilini Ayten Sokaktaki eve ogön- derdi ve C.H.P. Genel Başkanını aldırdı. Bu İsmet Paşanın Cumhurbaşkanlığı makam oto- mobiline onbir yıldır ilk binişiydi. Köşkte de, binayı iyi tanıyan bir kimse olarak biraz dolaş- mış. Yaverler kendisini, Gürselin bulunduğu o- 144 daya büyük holden almak istemişler, o, yol gös- terilmesine aldırmadan sol taraftaki yaverler odasına doğru yürümüş. "Şuradan gidelim" di- yerek bilardo salonuna geçmiş. Salonda bilar- do masasını görmeyince yanında bulunan Selim Sarpere "Bilardo masası ne oldu?" diye sormuş. Giri cevap vermiş: — Yukarı salona alındı, efendim. Gürsel Paşa bilardo oynuyor da. İsmet Paşayla iEsşie gülmüş: , e Çok iyi! Demek bilardo oynuyor.. Çok iyi! İyi ki makam otomobili, bu konuşmalar, İsmet Paşanın Köşkü gezmesi o tarihte duyul- madı. Mutlaka * "Cumhurbaşkanlığı için hazır- lık yapıyor" diye bir güzel propaganda konu- su olurdu. İsmet Paşa, Selim Sarperin de bulunduğu görüşme sırasında özel mahkemelerin aleyhin- de konuşmuş. Görüşmede Dışişleri Bakanının bulunması iç politika üzerindeki spekülâsyon- ları daha da azaltıyordu. Gürsel memleketin du- rumunu anlatmış. İsmet Paşanın bu görüşme- den edindiği intiba, İhtilâlin Başının hem "kuy- ruk kıpırdanışları"nı istediği anda ezebilecek, güce sahip bulunduğuna inandığı, fakat hem de bunların mübalâğasından kendisini kurtara- madığı oldu. Ayten Sokağa memnun döndü ve "İnkılâp Mahkemeleri" fikrine Devlet Başkanı- nın yatkın davranmayacağını anlattı. Gerçekten de bir kaç gün sonra Cemal Gürsel böyle bir tedbire lüzum olmadığını açıktan bildirdi ve bu tehlike de böylece geçiştirilmiş oldu. Ancak bu "İnkılâp Mahkemeleri" söylenti- leri, Cemal Gürselin sert ve şiddetli ihtarları, inkılâpçı gazetelerin havası, A.P.'ye macera için değil de politika yapmak için girmiş, biraz ih- tiyatlı ve tedbirli kimseleri ürkütmekte gecik- medi. Cemal Gürsel, en ziyade romantik ruhlu Başyaveri Ağasi Şenin telkiniyle o İlkbahar Türkiyede bir Kardeşlik Haftası icat edip onun . açılışını yaptı. Bütün bir hafta boyunca radyo- larda kardeşliğin faziletleri oOövüldü, nutuklar çekildi, konferanslar tertiplendi. Türkiyenin ihtiyacı, haftanın tertipçilerince, herkesin bir- birine kardeş gözüyle bakmasıydı. Ağasi Şen, iyi niyetiyle, bunun, bir Hafta tertiplendiği takdirde gerçekleşeceğini, hiç olmazsa kolayla- şacağını düşünüyordu. Fakat Haftanın Gürsel tarafından açılması pek de Albay Şenin tam arzuladığı gibi olmadı. Gerçi Devlet Başkanı radyoda, bu münasebetle hazırlanmış olan ve Polly Anna edalı -biliyorsunuz, İhtilâlcilerin sevgili kitabıdır- konuşmasını yaptı ama aynı gün, "kuyruk" dediği takımı kastederek söyle de dedi: