11 Şubat 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

11 Şubat 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

parasız hiç bir şey yapılmayacağını Hür. P. tecrübesinden biliyordu. Gerçi o tecrübe sade- ce paranın da bir şey ifade etmediğim göster- mişti ama bunun lüzumu gene inkâr edilemez- di. Alicanın ise İstanbulun liberal iş adamla- rından çok dostu, desteği vardı. Bunlar, Alica- nın idaresindeki bir partinin devletçi C.H.P.- nin karşısına çıkmasını menfaatlerinin icabı olarak biliyorlardı. Hele Alicanın Gürsel tara- fından da desteklendiğinin duyulmuş olması bunların tehalükünü arttırıyordu. Basın top- lantısı, daha özel "finansman toplantıları"ndan sonra yapıldı. Toplantıya katılan gazeteciler arasında bizim Akisin muhabiri de vardı. Hi- kâyeyi ondan dinlemişimdir. Alican İstanbula gitmeden evvel Ankara- da, "erken seçim" lafları tekrar dolaşmaya başladığında bir demeç vermiş ve seçimlere er- ken gitmenin bunların meşruiyetini zedeleyece- gi mânasına gelen sözler söylemişti. Gazeteci- ler kendisinden, bu fikri biraz açmasını iste- mişler. Alican önce 27 Mayıs hareketini bir gü- zel övmüş, bunun memlekette yeni bir devir aç- tığını an atmış, şimdi genç partilerin kuruldu- gunu belirtmiş ve bunlara taazzuv etmeleri im- kânım istediğini söylemiş. "— Y.T.P.'nin kuruluş dilekçesinin üzerin- deki mürekkep daha kurumadan seçimlere gi- dilip te C.H.P.'nin rakipsiz olarak kazanması- na imkân verilebilir mi?" demiş. Evet, intikal devresinin mümkün nisbetin- de kısa kesilmesinin faydasını o da görüyor- muş Ama yeni doğan partilere de şans tanı- mak gerektiğini aynı imanla savunuyormus ve bunu eş önemde görüyormuş. İşte bu sırada, Alicanın hiç hoşlanmadığı bir sual sorulmuş. Y.T.P. Genel aşkanı seçim- lerin erkene alınmasının bunların meşruiyetine halel getireceğini söylerken Ragıp Gümüşpala, P. adına "Biz Mayısta seçimlere hazırız" demişti. A.P. de yeni kurulmuş bir parti değil miydi? Soğukkanlı bilinen Alican -aslında, hiddeti burnunda bir zattır ya..- fena halde sinirlenmiş ve bunu belli de etmiş. Gümüşpaladan "Pala" diye. ei demiş ki: — Pala demiş 15 Mayıs. Bir başkası çık- sa ve dese ki 15 Nisan! 67 vilâyette bu kadar kısa zaman içinde seçime hazır olmanın imkânı var mıdır?" Sonra, kesin bir edayla şöyle demiş: "— Şubatın ortasında kurulan bir siyasi teşekkülün 15 Mayısta 67 vilâyette seçime ha- zır olmasının maddeten imkânı yoktur. Biz se- çimlerin çok erkene alınmasına muhalifiz." Cemal Gürsel Kurucu Mecliste. Gürsel, rahat- sızlığı dolayısıyla bu Meclisin açılışında buluna- madı. Fakat iyileştiğinde Meclise geldi ve ora- da bir konuşma yaptı. Gürsel, kendisini politi- kanın Üstünde gördüğünden bu konuşmasında bütün politikacılara faydalı öğütler de vermek- teydi. İhtilâlin Başı sonradan, bu Mecliste gö- rüşülen Anayasa tasarısının Cumhurbaşkanlığı seçimiyle ilgili maddesinin kendi arzuladığı şekil almasına çok çalıştı ve Zeytinoğlu bunun için bol kulis yaptı ama gayretler bir fayda vermedi. Bu, "erken seçim" veya ul seçim" lâfla- rından tedirgin olmayan adam, İsmet İnönüy- dü. Biz o sırada Ankarada, Bahçelievlerdeki €- vimize dönmüştük. İsmet Paşa sabahları yürü- yüşler yapıyor, hemen her gün bize uğruyor, bir sütlükahve içiyor, çocukları görüyordu. Yürüyüş, doktorunun da tavsiyesiydi ve İsmet Paşa, bundan çok fayda gördü. Bir gün kendi- sine "Bu seçim tarihi konusundaki tartışmalar hakkında ne düşünüyorsunuz?" diye sordum. Güldü ve: Koyun can derdinde, kasap et derdin- de." dede» ” 147